ni som har koll :D, har de stort utbud av kök? Läste i en tråd att deras luckor var som Marbodal, stämmer det? Dras hemsida såg jag bara något "funka" kök men inga bilder och info om priser.
 
Det heter Funka hos K-Rauta preics som Marbodal heter någe annat när det säljs hos COOP :D Ingen aning om det är Marbodal heller men köken ser helt ok ut.
 
Jag tror att deras utbud av köksluckor är ca 5-8 olika luckor, bla massiv ek och björk. Körsbär och ett par till.
Om man går till butiken så kan man ta hem en broschyr med alla priser och mått.
På K-Rauta hittade vi även pasande luckor till alla våra nuvarande stommar (slipper såga av) och även lådhurtsar i bredd 50. Detta gjorde vi inte på IKEA, så jag tror att de är lite bättre även där.

IKEAs massiva luckor tyckte jag även var för mjuka, då det blev märke i dem om man tryckte nageln i dem. K-Rautas "Funka" var däremot mycket hårda och det gick inte att skapa märken i dem med nageln.

Det ända som ser lite billigt ut är spröjsen på nära håll på vitrinluckorna, men det kanske bara är jag som är lite kräsen :)

Jag får nog ta och jämföra priserna med COOPs luckor. Jag hade missat att de säljer luckor!
 
Har du känt på hur ekluckorna känns. För det första är dom fjäderlätta, precis som ikeas.

För det andra ska luckorna inte vara lövtunna som dom är, där är hela ekkänslan redan borta.

Väljer man ek så ska det också vara ek (Quercus robur) i luckan. Köp hellre laminat luckor som liknar ek.
 
Har du känt på hur ekluckorna känns. För det första är dom fjäderlätta, precis som ikeas.
För min del spelar inte tyngden av luckan någon roll utan jag går efter utseendet och om de tål att användas. Som jag skrev innan så vill jag inte att luckorna skall vara lika mjuka som IKEAs då de lätt blir skadade. Om luckan känns tung när man öppnar den eller ej spelar ingen roll.
För det andra ska luckorna inte vara lövtunna som dom är, där är hela ekkänslan redan borta.
Tunna luckor? Nog också tycke och smak, jag vill inte ha luckor som är tjockare en dessa, och för mig sitter "ekkänslan" i utseendet och hur de känns, inte tjockleken av luckan.
Väljer man ek så ska det också vara ek (Quercus robur) i luckan. Köp hellre laminat luckor som liknar ek.
Jag tycker inte laminatluckor som liknar ek är snygga så det går bort! Sedan är det som många skriver att man får det man betalar för, och jag betalar hellre 15.000 för en lucka från Marbodal (K-Rauta) än 30.000 och uppåt för andra luckor som då kanske har en "tyngre känsla" och är tjockare.
Det hela handlar ju om vad man är villig att betala för nya köksluckor och jag vet att de dyrare luckorna är bättre, men det är inget alternativ för min budget :)
 
Jag har varit på COOP idag och luckan heter BRAVO och med största sannolikhet så är det exakt samma lucka som heter FUNKA på K-Rauta.

Både BRAVO och Funka är luckor från Marbodal.

Priset hos COOP och K-Rauta är dessutom nästan identiskt, ett helt kök blir nog ca 300-500 kr dyrare på K-Rauta :)
 
Är spegeln i dessa BRAVO luckor i massiv ek eller är det faner?
 
Luckan "FUNKA Ek Tradition" hos K-Rauta har massiv spegel och ram. Ytan är lackad och tjockleken på luckan är 19mm. Vitrinluckan har spröjs.

Jag antar att luckan "BRAVO" hos COOP är samma som den hos K-Rauta, men jag vill inte säga till 100% att även den luckan har massiv spegel.
 
Här är en bild på Ek-luckan från K-Rauta för dem som inte vet hur den ser ut...

krauta.jpg


EDIT: Det fungerade tydligen inte att länka till passagen, nu skall bilden synas :)
 
Aha vad bra!
Nej luckorna ser helt klart urfina ut tycker då jag.....kul att det 'funkar' :D
 
Jag förökte hitta mer om K-rautas kök på hemsidan men hittade inget ??? Trist när man inte bor nära... känns lite långt att åka för att titta innan man har en aning. Har mejlat om att jag vill få info, meninget svar.
 
Mady: Jag har broschyrer angående luckorna (innehåller bilder, mått och priser) som jag kan scanna in och maila till dig om du vill.

Om det är någon speciell lucka du är ute efter kan jag även åka och ta ett par digitalbilder, de man tar själv brukar ge en ganska bra bil av hur luckorna ser ut.
 
Super bra! Då får man ett hum om vad de har ;D
 
Jag skickar broschyren till dig ikväll. Till vilken adress skall jag skicka den?
 
har skickat den på direktmeddelande till dig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.