Hej!
Vi har ett fritidshus i Lerum utanför Göteborg. Vi har inget vatten indraget, utan hämtar vatten i sjön ca 50 meter från stugan. Vattnet är bra. Har skickat det för test och det är OK som dricksvatten. Jag tänker mig att dra in vatten. För tillfället tänker jag mig följande lösning, men jag är fortfarande i "tänkastadiet", så jag har inget emot ändringar.
  • Nere vid starnaden byggs ett litet pumphus, isolerat och med frostvakt.
  • Från pumphuset drar jag en ledning ut ca 20 meter ut i vattnet. Flottör och tyngd håller inloppet 1 meter över botten.
  • Från pumphuset gräver jag ner en ledning upp till huset till en hydropress som jag har i källarutrymmet.
Nu dyker det upp en massa frågor. Eftersom vi använder stugan både sommar och vinter vore det bra om jag kunde få en fungerande vattenförsörjning även vintertid, men eftersom det är ett fritidshus känns det som en overkill att alltid ha ledningen uppvärmd. Jag kan inte under hela sträckan ha ledningen nergrävd på frostfritt djup.

Fråga 1) Kan man låta vattenledningen delvis frysa utan att den tar skada, och med en värmekabel tina upp ledningen då man är där. (Eventuellt fjärrstyra innan man åker dit)

Fråga 2) Ett kritiskt område är där jag går ner med slangen i vattenbrynet. Förslag på lösning?

Fråga 3) Förslag på lämpliga komponenter och var man kan köpa dessa.

Om någon kan hjälpa mig att komma vidare, så vore jag tacksam.

Må så gott
 
  • Gilla
Robert Elfgren
  • Laddar…
L
1 Går att låta den frysa , men då får det inte finnas några kopplingar på slangen ( dom fryse sönder ,slangen klarar sig ) då behöver du in värmekabel som ligger ini slangen , den tinar upp på ett par timmar ett hål i isen som finns
2 Där har du ett problem , för att inte det ska frysa i intaget , är det två val
1 lägga värmekabel hela vägen ut till isfritt djup
2 gräva ner slangen till frostfrit genom hela strandkanten och ut till istfrit djup
3 om du skissar upp lite för dig själv , så du ser vad du vill ernå med arbetet , så blir det mycket lättare för att få fram rätt grejer när du talar med någon personal på varuhusen
Det med att säga vad du ska ha är lite generellt då alla här sitter på avstånd
 
L Liteavvarje skrev:
1 Går att låta den frysa , men då får det inte finnas några kopplingar på slangen ( dom fryse sönder ,slangen klarar sig ) då behöver du in värmekabel som ligger ini slangen , den tinar upp på ett par timmar ett hål i isen som finns
2 Där har du ett problem , för att inte det ska frysa i intaget , är det två val
1 lägga värmekabel hela vägen ut till isfritt djup
2 gräva ner slangen till frostfrit genom hela strandkanten och ut till istfrit djup
3 om du skissar upp lite för dig själv , så du ser vad du vill ernå med arbetet , så blir det mycket lättare för att få fram rätt grejer när du talar med någon personal på varuhusen
Det med att säga vad du ska ha är lite generellt då alla här sitter på avstånd
tack för hjälpen. Bra att slangen tål att frysa. Det där med att gräva ner till frostfritt vid strandkanten kan kanske funka. Ska kolla det.
 
C Cello skrev:
tack för hjälpen. Bra att slangen tål att frysa. Det där med att gräva ner till frostfritt vid strandkanten kan kanske funka. Ska kolla det.
Jag provade att ha vattnet på till vår utedusch.
Det gick sådär när det blev ett par minusgrader, tror att det fungerar bättre om slangen inte är trycksatt.
Frostskadad vattenledning och koppling till utedusch, med isbildning på slangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju inte så kul ut.
 
L
Hur kaltt blir det där under ? normalt klarar sig slangen , men nu var det tryck på den , det påverkar att slangen redan har ett spänn utåt , finns inget att exspandera på
Det är en koppling där som fryser( fryser sönder lätt (spricker )och då spränger även slangen intill , hoppas inte kranar eller blandare gick sin väg , blandare tål ingenting i kyla
 
L Liteavvarje skrev:
Hur kaltt blir det där under ? normalt klarar sig slangen , men nu var det tryck på den , det påverkar att slangen redan har ett spänn utåt , finns inget att exspandera på
Det är en koppling där som fryser( fryser sönder lätt (spricker )och då spränger även slangen intill , hoppas inte kranar eller blandare gick sin väg , blandare tål ingenting i kyla
Jag har som tur är ingen blandare.
Jag har monterat en extra utkastare som matas av en blandningsventil, från utkanstaren går sedan en 16mm pem till ett rakt kopparrör med en kulventil.
Lösningen fungerar över förväntan, väldigt stabil och ingen som klagat på tempen.
Vet att jag borde stänga av vattnet, men avstängningen sitter lite bökigt till under altanen och jag har blivit lite beroende av att duscha ute, sen vi skaffade spabad så blir det ett antal gånger i veckan.
Installation av blandningsventil och kopparledningar för utomhusdusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhusdusch monterad på trävägg med silverfärgad utkastare och handdusch, vid sidan om grått stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips: jag utnyttjade idag Clas Ohlsons erbjudande nu i helgen om 20% på inköp ( min 3 artiklar) och jag köpte en ny pumpautomat till sommarstugan, så några hundralappar kan nu gå till annat !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.