D
Det beror ju helt på.
Dimgenerator och ett antal 127db sirener så kommer ingen vilja stanna kvar.
 
Är det lagligt med 127db sirener? Vem hålls ansvarig för hörselskador vid vådautlösning eller rent av för tjuven?
 
D
Ja det är lagligt. Enligt KTH kan man inte få några bestående men. (y)
Ingen hålls ansvarig eftersom du inte har uppsåt att skada någon heller. Det sitter trots allt varning att det finns larm i alla lokaler.
 
Hej kristoffersthlm.

Jag köpte ett X500 i höstas och är nöjd. Lite beror det på vad man har för krav.
Jag har 7 fönsterkontakter, 9 brandvarnare 2 keypads, 8 rfid brickor, 3 rörelsesensorer, 1 vattenläckagedetektor
Jag kan berätta mer om du är intresserad.
 
J JohnMstr skrev:
Hej kristoffersthlm.

Jag köpte ett X500 i höstas och är nöjd. Lite beror det på vad man har för krav.
Jag har 7 fönsterkontakter, 9 brandvarnare 2 keypads, 8 rfid brickor, 3 rörelsesensorer, 1 vattenläckagedetektor
Jag kan berätta mer om du är intresserad.
Hej,
Är du fortfarande nöjd med ditt X500? Något teknikstrul? Batteribytesprogrammet i sensorer ofta?
/Anders
 
J jostsweden skrev:
Hej,
Är du fortfarande nöjd med ditt X500? Något teknikstrul? Batteribytesprogrammet i sensorer ofta?
/Anders
Hej Anders. Jag är nöjd och kunde nog inte få bättre lösning för pengarna. Jag har haft larmet i ett nu och har på den tiden bytt ett batteri i en av brandvarnarna. Jag har mer än 20 sensorer. Magnetsensorerna är känsliga och kan larma p g a "tamper alarm"- funktionen. Om man t ex drar igen ytterdörren för hårt så tror sensorn att man försöker avlägsna den.
Jag var tvungen att starta om huvudenheten för en månad sedan då den hade tappat kontakten med 3g. / John
 
Jag har valt Smanos och det funkar fint om man tänker på vad man betalar.
Köpte grundsystemet L020 på Mediamarkt för 599kr vid en kampanj i september, sen hade AudioVideo-kedjan tokbra priser vid ett tillfälle så då köpte jag till solcellsdriven siren, 4-pack magnetkontakter, repeater mm. Och just idag 15/12 ser jag att de har OTROLIGA priser igen. Solcellsdriven siren för 179kr. Normalpris är närmare 1000kr. När jag köpte min kostade den runt 4-500 vilket var väldigt bra. Köpte en till nu.
Nej jag jobbar inte på AudioVideo, men vill tipsa om att man kan göra ett kap nu om man vill bygga ut sitt Smanos. Bara att jämföra med andra butiker så ser ni skillnaden i pris, i alla fall just nu.
 
Tack för tipset Gluecifer! Det måste ju vara felmärkt... Jag beställde två trådlösa sirener hur som helst
 
J JohnMstr skrev:
Hej Anders. Jag är nöjd och kunde nog inte få bättre lösning för pengarna. Jag har haft larmet i ett nu och har på den tiden bytt ett batteri i en av brandvarnarna. Jag har mer än 20 sensorer. Magnetsensorerna är känsliga och kan larma p g a "tamper alarm"- funktionen. Om man t ex drar igen ytterdörren för hårt så tror sensorn att man försöker avlägsna den.
Jag var tvungen att starta om huvudenheten för en månad sedan då den hade tappat kontakten med 3g. / John



Tjena.

Jag såg att du har ett Smanos X500 larm.
Jag har precis köpt ett sådant men kan inte få det att fungera :(
Jag lyckas inte synkronisera klockan :(
HAr provat allt nu....
HAr ställt in SIM kortet på 2G / GSM, har tagit bort pin på sim kortet, har gjort factory reset på kontrollpanelen, har startat om mobilen mm mm mm men inget fungerar.
Jag får bara ett sms "99" hela tiden, inget annat.
Jag kan inte larma eller larma av med appen heller. Dock funkar det med fjärrkontroll o tag.
Kontrollpanelen har täckning eftersom den visa staplarna hela tiden.

Vad kan felet vara?
 
R Rille2005 skrev:
Tjena.

Jag såg att du har ett Smanos X500 larm.
Jag har precis köpt ett sådant men kan inte få det att fungera :(
Jag lyckas inte synkronisera klockan :(
HAr provat allt nu....
HAr ställt in SIM kortet på 2G / GSM, har tagit bort pin på sim kortet, har gjort factory reset på kontrollpanelen, har startat om mobilen mm mm mm men inget fungerar.
Jag får bara ett sms "99" hela tiden, inget annat.
Jag kan inte larma eller larma av med appen heller. Dock funkar det med fjärrkontroll o tag.
Kontrollpanelen har täckning eftersom den visa staplarna hela tiden.

Vad kan felet vara?
Hej Rille2005 När du skickar 99 från din telefon skall du se en liten brevsymbol som blinkar i displayen på centralenheten. När den har slutat blinka skall du få ett svar till din telefon "Lyckad användning". Har du kollat med operatören att ditt simkort är kompatibelt, att det är ett sk "Telematik kort"?
 
Kommer ingen symbol alls när jag skickar 99.
Det är ett TRE kontantkort jag använder
 
Står även på de flesta beskrivningar om larmet " put in any sim card ". Borde det då inte fungera med alla simkort?
 
R Rille2005 skrev:
Kommer ingen symbol alls när jag skickar 99.
Det är ett TRE kontantkort jag använder
Tre (och även Hallon) har inget 2G/gprs-nät längre sedan deras samarbete med Telenor upphörde.

Stoppa i ett Comviq så ska du se att det fungerar direkt.
 
Hmmm är det så lätt ? Jag har provat TRE och Weelia .
 
Comviq har jag mycket svag täckning med . Nästan bara tre som fungerar här. Telenor är okej
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.