Jag funderar på att göra om en 2:a till en 3:a enligt bifogade bilder.

Tänker att det som ska göras är att riva (ej bärande) väggar, sätta upp väggar och dörrar, dra el och ventilation (tilluft) till rummen, lägga parkettgolv (samma genomgående för alla rum) samt kanske även köpa målning för alla rum.

Jag vet att detta är en "hur långt är ett snöre"-fråga, men inom vilket prisspann skulle det rimligtvis kunna hamna för material + arbete?



Före:
Ritning av en lägenhetsplan med etiketterade rum inklusive sovrum, kök och badrum, föreslagen omvandling från 2:a till 3:a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Ritning av en lägenhetsombyggnad från 2:a till 3:a med markerade sovrum, kök, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Momenten med el och ventilation är ju väldigt svårbedömda utan mer fakta och förutsättningar. Kan ju variera oerhört..
 
Jag tycker kanske inte att din planlösning är världens bästa. Du riskerar att förvandla en stor del av lägenheten till en svårmöblerad hall. Jag har tillåtit mig att modifiera din skiss en aning.
Modifierad planritning av en lägenhet med två sovrum, kök, förråd, badrum och en svårmöblerad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker kanske inte att din planlösning är världens bästa. Du riskerar att förvandla en stor del av lägenheten till en svårmöblerad hall. Jag har tillåtit mig att modifiera din skiss en aning.
[bild]
Du skippar således vardagsrummet?
 
Jag har inte funderat så mycket på hur rummen används eller vad som står på ritningen. Om du talar om vad du vill uppnå kanske det går att hitta fler alternativa lösningar. En viktig aspekt är att du har fyra fönster mot norr. Utrymmet du tänker dig framför det större sovrummet blir väldigt mörkt.
 
justusandersson: det enda du gjort är att göra sovrummet mindre, köket större och kalla vardagsrummet för sovrum. Det blev inte ett rum till.

Dina kommentarer på grundidén håller jag dock med om. Så jag vill fråga diyman hur köket blir om du minskar det lite, och sedan helt enkelt delar av sovrummet i två rum? Skulle det vara okej eller blir det för litet?

Öppna upp mot hallen kan du göra enligt din plan, och så undrar jag om det skulle vara möjligt att ta bort skåpet också, eller om det är installationer i det? (städskåp?)

Kostnader är jättesvårt att sia om.
 
Vad jag ville visa med min "skiss" var att dlymans idé leder till att mycket värdefull lägenhetsyta blir oanvändbar. Om önskemålet är att få två små sovrum och ett vardagsrum tycker jag Anna_H:s förslag är bra. Alltså: Vardagsrummet kvar i nuvarande läge. Ett litet sovrum mot norr intill köket med ingång från vardagsrummet. Ett annat litet sovrum mot norr och öster också det med ingång från vardagsrummet. Vid önskemål kan jag rita upp det.
 
J justusandersson skrev:
Om önskemålet är att få två små sovrum och ett vardagsrum
Det är första meningen: Bygga om 2:a till 3:a :p
 
I motsats till vad Anna_H tror, kan jag faktiskt läsa. Det är dock ingen given slutsats att det är två sovrum det handlar om, det kan lika väl avse ett sovrum och ett hobbyrum. Det händer också ganska ofta att en önskad förändring visar sig vara mindre lämplig.
 
Jag har gjort en liten skiss som illustrerar de synpunkter som jag framfört tidigare.
Skiss av lägenhetslayout med sovrum, vardagsrum, kök, badrum och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
Här är en variant på planlösning.
I korthet går det ut på att flytta förrådet till vardagsrummet och sätt köket i det gamla förrådet. Skapa en korridor i mitten för att få en neutral yta med dörrar till rummen så man slipper gå genom vardagsrummet för att komma till sovrummen.
Det är svårt utan mått eller måttriktig ritning att se om saker får plats, men jag tror detta kan vara en bra lösning för att få till tillräckliga mått för sovrummen och för matplatsen. Vardagsrummet blir mindre, men rymmer soffgrupp, hyllor och TV, det som försvinner är det inre hörnet.
Om detta är genomförbart eller ej beror mycket på hur vatten, avlopp och frånluft är gjort kring köket, sannolikt går detta i schakt inne i förrådet. Har man tur går det att hantera, annars bortse från mitt förslag.

Handritad skiss av en planlösning som visar förändringar, med köket flyttat till förrådet och korridor skapad i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är vinsten med att få ett jättestort kök och ett litet vardagsrum tänker du?
 
Det är svårt att detaljstudera mått på mäklarritningar, men om man utgår från att det är normala mått för en tvåa, och man vill ha rum som går att använda och röra sig i.
Om man bortser från om TS tänkt sig att skapa ett speciellt rum för hobby eller liknande, utan tänker att man vill skapa en trea som går att användas som det, det vill säga utöver kök och vardagsrum ett större sovrum med dubbelsäng och ett mindre sovrum med enkelsäng, skrivbord.
Då går det inte att dela av sovrummet till två och få plats, utan då får man flytta väggen mot köket så mycket som möjligt med hänsyn till fönster.
Om man förminskar köket, får man inte plats med en matplats för 4 personer och samtidigt kunna röra sig i köket vid arbetsbänkarna.
Mitt föreslagna kök är inte jättestort, det är ett modifierat standard parallellkök med 3m bänklängd, 3st högskåp (kyl, frys, skafferi), serveringsskåp/vitrin och en matplats som är 2400mm bred vilket behövs för att kunna dra ut stolarna.
Vardagsrummet blir förvisso mindre men ytan blir fullt tillräcklig för soffgrupp och ett par hyllor och TV-möbel.
Den yta som försvinner från vardagsrummet är den yta som är tänkt för en hemarbetsplats, eller där man kan ha en extra säng. Det är den ytan blir det nya rummet, efter lite omflyttning.
Klädkammaren är nödvändig, eftersom det inte kommer att få plats garderober i sovrummen utöver en i det lilla, därför är det bra att den hamnar precis utanför sovrummen.
Man tillför ingen yta, utan omdisponerar den. Att tillföra nya rum och funktioner funkar om rummen är mycket större än vad som behövs, men om de är normalstora för sitt syfte så blir det oftast inte särskilt bra.
 
Jag tycker TS ritning ser rätt vettig ut om man tänker att det är en/två vuxna och ett barn som ska ha separata rum. Lite klent med väggar att möblera mot, men hellre ha öppet mellan kök och vardagsrum än bygga massa pytteytor om man har såpass litet.

Är tyvärr kass på byggkostnader för egen del, men planen tycker jag ser vettig ut om det är de här ytorna man har att jobba med.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
En ytterst märklig ursprunglig planlösning, varför vill man ha ingång i sovrum från köket? Det logiska hade ju varit att byta plats på sovrum och vardagsrum så du får kök och vardagsrum ihop.

Tycker att ditt ändringsförslag ser bra ut, ett master bedroom med balkong och ett mindre gästrum/barnrum/kontor. Kök och allrum i ett. Ser väldigt luftigt ut, testa att skapa upp det i ett 3d-program och lägg in era möbler, det är ofta först då man ser om en planlösning fungerar eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.