Det verkar som om det blir för stort motstånd med min laddomat 11-30!
Min kamin kokade hela tiden.
Även när jag monterade ut termostaten så fortsatte den att koka.
Någon annan som haft det problemet?
Har dem andra ladomaterna högre flöde?
Problemet e att kaminen finns på vån 1 och acktankarna står i källaren.
 
kulle
Är det en nyinstallation? Låter som det kan vara luft som stoppar upp.
 
L
Troligtvis luft-luft eftersom det är stor nivåskillnad så kan inte pumpen få ner vattnet till tank
Var sitter laddomaten i källaren eller vid kaminen ,
 
Laddomaten sitter vid kaminen
 
Ok luften e ett litet problem men om jag kopplar bort laddomaten helt å hållet så funkar det! Luften blir inget problem utan laddomaten.
Hon kokar även när jag bara tagit ut termostaten och kör med en extra cirkpump i källaren.
 
L
Har pumpen varit avstängd över sommaren ? då kan dom kärva och inte starta ,
Pumpen blir varm och man tror att den snurrar , falsk känsla
Har det fungerat ? är det ny inst ? Har du kolla att pumpen snurrar ? Klart ett flödesproblem
det finns inget flöde över kaminen , då kokar den
Det sitter en blank stor skruv i ändan på pumpen ,lossa den , ( kommer liiiite vatten där dit med en trasa ) i hålet syns axeln , om den inte snurrar kan du hjälpa igång den med en skruvmejsel ,
skramlar till lite i näven men inget farligt .
Börja där och kom tillbaka
 
Nej pumpen e ny och det e den i källaren med och dem pumpar vatten när jag kopplat bort laddomaten helt o hållet! Samma problem uppstod med laddomaten fast utan termostaten i. Alltså fritt flöde genom laddomaten.
 
L
Knepigt att säga något på avstånd , men försöker med frågor
Knastrar det i pumpen , eller i laddomaten så finns det något nedanstående
Vet inte men om pumpen startar för sent så börjar det att utfällas syre eller ånga , om det fräser i kaminen så är det så , sitter givaren rätt den ska var på topp där det blir varmast
PS du säger utan termostaten , ta ut termostaten , det är en pinne som ska ändra sig när den blir varm och knuffa upp och stänga mot ett säte , du kan prova genom att värma den
Du kan se även här funktionen
http://www.termoventiler.se/application/files/6214/6719/2673/LM11-3011-100_Manual_SE.pdf
 
  • Schematisk bild av en termostat med anvisningar för att testa termostaten och identifiera problem med värmeutveckling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.