Bästa svaret

S seniorkonsult skrev:
Läs innantil på Skatteverkets hemsida.
Vänligen lägg upp en länk till den sida du menar!

"Skatteverkets hemsida" är ju inte en, utan snarare tusentals sidor.
 
För att kommentera ursprungsfrågan, Nej, jag har personligen inte gjort det, men som sagts så kan det gå att göra en "frimärksplan" av en liten del av en befintlig detaljplan. Men det skulle kosta några hundratusen kronor och ta några år. Dessutom är kommunen inte skyldig att göra det bara för att du vill och betalar.
Det första du isåfall ska göra är att ansöka om planbesked, dvs få svar på ifall kommunen skulle säga ja eller nej till att låta upprätta en ny plan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske det vore rimligare att du visar var det står att permanent- och fritidsboenden skall skiljas åt.



Det är ju precis det jag skrev! Bostad som bostad.

Men som sagt, visa gärna var jag kan läsa att "åretruntboenden" och "fritidsboenden" skiljs åt i PBL!
Jag har aldrig märkt någon sådan skillnad, och ingen myndighetsperson har någonsin frågat om jag skall bo året runt eller bara på fritiden i mina bostäder.
Än en gång:
1 den plan som gäller för byggnadsområdet.
2 Skatteverkets hemsida om mantalsskrivning. Där framgår nog tydligast var man kan vara fastboende så sjukkassa, skatter mm kommer fram.
3 PBL Kunskapsbanken om Bostadsutformning.
Det finns mycket att läsa. Alt struntar man i allt och riskerar att få en dryg sanktionsavgift från myndighetens byråkrat.
 
B b8q skrev:
För att kommentera ursprungsfrågan, Nej, jag har personligen inte gjort det, men som sagts så kan det gå att göra en "frimärksplan" av en liten del av en befintlig detaljplan. Men det skulle kosta några hundratusen kronor och ta några år. Dessutom är kommunen inte skyldig att göra det bara för att du vill och betalar.
Det första du isåfall ska göra är att ansöka om planbesked, dvs få svar på ifall kommunen skulle säga ja eller nej till att låta upprätta en ny plan.
Jag funderade i första hand att ev begära bygglov för änndrad användning med allt stök BN kan begära redovisnig av.
 
R
B b8q skrev:
Det första du isåfall ska göra är att ansöka om planbesked, dvs få svar på ifall kommunen skulle säga ja eller nej till att låta upprätta en ny plan.
Det är klokt att sondera terrängen med kommunen först innan man inger en formell ansökan om planbesked eftersom kommunen debiterar avgift även vid avslag. T.ex. i Nacka kommun är den avgiften just nu 20.000 kr:
https://www.nacka.se/48f21f/globala...or/taxa-planering-byggande-kartor-matning.pdf
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I ett vanligt fritidshusområde utan DP krävs inget bygglov för att bo permanent, heller inga tillgänglighets eller energikrav ska uppfyllas.
Läs #6.
 
R rolflidvall skrev:
Det är klokt att sondera terrängen med kommunen först innan man inger en formell ansökan om planbesked eftersom kommunen debiterar avgift även vid avslag. T.ex. i Nacka kommun är den avgiften just nu 20.000 kr:
[länk]
Lite väl häftigt för att bevilja ett avslag.:mad:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vänligen lägg upp en länk till den sida du menar!

"Skatteverkets hemsida" är ju inte en, utan snarare tusentals sidor.
Krångla inte till det. Läs på mantalsskrivning.
 
S seniorkonsult skrev:
Krångla inte till det. Läs på mantalsskrivning.
Troll :sleep:
 
? Ja vissa vill inte acceptera verkligheten eller fakta.
 
Lägg ut detaljplanen så vi kan få se, lite intresserad att se just en sådan du nämner.
 
Ok. Blev inte klokare. Men om du tex bygger ett hus och skriver dig på platsen samt har ett utlandsboende i solen där du är ”fast bosatt”, vad gäller?
 
Det där är på Åland. Sist jag kollade är det en del av Finland.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Blev inte klokare. Men om du tex bygger ett hus och skriver dig på platsen samt har ett utlandsboende i solen där du är ”fast bosatt”, vad gäller?
? Förstår inte vad du menar. Vad har det med plaenatt göra? Som tidigare skrivits ett otal ggr. Man är skriven där man BOR!!
Kan du inte läsa innantil på planen?
 
BirgitS
Som sagt vi vet inte vad som gäller på Åland. Så vitt jag har sett i tråden är det först nu som det framkommer att det gäller en fastighet utan byggnad.

I Sverige är det i vissa kommuner ett stort problem (vatten, avlopp) att många flyttar in permanent i befintliga fritidshus. Det är inget problem att göra det och det krävs inte att de befintliga husen görs om för att uppfylla nuvarande PBL, lika lite som när man köper ett gammalt hus avsett för permanentboende. Det är troligt att det förekommer att folk köper mark, uppger för kommunen att det är för fritidshus och bygger ett hus som inte uppfyller PBL samt därefter flyttar in i det permanent, men inte heller detta kan kommunen eller staten göra något åt. Däremot om man sen blir rörelsehandikappad och behöver en anpassad bostad kanske det kan bli problem för en själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.