Julen är här och dagens nya quiz är ett julquiz.

Vad kan du om vårt svenska julfirande? Testa dina kunskaper här: https://www.byggahus.se/quiz/95-Julquiz

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och även kommentera det i största allmänhet.

Barn som bär en lykta går genom ett snötäckt landskap med byggnader i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nja det där med klapparna skulle jag nog vilja diskutera.... även om jag svarade "rätt" (enl mig fanns inte rätt alternativ) men 3 fel är helt Ok för mig... som slutade tro på tomten för mer än 50 år sedan -----
 
Jesu födelse... Mm, dra den om tomten också.
 
  • Gilla
Institutionalized
  • Laddar…
Vi sjunger "Nu är det jul igen"...... här i Finland.
Finnarna sjunger "Joulu on tullut taas" (stavning?) och deras text betyder det samma som den svenska och melodin är den samma.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jesu födelse är faktiskt inte rätt han föddes inte då utan en gammal romar högtid.
Och julklappen kommer vad jag hört från att förr i tiden klappade det på dörren och när det öppnades så slängdes det in ett vedträ.
 
T Polos skrev:
Jesu födelse är faktiskt inte rätt han föddes inte då utan en gammal romar högtid.
...och en gammal germansk och nordisk högtid länge före någon här uppe hade hört om den nya religionen med bara en enda namnlös gud och sonen hans.

"Að drekka jól" heter det i de fornisländska källorna. Ölet till jul var en så viktig del av firandet att det kallades så.
Det visade sig omöjligt att få folk att sluta fira jul så då kom missionärerna på att de kunde göra julen till jesu födelse.
 
H heimlaga skrev:
Vi sjunger "Nu är det jul igen"...... här i Finland.
Finnarna sjunger "Joulu on tullut taas" (stavning?) och deras text betyder det samma som den svenska och melodin är den samma.
Ni har ju en del svenskar där också, kan det vara de som tagit med den? Så här står det om sången i Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nu_är_det_jul_igen
 
Intressant nog så hade jag ett rätt, trots att jag försökte få alla fel. Jag var duktigare än en person (som uppenbarligen lyckats få alla fel). Men när jag gick igenom svaren så insåg jag att det var tre rätt. Jag tror det finns en bugg i rättningen som gör att man får rätt ibland när man svarat fel, eller så är jag helt enkelt så trött att jag inte klickade på det jag trodde jag klickade på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.