P
Tur att vi tackade nej till fiber på öland då :)
 
S
P Peter_K skrev:
Tur att vi tackade nej till fiber på öland då :)
Oja! Utveckling vill man ju inte vara med på :)
 
  • Gilla
jekde och 3 till
  • Laddar…
P
Nej inte är det värt 20 000 för de få veckor vi är där men hemma skulle jag inte vilja vara utan en bra uppkoppling.
 
K KungAnka skrev:
Jag har nu mer 250/100 fiber. Enda gången det märks någon skillnad mot tidigare kopparledning är när flera grabbar sitter och kör spel på nätet, typ Overwatch, och när jag jobbar hemifrån mot server. Tveksam om det är värt 20.000. I en sommarstuga skulle jag inte anstränga mig, om syftet med stugan inte är spelhåla eller att stressa upp sig med massa jobb.
Jag har nog fått ringa Telia i snitt en gång i månaden, bytt modem 5-10 gånger och lagt hundratals timmar på felsökning, omstart av modem etc. under de 11 år vi haft ADSL. Oräkneliga gånger har det varit driftstörningar som jag inte ringt Telia om utan väntat en stund så har det börjat fungera igen.

Dessutom, om jag har en nedladdning igång på min stationära dator så klagar sambon direkt på att hon inte kan surfa eller kolla på Youtube i sin platta, ungarnas TV-bild blir suddig när de kollar på Netflix mm.

20.000 är en struntsumma för att få en stabil och snabb uppkoppling. Vi får även en betydligt lägre månadskostnad trots högre prestanda, så även om det kanske inte betalar sig helt och hållet så känns investeringen ändå mer prisvärd när man ser hur dyr uppkoppling vi har idag vs. vad det kostar med fiber.
 
S
P Peter_K skrev:
Nej inte är det värt 20 000 för de få veckor vi är där men hemma skulle jag inte vilja vara utan en bra uppkoppling.
Kanske inte idag men så småningom kommer behovet komma, bara o hoppas att anslutningsavgiften gått ner o inte upp tills dess då :)
 
Då hade du betydligt sämre kopparlina än mig. Jag bor nära gräddhyllan i min stad så jag antar att andra gnällt åt mig. Hade inga problem alls med kopparlina senaste 3 åren, trots högre belastning än det du beskriver.

Vad man kan få ur en kopparlina varierar. Att bo centralt, gärna med grannar som redan bytt till fiber är nog rätt bra att börja med.
 
P
Nja jag vet inte. Så länge det funkar med 4G så duger det för oss men vill vi hyra ut i framtiden kanske det kan vara ett sätt att ta ut mer hyra. Tycker det är rätt skönt att det funkar lite sämre de 2 veckorna vi är där så kan man ägna sig åt annat än mobilen :)
 
P Peter_K skrev:
Nej inte är det värt 20 000 för de få veckor vi är där men hemma skulle jag inte vilja vara utan en bra uppkoppling.
antagligen så har ni sänkt värdet på huset mer än så, för vem vill köpa något utan fiber när alla andra hus har det?
 
K KungAnka skrev:
Då hade du betydligt sämre kopparlina än mig. Jag bor nära gräddhyllan i min stad så jag antar att andra gnällt åt mig. Hade inga problem alls med kopparlina senaste 3 åren, trots högre belastning än det du beskriver.

Vad man kan få ur en kopparlina varierar. Att bo centralt, gärna med grannar som redan bytt till fiber är nog rätt bra att börja med.
Ja det är nog ganska dålig lina, men jag har åtminstone 20 Mbit nedåt när det fungerar som det ska, trots det är det problem när man laddar ner filer och gör andra saker samtidigt. Har dock bara 1 Mbit uppåt så det är förmodligen där skon klämmer, just prestandamässigt.
 
Jo. 20/1 är jätteklent om man ska skicka åt båda håll. Gejming-pojkar vill inte bo i sånt hus.
 
M MartinP666 skrev:
20.000 är en struntsumma för att få en stabil och snabb uppkoppling
... och - kan man tillägga - det är en "struntsumma" som rimligen borde ha rymts inom det konsumtionspris som Telia/Scanova alias Televerket genom åren har fakturerat Sveriges hushåll.
  • På 1950- och 60-talen automatiserade man växlarna, som dittills hade varit manuellt betjänade av smyglyssnande telefonister (inofficiella skvallerkärringar och säkerhetsrisker). Denna investering var ett stort framsteg.
  • Perioden 1975 till 1995 ersatte man den analoga tekniken med uteslutande digital. Ingen skulle idag komma på tanken att kalla detta en belastning. Också detta bekostades inom ramen för ordinarie teletaxa.
Min gissning är att det tar ett tjogtal år att slita ner dagens investering. Då kommer teknikmonopolisten farande med ny politisk agenda och ett upprop om att skramla ihop ännu en "struntsumma".
 
P
P Poontus skrev:
antagligen så har ni sänkt värdet på huset mer än så, för vem vill köpa något utan fiber när alla andra hus har det?
Ska å andra sidan inte sälja och vem vet vad som händer om 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.