Men det står väl att de reglerar framledningstemperaturen. Det går ju inte om man inte mäter den.
 
Tror inte alla shunt styrningar kan få att hålla en fast framledning så om du av nån anledning vill ha den funktion får du nog kolla före köpet att det funkar annars är det vanligt att framledningen varierar efter ute temp eller inne temp.
 
L
Det går att få en få en fast temp ut , men då måste det till lite mera , att lura RC
 
Det brukar gå att ställa den i ett extremvärde och ställa max framledningstemperatur till önskat värde. Så det går sannolikt att få all att göra så, även om det inte står i manualen, efter som man inte brukar göra så. När jag körde med utegivare ställer jag kurvan högt och lät radiatortermostaterna reglera temperaturen. Men jag använde ändå utegivaren.
 
Det går säkert att få till med diverse trix men vill man ha den funktionen är det enklast att köpa en regulator som har den funktionen inbyggd.
 
Flackast möjliga värmekurva och utegivaren placerad inomhus där det alltid är ~20 grader borde ge ganska konstant framledningstemp. Men, nu har vi ju övertalat TS om att det är en dålig idé med fast temperatur, så nu behöver vi inte fundera mer på det.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
L
P persod skrev:
Eftersom jag är hempulare och inte VVS expert så är jag beredd att dumförklaras, men så här är det: Bor i en liten träkåk på 65 kvadrat. Ursprunglig värmekälla är en kökspanna som jag kompletterat med acktank för att kunna elda mer effektivt (och inte behöva springa upp på nätterna och fylla på ved). Jag har termostater på elementen pga lite olika värmebehov i de olika rummen. Finns det någon smart shunt som ser till att framledningstemperaturen är densamma trots att temperaturen i acktanken varierar mellan 50 och 90 grader beroende pånär man eldat? Nu sitter en vanlig ESBE manuell shunt men det blir ju väldigt varierande temp med den. Styrning med utegivare löser inte det problemet. Kan man sätta givaren på acktanken så att shunten regleras beroende på den temperaturen i stället? Någon som provat, eller känner till en lämplig manick? Har också funderat på att använda en sån regulator som man har till tappvattenberedare, skulle det funka måntro?
Bild på nuvarande shunt:
En kort fråga kan du skissa hur panna och tank är kopplat i dag , samt vilken väg ska elementen få värme ifrån ,
Genom pannshunten ( baklänges ) eller från tanken
 
L Liteavvarje skrev:
En kort fråga kan du skissa hur panna och tank är kopplat i dag , samt vilken väg ska elementen få värme ifrån ,
Genom pannshunten ( baklänges ) eller från tanken
Hej!
Är en kökspanna utan pannshunt. Min uppkoppling ser i princip ut som på bilden som jag lånat från en annan tråd här på forumet (utan shuntstyrningen då...). Kökspannan har en tendens att koka ibland och hade först matningen till elementen från samma ledning som matningen till pannan vilket ledde till att det blev luft i elementen så fort pannan kokade. Gjorde om dragningen lite med separat matning direkt från tanken istället vilket löste det problemet.

Men, som sagt, har förstått att de här shuntstyrningarna funkar precis som jag vill, men inte hade förstått så jag har väl egentligen fått de svar jag var ute efter.
Schematisk bild av en köksvärmeanläggning utan pannshunt, inkluderar panna, tank och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Det som är viktigast , att det finns flöde genom i pannan , för att få bort det mesta av kokningen som du i bland har , är att starta laddpumpen lite tidigare , kanske vid +60C i stället för +70C och försöka ställa farten på pumpen till lagom , då kommer det inte att koka så lätt , men när den varmare returen kommer tillbaka kan det ändå koka ,
Du får inte brassa på så hårt i pannan och hålla koll på temperaturen när den börjar att stiga
och strypa på brasan lite
 
Om det kokar med en kökspanna mot tank med en laddomat 21 är nånting fel klena rör eller felaktig dragning annars ska det inte koka före tanken är fullt laddad den klarar bra mycket högre effekt än vad en köks panna ger.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Om det kokar med en kökspanna mot tank med en laddomat 21 är nånting fel klena rör eller felaktig dragning annars ska det inte koka före tanken är fullt laddad den klarar bra mycket högre effekt än vad en köks panna ger.
Ja, jag har undrat en hel del över det där. Visserligen är det en Laddomat 20, men den ska ju klara åtminstone dubbla effekten på vår lilla panna. Rören är 28mm koppar, ca 2,5 m i vardera riktning. Det går absolut inte att elda med helt öppen draglucka, men vi har extremt bra drag och ingen reglering på rökröret. Har en dragregulator som i princip stänger helt när pannan blivit riktigt varm, efter kanske 20 min eldning, annars kokar den. Felaktig dragning? Inte särskilt komplicerat, kopplat helt enligt laddomats instruktioner. Pannan är en Thermia No 40 :)
 
L
Är det kopplat som i # 23 så ska det inte vara problem om allt stämmer
Det enda som finns att undersöka är , om inte ventilen öppnar i laddomaten så kommer det koka nästan direkt , värmen cirkulerar inte som den ska
Var sitter givaren för att starta pumpen , sitter den på rökgaserna så har du problem , dom kommer inte upp i temp på samma sätt som pannan.. Det är panntempen som ska starta pumpen och inte rörgaserna för att få en bra funktion
Om du kortsluter givaren så pumpen ( den går med cirk till pannan ) går före innan pannan är varm , så du kunna känna på rören in och ut att dom blir varmare , om pannan kokar då ,
så öppnar inte laddomaten som den ska
 
Jag startar pumpen manuellt när jag tänder, och laddomaten funkar. Har mätt upp och den cirkulerar pannvattnet tills det når 72 gr, sen får jag ganska exakt 72gr ut fram till slutet av eldningen då returtempen passerar 72 gr. Brukar sluta elda runt 85-90 gr, men man får ta det lugnt på slutet
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
P persod skrev:
Ja, jag har undrat en hel del över det där. Visserligen är det en Laddomat 20, men den ska ju klara åtminstone dubbla effekten på vår lilla panna. Rören är 28mm koppar, ca 2,5 m i vardera riktning. Det går absolut inte att elda med helt öppen draglucka, men vi har extremt bra drag och ingen reglering på rökröret. Har en dragregulator som i princip stänger helt när pannan blivit riktigt varm, efter kanske 20 min eldning, annars kokar den. Felaktig dragning? Inte särskilt komplicerat, kopplat helt enligt laddomats instruktioner. Pannan är en Thermia No 40 :)
Rökgastermometer???
Alltid bra att ha koll på rökgastemp, om jag eldar torr & fin ved så får jag i princip (75%) stänga spjället när det tagit sig för att hålla tempot vid ung 300c (Parca 318)
 
Hur kan du få konstant 72grader om den hela tiden tenderar att koka?
Pumpen bör stanna på slutet även om panntemoeraturen är hög. Det är därför man styr den på rökgastemperatur.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.