Tjena!
Jag köpte ett gäng Qubino dimmers och några relays för nästan exakt 2 år sen och hade en elektriker till att installera dem här hemma. Allt fungerade bra de första månaderna. Sen dog en dimmer på toan. Elektrikern bytte den och allt var frid och fröjd. I kanske 4 månader, sen dog samma igen. Jag är tämligen säker på att det inte var samma fel dock. Första gången verkade den bränts, andra gången så var den hel, men bröt inte strömmen. Kunde se den i Veran och den rapporterade förbrukning/status.

Innan jag hann få den bytt (tog drygt 1år) så hann ytterligare en dimmer dö i grabbens rum. Samma symptom, den svarade i Veran, men bröt inte strömmen. Båda dessa byttes igen nu i oktober och fungerar än så länge.

Nu för någon månad sen så flyttade jag hela z-wave-nätverket från en Vera Edge till en RPi3 med Domoticz+Z-stick. När jag då bröt strömmen och satte på igen för att inkludera en dimmer uppe vid tvn så brann lampan (vanlig glödis) och dimmern i samma veva. Kan se den i Domoticz och den svarar, men bryter inte strömmen...

Idag, när frugan släckte i köket, jo men se på fan. Då bryter inte dimmern i köksfönstret....den har fungerat i två år och används inte dagligen. Ingen lampa har bytts sen dimmern installerades.

Så va fan är det som händer?? Puckarna kostar ju för fan över 500 spänn. De ska väl hålla bättre än såhär?
Tips mottages gärna. Att bryta strömmen och kicka igång igen fungerar inte. Känns så jäkla trist om man ska behöva börja plocka ur puckarna, blir för dyrt att köpa nya varje gång någon börjar agera såhär.

Mvh
Hampus
 
L
Jag tänker bara , är det samma fas från centralen till alla dom ställen som dom gått sönder
är det så kan det vara ett nollfel i centralen med överspänning som följd , det tål dom inte .
Har något annat blinkat när det gäller lyse , om inte så är det nog inget nollfel på inkommande noll
I övrigt ingen erfarenhet av dessa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.