Någon som vet vilken kapacitet man ska ha på en takfläkt (motor) som är kopplad till en spiskåpa ovanför en köksö. Köksön är placerad mellan köket på ca 13 m2 och matrummet på ca 12 m2, så totalt ca 25 m2 runt köksön och spiskåpan. Det är 2,7 m i takhöjd och det ger då ca 67 m3 (kubikmeter) luft i utrymmet närmast runt spiskåpan. Kåpan är tänkt att sitta 0,8m över spishällen.

Hur många m3/h ska fläkten klara av?
 
Thermex har en fingeranvisning om att luften ska bytas ut 10-20 gånger per timme. Jag hade lagt mig runt 15-20 ggr/h för att skapa rejält undertryck. Dubbelkolla gärna tre gånger så ni får en så tyst fläkt som möjligt samtidigt,
 
Vissa kan ju tolerera att det luktar strömming i hela huset några timmar efteråt och andra vill att det enbart ska kunna lukta i köket under tiden man steker. Sitter fläkten högt över spisen minskar uppfångningsförmågan drastiskt och är spisen fristående utan bakomvarande vägg gör varje luftrörelse runt spisen att matoset slinker utanför.I storkök anses spiskåpor behöva sticka ut 40 cm utanför spisen för att fånga upp det mesta. Så räkna med att även med 20 oms så blir både kök o matrum en enda stor naturlig spiskåpa och för att hålla matoset stången så att de inte kan ta sig ut genom dörren till övriga huset bör undertrycket ,likt i ett dragskåp,skapa en inåtgående luftström på minst 0,3 m/s vilket säkerligen gör ett frånluftsflöde på 2000-2500 m3/timme.Är det 2 dörröppningar blir det dubbelt upp. Mao svårt att räkna fram nåt.
 
Framförallt är det ju viktigt att ersätta den luft man suger ut med lika mycket uteluft.
 
BirgitS
T Tjoa skrev:
Framförallt är det ju viktigt att ersätta den luft man suger ut med lika mycket uteluft.
Vilket då betyder att ju mer drag man har desto mer får man lägga på uppvärmning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket då betyder att ju mer drag man har desto mer får man lägga på uppvärmning.
Så är det ju. Fast man kör ju sällan längre tider med fläkten på fullfart.
 
Vad jag sett brukar tillverkarna rekommendera externa fläktar på 1000 - 1200 m3/h.
Jag är tveksam om deras kökskåpor klarar mycket mer luftflöde än det med tanke på filterarean.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.