Hej,

Jag har en lampa som jag kan tända och släcka från 3 strömbrytare. Jag har förstått att jag behöver då en Trapp-Kors-Trapp uppsättning.

Jag förstår dock inte hur jag ska koppla in korsbrytaren då jag inte känner igen kopplingsschemat. Se bild nedan hur jag har kopplat (antagligen fel!) och hur kopplingsschemat ser ut. Jämför med detta kopplingsschema (https://www.kjell.com/resources/sv-...elysningsinstallationer/17-8_korskopplare.png)

Är det någon av er som kan förklara hur man ska koppla Kors-brytaren?

Tacksam för hjälp.

Bilder av eluttag med inkopplingsinstruktion för Trapp-Kors-Trapp brytare och felaktig koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Länk till bild: https://imgur.com/a/xMUKe
 
Det var inte så tydligt, men jag tolkar det som att dina blå sitter rätt, och att de gula ska sitta ytterst vä/hö i underkant.

Eluttag monterat i vägg med blå och gula markeringar som visar ledningskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Vilka färger du har på ledningarna och hur dom går , kan inte med dina foton sägas , men det kan du säkert hitta själv , och kopplingen ska vara som bilden
 
  • Schematisk illustration av elinstallation med tre kopplingsdoser och ledningsdragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niburu och 1 till
  • Laddar…
Håller med Bo, ”blåstreckade” mitten uppe & mitten nere, ”gulstreckade” bägge ytterkanter nere.

Liteavvarje, TS problem är inte kopplingsschemat på den bilden utan hur han ska tyda kopplingsschemat på sin egna korsströmställare, den ser nämligen inte ut som ”normala” brukar göra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vilka färger du har på ledningarna och hur dom går , kan inte med dina foton sägas , men det kan du säkert hitta själv , och kopplingen ska vara som bilden
Har kopplat så här hemma med "tryckdimmer" funktion.
Fungerar perfekt.
Kan tända, släcka och dimmra från samtliga 3 ställen
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Håller med Bo, ”blåstreckade” mitten uppe & mitten nere, ”gulstreckade” bägge ytterkanter nere.

Liteavvarje, TS problem är inte kopplingsschemat på den bilden utan hur han ska tyda kopplingsschemat på sin egna korsströmställare, den ser nämligen inte ut som ”normala” brukar göra.
Det var inte något svar på hans brytare som gavs utan en ren trapp- kors -trapp , sedan om brytarna inte kan identifieras är en annan sak som nog även du har problem att se , så varför
säga något om det till mig
 
Den bilden du la in i ditt inlägg hade TS redan länkat till i sitt första inlägg (länk till Kjell & co’s site), så jag fattar det som om att TS förstår hur det ska kopplas, men kan inte översätta kopplingsschemat på hans korsstömställare med kopplingsschemat i bilden som både han och du länkade/la upp.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
L
Tittade faktiskt inte på länken
Men kvarstår då färgerna på de kablar som syns på fotona , normalt är det två ( tex vita ) från en trapp till en kors och där möter två från nästa trapp ( tex gröna ) men i TS fall stämmer inte färgerna , så vad göra , bara testa fram vilka som kommer var ifrån och kopplas in , vad som är vad på brytarna är en lätt sak att ringa
 
W
Om jag inte ser helt fel på KK (bilden i mitten)
Så är det så som Bo beskriver.
I kopplingsschemat som du har bifogat så kan du tänka dig att blindplintarna (förbikoppling, vidarekoppling) utmarkerat "X" i korsomkopplarna blir plintarna för vidarekoppling till trappomkopplaren, dvs de två övre med pilarna som pekar uppåt.
Vänster inkommande till övre "X"
höger inkommande till undre "X"
 
Redigerat av moderator:
@Liteavvarje
I vänstra trappen är det en ljusgrå/vit uppe och två grå nere (hörnen).
I högra trappen är det två svarta (ihop) uppe och två bruna (hörnen).
I korsen är det en brun och en grå (ihop) uppe och en grå och en brun nere (hörn & mitten).

Så färgerna stämmer.
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
@Liteavvarje
I vänstra trappen är det en ljusgrå/vit uppe och två grå nere (hörnen).
I högra trappen är det två svarta (ihop) uppe och två bruna (hörnen).
I korsen är det en brun och en grå (ihop) uppe och en grå och en brun nere (hörn & mitten).

Så färgerna stämmer.
Bra du ser det bättre än jag , då kanske det blir rätt med färgerna ,
dom grå är rätt på en trapp 1 och i andra trappen två bruna som ska sitta i nedre hörnen
i korsen så fanns det pilar , i korsen två grå på pil upp och bruna på pil in om det finns
 
  • Gilla
Staffan48
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag fick det att fungera. Hade även "vänt" kablarna fel. Men nu fungerar alla brytare som de ska.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.