Söker någon form av enklare system för hemautomation som är trådburen.
Önskar en enhet med in och utgångar för 230v. Önskar att man ska kunna programmera utgångarna efter olika parametrar som tex, ingångar och klocka m.m. Vill också kunna styra det hela med en smidig App. Någon som har nått förslag?

Givetvis så vet jag att KNX finns men det borde finnas nåt enklare och framförallt billigare. Nexa/telldus skulle juh lösa saken men jag kan använda mig av trådat och önskar detta.

Ös på med förslag, någon lurig lösning borde finnas.
 
Helt OT, men jag bara måste fråga...varför skall det vara trådar och inte tex wifi?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med trådburen lösning och sedan i nästa skede nämner du app... Det bli ju liksom lite av en paradox, såtillvida du inte menar att du kopplar appens enhet med usb-kabel till huben...och jag tror inte du menar så...eller? Visst...sensorer och så kan ju kopplas med tråd, dock känns det som en vansinnigt märklig lösning.

Berätta gärna lite mer exakt vad du vill åstadkomma så skall vi nog kunna komma med vettiga lösningar och förslag.
 
Redigerat:
Plejds puckar skulle ev. lösa det du frågar efter. Berätta lite mer hur din installation ser ut nu och var du kan placera dessa enheter med 230v in/ut.
 
Ok. Jag gör ett nytt försök.

Jag har idag ett antal olika tändningar som styrs av en kontaktor i elcentralen, kontaktorn styrs sedan av ett ljusrelä och en digital klocka. Detta funkar kanonbra och tänder alla mina fönsterlampor när det är mörkt ute om klockan är mellan vissa förinställda tider. Nu önskar jag istället ta styrningen från ljusrelä och ev. klockan och koppla in dom i någon form av styrenhet som sedan med hjälp av olika regler i sin tur styra kontaktorerna.

När jag säger trådbundet system så menar jag nånting som inte använder sig av tex 433mhz eller z-wave:s trådlösa komunikation. Jag skrev även att jag vill kunna styra det hela med en App i telefonen. Detta lär juh endera ske trålöst via wifi eller via ethernet kabel. Det jag då önskar med en app är att kunna tända upp all belysning med en enkel knapptryckning på telefonen en dag då det är lite på gränsen till ljust/mörkt ute.
Idag har jag löst det med en trelägesbrytare (1,0,2) i centralen. Men den fattar juh inte att om det är tänt och blir mörkt igen så vill jag juh att lyset ska återgå till automatisk styrning igen. Därav söker jag någon form av styrenhet till detta, gärna som kan plaseras på din-skena i centralen. Men inget krav.

Allt detta som jag nu vill åstakomma går att lösa med telldus/Nexa men jag önskar slippa den trådlösa kommunikationen. Givetvis så kan man lösa det hela med att göra ett ”litet” KNX system. Men det blir både dyrt och lite knövligt då jag förstått att man måste ha en form av hårdvarulicens för att kunna programmera det hela.
 
R R_Strandberg skrev:
Plejds puckar skulle ev. lösa det du frågar efter. Berätta lite mer hur din installation ser ut nu och var du kan placera dessa enheter med 230v in/ut.
Har läst lite nu om Peljd. Styrs den pucken enbart med hjälp av bluetooth? Om så är fallet går det inte se status eller ändra belysning när man inte är i närheten av hemmet, eller? Går det att göra olika regler i dom? Tex att om både ljusrelä och klocka är till så ska den sluta och starta kontaktor.
 
Varför vill du inte köra trådlöst?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Kontakter är ju till för stora strömmar/belastningar. För belysning (hembelysning) är det nog bättre att köra relän. Mitt råd, trots att det går rakt emot din önskan och specifikation i tråden, är att göra om ditt system till ett modernt trådlöst. Det är billigt, flexibelt och ger dig allt du verkar vilja ha.
 
useless useless skrev:
Varför vill du inte köra trådlöst?
Går det att köra trådbundet så gör jag gärna det. Trådbundet larm, trådburet nätverk till alla fasta enheter i huset m.m. Det strular mindre med kabel och kostar oftast mindre också.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kontakter är ju till för stora strömmar/belastningar. För belysning (hembelysning) är det nog bättre att köra relän. Mitt råd, trots att det går rakt emot din önskan och specifikation i tråden, är att göra om ditt system till ett modernt trådlöst. Det är billigt, flexibelt och ger dig allt du verkar vilja ha.
Varför det blev kontaktorer var för att jag fick tag på två 4-kanaliga till ett bra pris ”gratis”. Men visst hade relän funkat med.

Tänker inte konvertera allt till trådlöst nu när jag nu kompletterat med en hel del kabel och rör i hela huset.

Modernt eller inte, vad jag vet så är inte KNX omodernt bara för att det är trådburet. Däremot har jag inget emot en hybrid enhet som klara både och.
 
J jockelw skrev:
Varför det blev kontaktorer var för att jag fick tag på två 4-kanaliga till ett bra pris ”gratis”. Men visst hade relän funkat med.

Tänker inte konvertera allt till trådlöst nu när jag nu kompletterat med en hel del kabel och rör i hela huset.

Modernt eller inte, vad jag vet så är inte KNX omodernt bara för att det är trådburet. Däremot har jag inget emot en hybrid enhet som klara både och.
Allting måste ju inte flyttas på en gång väl? I detta fallet handlar det om belysningen, och då kan du ju växla över den delen av systemet till trådlöst.

Jag anser nog det som omodernt när man är låst till en position för en sensor utan ett ganska mycket större jobb än att endast flytta Det än sensor man vill flytta till den nya positionen. Trådbundet så blir det en hel del mer göra än med trådlöst. Men...var och en till sitt :)
 
Jag förstår också tanken med att köra med tråd, ska nu under 2018 bygga nytt hus och planerade från början med KNX men utbudet och enkelheten med att ändra saker med trådlöst har fått mig att fundera att dra en "normal" el installation med trådlösa puckar istället. Även om det är "billigt" att dra rör i öppna installationsväggar så kostar KNXdelarna en del och programmeringen av KNX är inte direkt konsumentanpassad.
Däremot drar jag tomrör till dörrar och andra sensorer i förberedelse för tex. larm som annars skulle vara enkelt att slå ut med en störsändare för ett par hundralappar från aliexpress.
Nätverkskablar är också något man drar med kabel eftersom oavsett hur bra Wifi är kommer de aldrig i närheten av trådbundet i pingtid och stabilitet.
Sen faktiskt största fördelen med att köra trådlösa puckar är att vad finns det om 10-20 år? Ifall man kör trådlöst kan man ju alltid "uppgradera" systemet utan att behöva bygga om halva husets elnät. :)
 

Bästa svaret

Om du sätter en PLEJD Controller som styr dina kantaktorer så får du alla dom funktioner du räknat upp utom att styra från var du är i världen, det får du vänta med till efter nyår då gateway har kommit ut.
 
L Leif i Skåne skrev:
Om du sätter en PLEJD Controller som styr dina kantaktorer så får du alla dom funktioner du räknat upp utom att styra från var du är i världen, det får du vänta med till efter nyår då gateway har kommit ut.
Låter bra. Jag har ingen panik. Ska bli kul att se vad det är. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.