Hej,
VI har byggt ett uterum(sen höst tidig vår, med välisolerat golv med matta) och hade först tänkt ha en luftvärmepump. Nu inser vi att det blir för dyrt och kanske en smula onödigt och tänkte sätta in ett eller ett par oljefyllda element. Var i väg och skulle köpa ett stort på Jula men då stoppade försäljaren mig och sa att han var osäker på om man får ha element i uterum som bara har ip21. Ringde WillabGarden som sa ip44 fast sedan kom försäljaren själv på att de har en fläkt som de säljer som är ip24, Gnosjö(elementtillverkaren) sa att det går bra med ip21 då det inte finns vatten i direkt närhet och en elektriker sa ip24 eller ip44 och en annan sa kör på ip21. I princip alla jag talat med har sagt att det är en "gråzon" och att ingen riktigt vet. Det borde ju rimligen finnas regler eller tydliga riktlinjer för detta då vi knappast är de första som bygger "kuvös". Någon som vet mer? Vore jättetacksam för svar - jag vill inte frysa mer!
 
Min uppfattning är att IP21 är helt OK att använda i ett välbyggt uterum.
Utgår då från att det inte regnar in eller droppar ner vatten från hängrännor och tak.
 
L
Dubbeltråd
 
E etompau skrev:
Min uppfattning är att IP21 är helt OK att använda i ett välbyggt uterum.
Utgår då från att det inte regnar in eller droppar ner vatten från hängrännor och tak.
Nej,

tack. Det regnar inte in utan har ett bra tak av kanalplast(även om det precis i början läckte in vid skarven mot taket, men det är tätat). Blir bara så brydd över att ingen verkar veta vad som gäller.
 
https://glamox.com/se/ip-klasser Radiatorer kan väl ta lite lång tid på sig att värma rummet.Ett 3-fasuttag o en el-björn snabbvärmer kuvösen på 10 min
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kör med detta elementet i uterummet, 50 mm isolertak och Polen fönster och dörrar läcker rätt så bra in när det blåser, ca 25 kvm stort, inställt på 19 grader, nu används detta rummet som bio för tillfället, behöver inte mer värme, elektroniken står för resten. Vit elektrisk värmeelement monterad på trävägg i ett uterum med fönster och oordnade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ett uterum med tak och väggar så behövs det IP 21, det klassas som torrt utrymme och det är ingen gråzon. Möjligen är kunskaperna hos många i en gråzon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.