Hej,
Vi är ett par som är mitt uppe i renovering av källaren i ett suterränghus.
Källaren hade problem med svartmögel på 3 av väggarna.
Vi har nu rivit ut allting och dränerat.
Vi lokaliserade att avloppet läckt och det är nu åtgärdat. Dessutom var källaren byggd med träreglar och annat som vi rivit ut.

Nu till min fråga:
Behöver vi använda något sorts anti-mögel medel på källarväggen av sten samt betongplatta?

Vi håller på att riva bort tapet som var gipsad direkt på källarväggen och har tänkt att slipa väggarna efter att tapeten är borttagen.

Tack för svar!
 
Välkommen hit (y)
Får väl börja med att vänja dig vid hur det fungerar här. Ställer man en fråga får man ofta en annan motfråga ;)
Blev lite bekymrad över att du skrev avloppsläckage. Är det ett hus från senare delen av 60-talet eller början på 70-talet ?
 
Fulkemisten
Mögelsporer finns ju överallt. De behöver en viss fuktkvot för att växa. Troligen har ni blivit av med problemet då ni avlägsnade träet. Jag har dock sett svartmögel direkt på puts. Är det mycket synligt mögel så hade jag nog gått på med typ fasadtvätt eller grovrent och en kvast. Kom ihåg andningsskydd. Hur ska ni göra med väggarna sedan?
 
Haha tack ;)
Nu har inte jag superkoll utan min kille står för det mesta av kunskapen!
Men huset är från 70-talet och läckaget berodde på att ett lock inte satt fast ordentligt på avloppsröret från ovanvåningen.

Edit: byggt 85 haha...
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Mögelsporer finns ju överallt. De behöver en viss fuktkvot för att växa. Troligen har ni blivit av med problemet då ni avlägsnade träet. Jag har dock sett svartmögel direkt på puts. Är det mycket synligt mögel så hade jag nog gått på med typ fasadtvätt eller grovrent och en kvast. Kom ihåg andningsskydd. Hur ska ni göra med väggarna sedan?
Möglet satt på tapeten som varit gipsad direkt på källarväggen samt gips som varit uppsatt så vi har inget synligt mögel just nu. Väggarna ska reglas med stålreglar.
 
Kan tillägga att huset står på platta på mark som också varit en bidragande faktor :)
 

Bästa svaret

Fulkemisten
Skulle inte tvätta i så fall. All påväxt är ju borta. Stålregel och gips funkar säkert bra. Lutväxling bakom är ju a och o dock. Själv har jag putsat mina väggar under jord. Då är man dundersäker på att vara nästan immun mot fukt och/eller påväxter.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle inte tvätta i så fall. All påväxt är ju borta. Stålregel och gips funkar säkert bra. Lutväxling bakom är ju a och o dock. Själv har jag putsat mina väggar under jord. Då är man dundersäker på att vara nästan immun mot fukt och/eller påväxter.
Är Mögel-fri eller boracol onödigt starka preparat? Man vill ju vara hundra på att alla sporer försvinner, men dessa medel är ju otroligt dyra per liter
 
Fulkemisten
Svartmögel och alger tvättar man ju bort på fasader innan ommålning. Jag brukar köra alcros grovrent, fungerar fint och kostar väl en 150 kr för två liter. Denna spädes sedan till typ 20 liter. Annars kan man ju köra klorin, spätt 1 till 3, borde ta död på det mesta och kosta ungefär detsamma för 20 liter. Vanlig ättika 24% funkar också, det blir ju dock lite dyrare. Använd lämpligt andningsskydd.

Men. Jag tror verkligen inte ni behöver tvätta. Ni har ju vad jag förstår kommit tillrätta med problemet genom att ta bort allt organiskt material och sedan dränera utväldigt? Mögelsporer finns som sagt överallt och kommer tillbaka efter tvätt. Luftväxling, avfuktning, dränering, högre inomhustemperatur och inget organiskt material i källarplan är alla lämpliga vägar att gå för att undvika problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.