Skulle behöva överföra ström från ett abonnemang på fastighet A till ett annat på närliggande fastighet B (300 m bort). Detta på grund av reglerna för egenproducerad solel. Solcellsanläggningen på fastighet A ger mer ström än vi använder, så i somras stängde jag av halva anläggningen ett par månader, vilket är miljömässigt fel, men privatekonomiskt motiverat pga reglerna för mikroproduktion. Men det vore bättre för alla om jag istället kunde skicka över en del ström till fastighet B. Det är samma ägare till båda fastigheterna. Hur göra?
 
Inte mycket att göra är inte tillåtet att leverera el över fastighetsgräns för privatpersoner tyvärr
 
Det får du inte göra. Men naturligtvis går det att göra, om man skiter i reglerna. Hur har du tänkt att förlägga ledningen?
 
Enbart att köpa en elkabel för 3-fas 400 V som är 300 meter lång och säg är 5x10 mm2, kostar säkert bara det ca 35000 kr. Beroende på din elnätsägares inställning till miljövänlig energi, så kanske de ev. blundar för din överproduktion. Inget tvingar ditt elnätsbolag att straffa dig, utan det väljer de själva. Har du kommunalt elnätsbolag, brukar de inte vara intresserade att bestraffa sin kommuninnevånare tillika skattebetalare.

Däremot kan du eventuellt dra solarkabel 2x300 m, plus och minus, och ha ytterligare en växelriktare där på den andra fastigheten, som kopplas in på den fastighetens elnät. Solarkabeln leder då likström i ditt interna egna likströms-elsystem, och har inget med ditt elbolags elnät att göra. Troligen behöver du ca 10 mm2 solarkabel för att inte få för mycket spänningfall. Man brukar räkna med att maxströmmen från en solcellssträng kan bli ca 9 A. En 2x300 meter lång solarkabel med 10 mm2 koppartvärsnitt ger vid strömmen 9 A en effektförlust på ca 85 W. Om 6 mm2 då 142 W. 600 meter solarkabel 6 mm2 kostar kanske 10 kr/meter alltså 6000 kr. Har du ca 22 paneler seriekopplade vardera på 280 Wp märkeffekt, då ger strängen i sina bästa stunder som mest 22x280 = 6160 W. Då blir 85 W bara 1,4 % effektförlust och acceptabelt, ja till och med 142 W.

Detta tips kostar dig en ny växeriktare + elinkopplingen på den andra fastigheten. Kanske överkomligt?
Solarkabel får man gräva ner tror jag, då de är väldigt robusta och dubbelisolerade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Gissar att du redan funderat på det, men går det inte att flytta en del av solcellerna och bygga en solcellsanläggning vid den andra fastigheten av dem?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för tipsen. Arnodts förslag att dra solelskabel verkar klart intressant så funderar vidare på det. Att flytta en del solpaneler är svårt eftersom skruvarna går av när de skruvas bort (specialgängning så skruvarna inte ska kunna gängas upp av vibrationer).
 
A Arnodt skrev:
Däremot kan du eventuellt dra solarkabel 2x300 m, plus och minus, och ha ytterligare en växelriktare där på den andra fastigheten,
Du säger eventuellt så du har inte fått bekräftat att en sådan ledning verkligen kringgår lagen om nätkoncession?
 
Det gör den inte.
 
Trådskaparen har inte nämnt om de båda fastigheterna har gemensam tomtgräns, alltså att en eventuell kabel inte behöver dras över tredjemans fastighet. Det kan ha betydelse.

Fabriker kan ha egna elnät med helt annan spänning och frekvens än elnätsbolaget, som levererar ström till fabrikens fastighet. Vidare kan jag tänka mig att fabrikens egna elnät kan gå till lokaler som ligger på annan fastighet, men lokalen används/hyrs av fabriken. Så där borde finnas exempel på egna elnät som går över till annan fastighet.

Det som jag nämnde om solarkabel som dras mellan fastigheterna, måste trådskaparen kolla upp om görligt och lagligt. Man kan även tänka sig solarkabeln mobil, dvs ej fast ansluten. På vintern producerar solcellerna knappast någon ström att tala om, och då behövs solarkabeln ej.
 
Här finns gott om exempel på både giltiga och ogiltiga fall.
http://ei.se/sv/for-energiforetag/e...nd/icke-koncessionspliktiga-nat-ikn/#hanchor1

Montera en enstaka solpanel på den andra fastigheten och koppla ihop. Paragraf 22a:
Interna nät som kopplar ihop flera elektriska produktionsanläggningar som tillsammans utgör en funktionell enhet kräver inte nätkoncession. Samt paragraf 30 som generaliserar detta.

Eller ladda en elbil på den andra fastigheten. Paragraf 22b:
Ett internt lågspänningsnät som huvudsakligen är till för att överföra el till ett fordon kräver inte nätkoncession. Samt paragraf 31 som generaliserar detta.

Min tolkning är att det inte ens behöver vara samma ägare till fastigheterna (vilket det ändå råkar vara i TS fall).
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
EI säger ingenting om fastighetsgränser, men när jag pratade med energibolaget så hakade dom upp sig just på fastighetsgränsen.
Eftersom bostadshuset och uthuset ligger på olika fastigheter hos mig så ska jag egentligen vara tvungen att ha två elabonnemang enligt dom.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Så om man sätter upp en solpanel på båda byggnaderna så får man koppla ihop dessa produktionsanläggningar utan nätkoncession. Då måste man ju också få tappa av lite ström i båda byggnaderna ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nja, kravet är väl att det är en anläggning. Då blir det nog svårt att få mata ut el på två ställen. Det går nog inte att göra på ett korrekt sätt enligt reglerna.

Jag har två fastigheter med en anslutning, men jag tror inte att jag skulle få det om det anslöts i dag.
 
Kan man tillämpa 31§ på något sätt? När jag läser om det undantaget så verkar det som att det är fullt lagligt att dra en kabel till alla mina grannar och sätta upp en elbilsladdare där för att sedan ladda deras elbilar från min anslutning.
 
C
useless useless skrev:
EI säger ingenting om fastighetsgränser
Korrekt.
useless useless skrev:
när jag pratade med energibolaget så hakade dom upp sig just på fastighetsgränsen
Det som de menar (eller borde mena) är att olika fastigheter när som helst kan få olika ägare och då måste dessa ha möjlighet att handla el oberoende av varandra.

Ledningar över fastighetsgränser är vanligt på lantbruk där det finns samfällda vägar och diken, varav många inte ens är kända av elbolagen då fastighetsindelningen är ofullständigt utredd och registrerad.
useless useless skrev:
Eftersom bostadshuset och uthuset ligger på olika fastigheter hos mig så ska jag egentligen vara tvungen att ha två elabonnemang enligt dom.
Det är nog bäst att helt enkelt lägga ledningen och om någon obstruerar ansöka om fastighetsreglering för överföring av den ena fastigheten till den andra.
A Arnodt skrev:
Däremot kan du eventuellt dra solarkabel
Koncession avser starkströmsledning, så endast om ledningen är helt ofarlig är detta ett sätt att kringgå koncession. Men som nämnts kan det ändå kringgås genom att ha minst en solpanel i varje ände.

Att ha växelriktare på två olika ställen i produktionsanläggningen kan vara motiverat. Panelerna kan vara riktade åt olika håll så att de inte producerar maximalt samtidigt. När den ena producerar maximalt finns då ledig kapacitet i växelriktaren på det andra stället och tvärtom. Ledningen mellan anläggningsdelarna jämnar då ut skillnaden och gör att paneler och växelriktare kan nyttjas bättre. Men man betalar då fortfarande 2 anslutningsavgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.