Hej allesammans.

Nu ska vi se vad den samlade intelligentian här på forum säger.
Jag är i färd med att sänka golvet en smula i ett av rummen i källaren. Nu har jag grävt ut ett par m3 sprängsten och lera vilket var ett äventyr i sig. Kan verkligen rekommendera bandtransportör.

Väggarna står stadigt på urberg och jag har grävt bort allt löst material. Frågan är nu hur jag går vidare.
Planen är att kärnborra för en brunn där pump skall placeras. Huskroppen ligger dikt an mot trotoaren så det är svårt att dränera utanför även om det känns rimligare.
Berget, som nu är i dagen, är dock lite ojämnt och jag funderar på om det kan vara en god idé att ta en motorkap och förbinda de olika delarna så att vatten kan flytta sig. Och kärnborra så djupt jag kan på det djupaste stället.

Finns det fler idéer? Kan man använda sig av snigamit kanske?

Mvh


Ivar Nelson
 
L
Ska du ha hålet som dränbrunn då och fylla upp med kross i botten mot mark och berg
 
just så hade jag tänkt.
kärnborra med 400mm borr och sätta en 350mm brunn i den kanske?
 
L
Då ska du borra så djupt att botten ligger under det totala djupet för pumpen upp till ca 10 cm från färdigt golv , du ska även ut med vattnet och då behövs lite plats för slangen ut
Dom flesta pumpar vill ha ca 7-8 cm vatten kvar när dom stannar ( för att inte suga luft )
Ett 400 rör är smalt så du ska en pump med flottör ,ingen vippa , den får inte plats att arbeta .
Från brunnen lägger du som en stjärna med dränslangar , så många du vill själv och avslutar
strax utanför brunnsröret , i liv rörens underkant borrar du hål på ca 15 mm , då får du inga problem med att få in en massa dränrör i brunnen , ( finns inte plats )
Över dränrören lägger du en matta som skydd för krossen , ingen sand under rören då rinner vattnet bara i sanden
Kan skissa lite om du önskar det
 
ja för tusan, alla tankar är välkomna
 
L
I Ivar Nelson skrev:
ja för tusan, alla tankar är välkomna
Vet du hur berget är , är det nedförsbacke från något håll , hur djupt är på lägsta punkten som grävts ur ( är det till berg )
Kommer det vatten , bergsyra in under grundmuren någonstans i skarven mot berg
 
Jag ska försöka göra en topografisk karta imorgon. Kan inte ge särskilt utförligt svar på deina, relevanta, frågor.
Det kommer vatten från området mellan grunden och berget ja. Halva huset har torpargrund och halva har källare. Byggår är 1906. Huset ligger på en ö i skärgården och min geologiska gissning är att det varit havsbotten en gång i tiden, innan landhöjningen. Alltså urberg med lera och småsten ovanpå. Regnvatten rinner ovanpå urberget. Huset är beläget nära högsta punkten som som jag skrev är det svårt att dränera utmed fasaden vid gatan eftersom tomtgränsen går precis i linje med huskroppen. Kanske i framtiden.
Det är utgrävt ned till berg i hela rummet nu
 
L
I Ivar Nelson skrev:
Jag ska försöka göra en topografisk karta imorgon. Kan inte ge särskilt utförligt svar på deina, relevanta, frågor.
Det kommer vatten från området mellan grunden och berget ja. Halva huset har torpargrund och halva har källare. Byggår är 1906. Huset ligger på en ö i skärgården och min geologiska gissning är att det varit havsbotten en gång i tiden, innan landhöjningen. Alltså urberg med lera och småsten ovanpå. Regnvatten rinner ovanpå urberget. Huset är beläget nära högsta punkten som som jag skrev är det svårt att dränera utmed fasaden vid gatan eftersom tomtgränsen går precis i linje med huskroppen. Kanske i framtiden.
Det är utgrävt ned till berg i hela rummet nu
Du behöver inte göra karta , jag har det framför mig , ungefär som på torpet som vi grävde ur
återkommer med något som kanske kan vara till nytta eller en form av ide
 
Illustration av en Grundfos Liftaway B pumphus medan lock och anslutningsrör, avsedd för monterings- och driftsinstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle kunna vara ide att montera en sån här att ha som pumphus. Möjligtvis perforera botten med
 
L
Lovade att komma med något . fick lite annat som tog tid , men kommer med något
 
L
Om du tänker borra ett hål i berget så behöver du inte någon köpebrunn , berget är brunnen
borra då ca 10 cm djupare , blir alltid ryggar när biten hackas bort , lite betong i botten för att få det jämt , kanske en förlängning upp med ett rör med lite jack längst ner , dränslangar lägges
som en stjärna mot brunnen och avslutas strax intill
Pumpa ut går bra mot avloppet om du kan ansluta på något rör , en PEM-slang 16 mm från brunnen till ett ställe där du kan ha strömbrytare och el till pumpen under golvet är bra
Du har inte markradon ???
Kan skissa lite efter det du svarat vad som önskas
 
Tack för ditt engagemang!
Jag ska ha en mark/anläggningsgrubbe med erfarenhet av dräneringsarbete på besök imorgon. Återkommer med bilder och en plan.
För övrigt är jag mer inne på det sätt som du tänker än när jag postade länken till köpebrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.