Inga-Lill Rosengren
Hejsan jag är ny här och ser att det finns astronominördar ........
Jag ska göra en Stjärnhimmel av fiber optik i en hörna av det vinterbonade uterummet. Det blir en oval på ca 1.20 x 2,0 meter på det bredaste..... Har tänkt köpa ett kit på EBay RGBW med Twinkel effekt 10 W 200 cablar med färg etc.
1. Tror ni att mängden cablar räcker ?
2. Kan man använda sig av en tapet med passande stjärnor som man kan limmar på den skivan som man borrar hål i för cablarna istället för att jag målar den ?
3 Är det någon som har lite idéer, bilder eller tips till mig ?
Skulle vara så tacksam. Kommer att dela med mig av erfarenheterna samt lägga ut bilder på hur det blir........
Ha det så bra alla stjärnhimmelnördar.......
Inga-Lill Rosengren
 
Hur har du tänkt fixare de tunna fiberkablarna i taket så de håller rätt djup och inte åker längre ut/in?

Lycka till med ditt projekt, visa gärna bilder när du är klar.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Inga-Lill Rosengren
X xLnT skrev:
Hur har du tänkt fixare de tunna fiberkablarna i taket så de håller rätt djup och inte åker längre ut/in?

Lycka till med ditt projekt, visa gärna bilder när du är klar.
Ja jag ska sätta in bilder då det blir klart. Lite har jag lärt mig på vägen......återkommer.
 
Håller på med ett liknande projekt i vårt badrum över duschhörnan.
 
Inga-Lill Rosengren
Inga-Lill Rosengren Inga-Lill Rosengren skrev:
Ja jag ska sätta in bilder då det blir klart. Lite har jag lärt mig på vägen......återkommer.
Hejsan, Jo det finns att köpa små kristaller till de olika storlekarna på fiberkablarna.
Den består av en över del och en underdel. I det borrade hålet trycket jag upp den delen som ska synas med lim i hålet och sedan för jag ner fibertråden i den andra delen med lim.
Jag ska återkomma med bildet när dey är klart. Snart klart.
 
Inga-Lill Rosengren
X xLnT skrev:
Hur har du tänkt fixare de tunna fiberkablarna i taket så de håller rätt djup och inte åker längre ut/in?

Lycka till med ditt projekt, visa gärna bilder när du är klar.
Hej, Har små kristaller som trycks upp i det borrade hålet med lite lim och från ovansidan trycker jag ner bakstycket till kristallen med lim. Det kan bli ett elände om man inte binder ihop cablarna först och fäster dem i taket medan man arbetar med det. Jag har ca 300 cablar och det kan bli rörigt värre. Bilder kommer så snart det är klart. Gjorde först en mindre platta och det blev så fint att jag beslöt att göra den dubbelt så stor.
Har
 
Bilder! Bilder! :):)
(och snälla, säg att du satt stjärnorna astronomiskt korrekt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.