Hur knöligt och kostsamt skulle det bli om man vill byta alla 230V element till 400V?

Det innebär ju, förutom byte av element :D också omdragning av linor och kanske nya rör för att stödja ev fler ledningar.

Kan det vara vettigt att göra en sådan sak?
 
Spontan fråga, Varför?
 
Jo, vi kommer iallafall att byta element till snyggare, eller rättare från rena elelement till oljeeldade... De vi har nu ser för#¤%&#¤iga. Så då vi skulle få ett bättre nyttjande av strömmen med 400V än 230V vid samma effekt på elementen så kan det vara värt att undersöka saken.
 
Hur är matningen till befintliga element? Om de går direkt till egna grupper så borde du väl relativt enkelt kunna dra om en av trådarna där, dvs byta färg men det är ett pyssel att finna alla dosor o sv.

Det tar en stund att dokumentera upp allt men det är guld värt att ha papper på vad dosor mm innehåller för framtiden.

/Kent
 
Jodå, matningen till elementen är helt separerade från övrig el med egna rör, dosor och jfb där allt är lokaliserat.

Övriga dosor är också dokumenterade då elschemat som kom med huset inte hade många rätt.

Det är ju en del bök att fixa jämn belastning på faserna för dessa element fördelade på två våningar...
 
Men du får ju inte bättre utnyttjande av strömmen för att du kör 400V. Du får lägre ström i varje tråd ut till elementen, du kan ha lägre säkring till resp. elementgrupp, men du måste i gengäld ha 2 säkringar istället för en.

Men den totala strömmen genom huvudsäkringen blir densamma, din elförbrukning blir densamma.

Om du har problem idag med balansering av last i huset så kan en del av ombalanseringen vara att köra 400V radiatorer, det kan vara ett skäl.
 
Nja, den totala strömmen minskar eftersom jag ökar spänningen men behåller watt-talet. Effekten blir dock densamma, 2000W kräver en mindre säkring fast jag behåller egentligen säkringarna som tidigare, jag kommer inte att "säkra ner".

Jag kommer inte att kunna ta ut högre ström, helt riktigt, men jag kommer att kunna ta ut mer effekt per ampere. Detta har stötts och blötts i andra trådar tidigare.

Dom som är elektriker i detta forum får rätta mig men det enda som skiljer (förenklat) i säkringsväg är att det skall vara två-poliga säkringar som bryter två faser så min diazed central är inte det bästa. Det bör alltså vara en normcentral där man kan ha två-poliga dvärgbrytare eller åtminstonde en separat för elementen om jag går till 400V.

Snedlast är ingen anledning för mig men däremot kör jag mycket apparater av diverse slag, både kontinuerligt och intermittent. Kan jag då få lite "gratis" ström på 230V utan att behöva säkra upp kåken genom att byta från 230V element till 400V med samma effekt så är det ju bara bra.

Det är dessutom inga problem att övertala frun om att byta element... Hon har morrat över dessa fula tingestar ända sedan vi köpte huset ::).
 
Hej,

Om du läser dom trådar som finns i ämnet, så har du sett formeln för effekt i ett 3 fas system I x U x roten ur 3.

Antag att du har huvudsäkring 10A (för enkel räkning). Om all din last i huset är på 230V, så kan du ta ut 10 x 230 x 3 = 6900W.

Om all din effekt tas ut som 3 fas 400V. Så kan du ta ut:

10 x 400 x 1.73 = 6920W, dom 20 watten beror på att det inte är exakt 400V eller 230V. Du kan alltså INTE få ut mer effekt ur säkringarna för att du kör 400V element.
 
Kan någon då svara på vistsen att överhuvudtaget ha 400V element kontra 230V om det är så?

Finns det en sakkunnig i ämnet?
???
 
Vitsen är att du kan köra längre ledningslängder samt flera element dvs högre effekt på lägre kabelarea. Sen är det juh alltid bra juh mindre ström som går tillbaka i penledaren.
 
Erik_D: Det var en rätt ok förklaring.

Så för att göra det enkelt för mig så finns det ingen anledning att byta till 400V i nuläget då allt fungerar och det vi vill ha är snyggare element...

Man tackar.

Är det då alltså kabel area och längd som styr huruvida det blir 230V eller 400V element?
 
geschwindt>Nope, det finns inga sådana enkla logiska förklaringar eftersom du har en faktor till med i ekvationen, din fru och längden på hennes "morr" *s*

Ju längre morr desto mer anledning att byta oavsett mängden jobb etc, uteblir morret ett tag så byt illa kvickt innan kortslutning uppstår.Finns nämligen inte en säkring i världen som kan hantera uteblivna svalda morranden.

/Kent
 
Ja fast byta ut fula element kan man väl göra även utan att byta spänning. Du kan ju passa på att installera bättre reglering på samma gång. De gamla fula har säkert bimetalltemostater som i princip inte fungerar mer än ett år på korrekt sätt (enl. en värmekonsult jag lyssande på). Det finns ju både elektroniska termostater och "pulsande" regulatorer typ icotherm (dom pulsar ut värmen med längre pulser ju mera "fel" temperaturen är), blir väldigt mjuk värme.
 
Byta element gör jag i vilket fall som helst. Kommer nog inte att anstränga mig för att byta till 400V...

De existerande elementen är elektroniska men är otroligt fula :(
 
Har redan tittat på några snygga från LVI. Kostar dock en del att byta men det blir ju snyggt (och frun gillar dom ;D).

Tack för alla kommentarer och hejarop och rättningar...

Det bästa med forum som denna är att man lär sig hela tiden 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.