hej, för ett tag sen köpte jag och sambon ett hus och i huset fanns det en kamin och en modulskorsten, när vi flyttade in beställde jag sotning men sotarn sa att dom aldrig hadde sotat här så han var tvungen att besikta också. men sen har jag inte tänkt nå mer på det förens nu då jag beställde en tomtrapport och det inte står något om att vi har kamin/skorsten, men hos alla grannar som monterat in så står det att det finns.

vad tycker ni att ja ska göra?
 
L
Har för mig att det är bygglov som ska anmälas eller sökas för skorsten
Är nog inte besiktad efter uppförandet , är då normalt eldningsförbud i kaminen
bara att besikta den
Prata med kommunen om detta
 
sotarn har varit här och besikta och sotat för någon månad sen så på det sättet är allt grönt men verkar inte finnas bygglov.

kan jag åka på att betala någon avgift eller liknande fast det är gamla ägaren som monterat det?
 
Bygganmäl eldstaden till kommunen. De kommer vilja ha info om olika sorters brandsäkerhetsåtgärder så läs på vad det är ni har för prylar och mät upp avstånd osv. Sotaren har anmälningsplikt till kommunen om nya eldstäder, så lika bra att ta tag i det skyndsamt.
 
Själva bygganmälan är ca en tusenlapp, har svårt att se att du skulle kunna åka på någon sanktionsavgift utöver det.
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
okej, får prata med kommunen då.
 
Byggsanktionsavgift ska först och främst drabba den som utfört åtgärden, i ditt fall gissningsvis föregående ägare(?). Är det svårt att avgöra vem som utfört åtgärden, så kan byggnadsnämnden kräva byggsanktionsavgift av den som "haft fördel" av den, vilket kan tolkas som "nuvarande ägare". Har ni mäklarinformation eller bilder kvar sedan husköpet som visar att kaminen fanns redan då?

Jag vet inte dock om det faller under undersökningsplikten att kolla upp om en kamin är installerad med ett giltigt startbesked, d v s en bygganmälan. När ni köpte huset, fyllde föregående ägare i något formulär ang huset eller intygade de muntligt allt var i ordning? Det är inte ovanligt att mäklare har sådana formulär eller ställer frågan till säljarna i samband med kontraktsskrivning,

I alla fall, när det gäller bygglov så gäller inte undersökningsplikten, man ska kunna förutsätta att fastigheten är byggd enligt gällande regler och bestämmelser. Men som sagt, jag vet ej om samma sak gäller åtgärder som kräver bygganmälan.

Ta kontakt med byggnadsnämnden och förklara problemet, säg att ni vill göra en rättelse genom att lämna in en bygganmälan i efterhand. Det brukar inte vara några problem såvida det inte strider mot detaljplanen. Ta reda på storleken på en byggsanktionsavgift för kamin, ring sedan föregående ägare och berätta om problemet och upplys dem om att de kan drabbas av en byggsanktionsavgift på X kr, men att de kan undvika den om de står för kostnaden av en bygganmälan och besiktning. En byggsanktionsavgift brukar vara avsevärt högre än en bygganmälan och kostnader för besiktningar av en kamin (i min kommun 1150+1700+1700 kr). Så gjorde jag när det gällde en utbyggnad utan bygglov; föregående ägare betalade då gärna bygglovet.

Sedan är det viktigt att veta att byggsanktionsavgfter har en preskriptionstid på 5 år, d v s har det gått mer än 5 år sedan kaminen installerades, så kan byggnadsnämnden inte utkräva byggsanktionsavgift. Men den uppgiften kanske man inte ska nämna i förhandlingen med föregående ägare...om inte rättelse sker genom bygganmälan så kan ju kommunen kräva att du river kamin och skorsten, något som sannolikt föregående ägare skulle få bekosta.
 
Redigerat:
Godmorgon

Bara en tanke

Vi har en öppen spis i vårt hus och den är godkänd och med på ritningarna så där är allt ok men vi använder kaminen väldigt sällan så vår sotare brukar fråga vart tredje år när han kommer om jag vill ha den sotad (och det vill jag så jag inte får eldningsförbud i den). Det kan inte bara vara så enkelt att förre ägaren av huset valt bort sotningen vid något tillfälle samt att kommunen under de åren anlitat någon annan firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.