Hej
Har problem med fläkten i badrummet det droppar vatten fast den är igång hela tiden, har isolerat den och dragit silvertejp på. Det jag har upptäckt att det droppar utvändigt inte invändigt. Nån lösning?
 
L
Bor i eget hus då
Dåligt med isolering på röret , kan bli kondens på utsidan , rinner ner på toa eller läckande genomförning i taket om röret går rakt upp
 
L Liteavvarje skrev:
Bor i eget hus då
Dåligt med isolering på röret , kan bli kondens på utsidan , rinner ner på toa eller läckande genomförning i taket om röret går rakt upp
Men jag har isolerat röret men droppar ändå
 
L
Bara att klättra upp igen och känna var det är blött , det kommer på utsidan säger du
Hur är rören skarvade , kan det vara så att det kondenserar invändigt och rinner in i en skarv och kommer på utsidan , när fläkten går blåser det på taket då , ställ den på max och känn
Ner med armen i röret och känn om det är blött , finns det mössa på ovan tak
Eller otätt vid genomgång tak , inte mycket att välja på
Lite att pyssla med men inte i natt , ta det i morgon
 
  • Gilla
Mille123
  • Laddar…
M
Menar du att röret blir fuktigt på utsidan (dvs sidan av röret som är inne i väggen)?

I och med att inomhusluften värmer röret, då är det troliga att det kondenserar mot en kineshatt om röret går upp i taket.

Rent teoretiskt:
Att det skulle kondensera utanpå ett rör som går genom vägg känns väldigt konstigt då den varma och fuktiga luften finns inuti röret och det endast är den som ger upphov till kondens.

Däremot finns det annat som kan ställa till det. T ex att det inte är tätt mellan innervägg och rör så att fläkten blåser ut varm luft i innerväggen.
Den sista och absolut minst troliga, är att fläkten går åt fel håll så att den suger in luft, men det hade du nog märkt.

Det jag vill komma fram till är, kondensen uppstår när varm luft möter kallt material. Dvs, antingen måste röret vara kallt eller så måste det finnas någon annan del som är kall och som träffas av den varma luften från badrummet. Om det är tätt mellan rör och vägg (inner och ytter) så ska luften endast kunna komma ut ur röret och då på sin höjd kondensera mot gallret eller fasaden och sedan rinna ner längs fasaden. Men normalt sett sker inte ens detta.
 
  • Gilla
Mille123
  • Laddar…
Såhär ser det ut ( innan och efter monteringen av fläkten , man kan se hur det droppar.
 
  • Öppning i tak med synliga droppar innan fläktmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfläkt monterad i vitt tak med synliga vattendroppar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ni att det kan hjälpa om jag tätar till med fogskum uppifrån att jag sätter lite fogskum runt röret?
 
M
Jag hade nog kört med ventilationsfog eller latexfog. Bara att applicera mellan röret och taket.

Kolla även så det inte finns tecken på att det kondenserar utvändigt och rinner längs röret in. Risken är att du bygger in fuktproblemen om du bara lägger fog invändigt.

Röret som går ut genom taket(??) skall ha en huv som ligger ovanför pannor i nederkant och under pannor i överkant (samma som pannorna ligger) och på så vis omöjliggöra att vatten kan kondensera mot huven/kineshatten och droppa tillbaka in längs röret.
 
L
Du måste se efter var det kommer ifrån , känna var det är blött , hur tätar fläkten mot taket , grovlek på spiroröret ( och tätning mellan fläkt och rör ,ska vara tätt ) det kan blåsa i mellan rör och takmateriel
Det som är lite fundering om , varför droppade det innan fläkten kom plats
Det med täta ska du inte göra nu , leta reda på vad som är fel , tätar du till så kanske kondensen stannar upp på fel ställe , blir vattenskada då och röta då
 
  • Gilla
Mille123
  • Laddar…
Ska nog klättra upp och kolla noggrant var kondensen kommer ifrån. Tack för hjälpen.
 
Den där genomföringen var inte rolig. Det behöver sitta en stos med gummimuff som håller röret.
Vanligt är också att fläktens kapacitet är för låg för att klara att trycka ut luften hela vägen.
 
  • Gilla
Mille123
  • Laddar…
M Mille123 skrev:
Tror ni att det kan hjälpa om jag tätar till med fogskum uppifrån att jag sätter lite fogskum runt röret?
Då slutar det droppa, men rinner ner i innertaket istället, du blir ju inte av med fukten.
Är röret isolerat uppe på vinden?
Hur ser det ut i anslutningen till yttertak?
Och högst upp? Kommer kanske regnvatten åt att rinna emellan?
 
  • Gilla
Mille123
  • Laddar…
Så här såg det ut imorse när jag kröp in Vet inte om jag har gjort rätt, nu har jag lagt en kineshatt jag får avvakta.
 
  • Kvadratisk takhatt kallad kineshatt placerad på ett plant tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörig vind med isolering och svart plast som liknar en kineshatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en isolerad öppning med kineshatt, trä och isoleringsmaterial i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad vit kineshatt på en svart skorsten med takpapp i gryningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Absolut rätt , det du gjort kommer att bli en bekräftelse på om du hittat var vattnet kommer in
Det såg lite lurigt ut på första fotot med glipa mellan rör och betäckning , inte omöjligt att det kommit den vägen .
Så tror nog att du kan sova lugnt ett tag , och ordna en gummitätning till sommaren där , då
den tätningen kanske inte tål solljus , men över vintern klarar du dig
GOD JUL till er

litavvarje
 
Nja. Gummi torkar o spricker väl också om det blir utsatt för sol.
Det ser ut som en bakplåt. Åk till plåtslagaren och be att han gör ett riktigt tak till huven.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.