Håller på att planera eldragning till en ny gäststuga invid vår sommarstuga.
I sommarstugan finns en huvudcentral (pen) och en undercentral för elradiatorer. Jfb saknas och ska självklart installeras i samband med nya dragningen. Sommarstugan har ingen märkvärdig elutrustning, djupvattenpump vanl. kök, några uttag utomhus.

I gäststugan är fördragen med 6st A10 grupper (ingen jfb). Inga storförbrukare är tänkta mao. 5g6 kabel är förlagd i mark mellan sommarstugan och gäststugan.

Fastigheten är kallställd vintertid och därför tänker jag att det räcker med en jfb för hela anläggningen (frysen brukar f.ö. vara tom mestadels). Några tankar på det?

Något spec. att tänka på vad gäller fasfördelning?
 
Du verkar ju vara nästan i hamn. En JFB i gäststugan så är det klart.

Det bör räcka gott med en JFB för gäststugan. Även om du menar en JFB för både sommarstuga och gäststuga så skulle det räcka, men det är lite snålt. Hur huvudkabeln är inkopplad är en faktor som spelar in.

Fasfördelning, gör den jämn :)
 
L
Du ska ha en JFB för varje central inget bra att ha en gemensam för allt S-stuga + G-stuga
det kan bli lite problem att hitta var ett fel är .
Då ska även G-stugan ha egen säkring som sitter före ordinarie JFB i S-stugan , det blir att
G-stugan är direkt efter huvudbrytaren och fristående från S-stugan , om någon JFB löser så slås bara den delen ut som JFB betjänar , normalt att installera så
 
tommib
Varför behöver matningen till gäststugan avsäkras? Du säger det som att det är självklart men om kabeln är rimligt lång, huvudsäkringarna är D2 och förimpedansen inte är kass kan man lägga den direkt efter huvudsäkringarna. Detta kan elektrikern troligen avgöra på plats.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Varför behöver matningen till gäststugan avsäkras? Du säger det som att det är självklart men om kabeln är rimligt lång, huvudsäkringarna är D2 och förimpedansen inte är kass kan man lägga den direkt efter huvudsäkringarna. Detta kan elektrikern troligen avgöra på plats.
Det kommer olika varianter på saker och ting som är stick i stäv med vad jag säger ,
och så ska du inte göra eller det behöver du inte göra , varför det
Om det är ett klart fel i vad jag framför , så säg det , inte gå runt med något , utan säg att det går att göra så här , men att han liteavvarjes lösning är inte fel det heller .
Att särskilja anläggninsgdelar har aldrig varit fel och förordas många gånger i kravspecifikationer för EL i byggnader av konsulter .
Att jag framför en sådan lösning är för att det ska vara överskådligt i en anläggning och minimera arbete vid en eventuell felsökning och arbete på densamma
 
Kan inte heller fatta varför gillestugan ska säkras av i centralen i huvudbyggnaden i det här fallet.
En egen central med en egen huvud- och jordfelsbrytare bör inte säkras av i onödan. Jag tycker det är bättre att kunna stänga av huvudcentralen vid arbete utan att strömmen i lillstugan stängs av t. ex. Vad finner du för nytta av att säkra av en 6 mm² matare separat i det här fallet? (Förutsatt att abonnentsäkringarna är max 25 A.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
tommib
Som Müssli säger är det onödigt (om förutsättningarna finns) att säkra av gäststugan separat. Varför skulle den ligga under husets central? Det är bättre att ha den helt separat vid problem, då kan man isolera bort den felande delen via JFB/HB.

Anledningen till att jag påpekar detta är att du väldigt ofta formulerar dig på ett sätt som kan uppfattas som tvärsäkert när det inte alls är så att det bara finns ett sätt. Tyvärr är det också svårt att veta exakt vad du menar pga ditt sätt att skriva.

Jag upplever också att jag vid ett flertal tillfällen påpekat att din lösning är bra i andra trådar (när det gått att förstå). För att göra det även i denna så kan jag säga att jag håller med om att det ska vara separata JFB för centralerna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
L
Müssli Müssli skrev:
Kan inte heller fatta varför gillestugan ska säkras av i centralen i huvudbyggnaden i det här fallet.
En egen central med en egen huvud- och jordfelsbrytare bör inte säkras av i onödan. Jag tycker det är bättre att kunna stänga av huvudcentralen vid arbete utan att strömmen i lillstugan stängs av t. ex. Vad finner du för nytta av att säkra av en 6 mm² matare separat i det här fallet? (Förutsatt att abonnentsäkringarna är max 25 A.)
Klart att det går att göra hur som helst i detta och det låter jag TS avgöra själv
och för att det inte ska bli fler diskutioner om detta så beror det helt klart på var mätarskåpet sitter , kortare väg till Gästsuga än till huset , eller kortare väg mellan huset och gäststuga
Situtionsplanen vet inget om , så det bestämmer TS vad som är bäst
 
Jag skrev att inkopplingspunkten hade betydelse. Man smyger inte in en 5G6 i en gammal elcentral hur som helst, den tar plats. Även om det är en modern normcentral i sommarstugan så kan det vara trångt. Kanske går den inte att ansluta före huvudbrytaren, kanske måste den anslutas som en gruppledning och därmed hamna både under sommarstugans jfb och gruppsäkring.

Det bästa är om den kan anslutas före huvudbrytaren. Det förutsätter att mätarsäkringen skyddar kabeln vilket måste kontrolleras. Extra säkringsled är mest bara av ondo.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Finns även gott om trådar om du söker TS, detta är nog den vanligaste frågan på elforumet. Tror inte du behöver bekymra dig för mycket angående fördelning, förberedelserna verkar vettiga, absolut inte i underkant
 
Det blev många inlägg. Väldig tacksam för all input.
Tror det får blir två jfb.
Ska kolla upp förimpedansen men den lär få vara ordentligt hög för att utlösningsvillkoret inte ska vara uppfylt.
Det är ca 50m mellan mätarskåpet o centralen o sen ca 20m kabel mellan stugorna.
 
Redigerat:
Ringde nätbolaget. Förimpedansen är 270mOhm.
 
Det är en riktigt fin förimpedans. Den tillåter 2.5 mm² mellan stugorna om det skulle passa bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.