Jag har fått en idé om att det ska spelas lite musik på toan när man är där. Idag så har jag rörelsevakt på belysningen och skulle vilja att ngn typ av liten, inte så iögonfallande, musikmaskin startar när lyset tänds. Det skulle ju kunna vara nåt så enkelt som en radio som är inställd på en musikkanal. Finns grejen jag söker? Är det en internetradio eller vad?
 
L
Finns en uppsjö av 230V små radioapparater , men ljudet är det ingen kvalitet på , blir lite för ljust p-g-a liten högtalare
Kanske något på teknikmagasinet passar , priset är väl hyfsat där
Annars googla på miniradio 230V
 
Det svåra är att hitta något som börjar spela när strömmen slås på. En gammal radio hade säkert funkat, men stort sett allt nytt starter i standby efter "strömavbrott". Jag byggde något liknande till en av våra gästtoaletter. Där har jag en spelare med line-out som alltid är på (drar väldigt lite) och en förstärkare som är kopplat till en inbyggd takhögtalare. Rörelsevakten driver förstärkaren och musiken börjar direkt när någon går in.
Dock har jag problem med att det blev en billig kina-förstärkare utan relä på högtalareutgången, så det blir ett otrevligt "plopp" vid start.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nä, det tänker jag inte försäkra mig om alls utan musiken kommer att finnas där vare sig man vill eller inte. Det är väl upp till mig att bestämma själv hur jag vill ha det i mitt hus, inte frågar jag andra om det.
När jag varit på toaletter i gemensamhetsanläggningar där musik spelats lite svagt i bakgrunden så tycker jag att det varit trivsamt och av den anledningen skulle jag vilja åtminstone på prov göra det hemma också.
Frågan gäller alltså vilken typ av utrustning som skulle vara lämplig för ändamålet, överväganden om lämpligheten i det hela kan ni lämna därhän.
 
Jag är nu själv inne på spåret bilstereo. En bilstereo är ju gjort för att starta musiken när strömmen slås på utan otrevliga "plopp". Det är konstigt nog billigare att köpa en bilstereo än den minsta vanliga förstärkaren. Så det blir min version 2:
- Bilstereo med MP3, Bluetooth och AUX-ingång (ca 500kr), kopplat till 12V adapter.
- Relä (25kr) som styrs av rörelsevakten, slår på "tändningsströmmen" till bilstereon.
- Takhögtalare (finns redan).

Och jag håller helt med om att toalettägaren får välja musiken, tycker man inte om den får man välja en annan toalett. Det behöver ju inte vara musik, det kan vara ljudet av porlande vatten...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
I förra huset satte jag en gamal klockradio som gick på när man tände lampan. I nya huset har jag beställt och väntar på en inbyggnadsradio som får plats i två rotdosor. Display i ena o en högtalare i den andra med tvåfacksram. På den finns remote in från typ lampan.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
GIRA har radio för inbyggnad i dosor som kan kan startas med brytare eller rörelsevakt.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Slacker32 Slacker32 skrev:
GIRA har radio för inbyggnad i dosor som kan kan startas med brytare eller rörelsevakt.
Japp. Precis monterat in en Gira radio men en högtalare i dubbelram. Funkar fin fint och snyggt.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte kommit riktigt till skott med detta. Förutsättningarna för montage i dosa är inte de bästa heller. Det är gamla eldragningar med rörutlopptill lampor, fläkt och en rörelsevakt som sitter med förhöjningsram. Jag har kikat lite på Gira-radio med högtalare som sitter i dubbeldosa, men det blir lite klumpigt att ha den tillsammans med rörelsevakten, om de kunnat samsas i en dubbel förhöjningsram så … Finns det fler tips på lösningar?
 
K Kurtivan skrev:
Jag har fortfarande inte kommit riktigt till skott med detta. Förutsättningarna för montage i dosa är inte de bästa heller. Det är gamla eldragningar med rörutlopptill lampor, fläkt och en rörelsevakt som sitter med förhöjningsram. Jag har kikat lite på Gira-radio med högtalare som sitter i dubbeldosa, men det blir lite klumpigt att ha den tillsammans med rörelsevakten, om de kunnat samsas i en dubbel förhöjningsram så … Finns det fler tips på lösningar?
Bygg in en KBsound med rds radio och bluetooth då? Går att gömma lite varstans med lös IR mottagare. I fjärren som är dubbelriktad ser man rds info eller låt man spelar från någon strömmande källa. Antingen utanpåliggande hörnhögtalare eller infällda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.