M
Ja nä - träskruv behöver man nog inte läsa om, men däremot gängade delar är ju bra att ha koll på hur tillverkaren tycker att dessa skall hanteras.
 
H hempularen skrev:
Hur tänker du hantera kondensproblemet? På råa kopparrör brukade man ju manuellt isolera rören, prisol innebar att man inte behöver kondensisolera. men naket PEX???

Ang. monteringsanvisningar, vanlig träskruv är det nog inte så många som läser anvisningar om, mer än möjligen om de går att ha utomhus eller ej.

Men rörkopplingar skall man definitivt läsa monteringsanvisningar, för just den tillverkare det gäller.

Klassiskt är att de dras för löst eller för hårt, i båda fallen blir resultatet katastrof.
Skulle det vara mer risk för kondens på PEX än på prisol? Varför då?
De flesta badrum har oisolerade kopparör eller prisol som ligger inbäddade i vägg/golvisolering, det är inget problem.
Ang monteringsanvisningar, javisst är de viktiga för tex kopplingar o liknande, och även för PEX, men panelen verkar insnöade på att eftersom de inte lyckats hitta någon monteringsanvisning som handlar om hur man ska montera naken PEX just inbyggd i badrumsväggar så är det med automatik inte OK enligt tillverkarna att använda i badrum dolt.
Utan de enda (förutom kopparrör, prisol som tydligen inte behöver skriva något) som skriver om hur bra deras RIR-system passar i badrum är nu plötsligt det enda som tillverkar "godkända" system för dolt montage i badrum.
Det är det jag hänger upp mig på.
 
Redigerat:
Ja Prisolrör ÄR kondensisolerade. Naken PEX är inte kondensisolaerad.

Jag tror inte det är problem att använda naken PEX, men då får du vira på kondensisolering på den i hela dess längd. Som man gjorde med kopparrör, innan prisolen. Och då har du gjort en egen lösning som inte har stöd hos tillverkaren.

Det finns ex. böjmallar även för PEX utan ytterör, men den är inte nödvändigtvis avsedd för tappvatten i känsliga utrymmen.

Jag är inte riktigt med på vad du menar att "väggbrickor för RiR skulle vara så mycket dyrare än för enkel PEX. Systemen med väggdosa ÄR väldigt dyra. Men det finns ju gott om alternativ där man bara böjer ut RiR ut genom väggen, och sätter en väggbricka för PEX.
 
Ring till LK och/eller wirsbo och fråga efter monteringsanvisning till pex så får du svaret
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja Prisolrör ÄR kondensisolerade. Naken PEX är inte kondensisolaerad.

Jag tror inte det är problem att använda naken PEX, men då får du vira på kondensisolering på den i hela dess längd. Som man gjorde med kopparrör, innan prisolen. Och då har du gjort en egen lösning som inte har stöd hos tillverkaren.

Det finns ex. böjmallar även för PEX utan ytterör, men den är inte nödvändigtvis avsedd för tappvatten i känsliga utrymmen.

Jag är inte riktigt med på vad du menar att "väggbrickor för RiR skulle vara så mycket dyrare än för enkel PEX. Systemen med väggdosa ÄR väldigt dyra. Men det finns ju gott om alternativ där man bara böjer ut RiR ut genom väggen, och sätter en väggbricka för PEX.
Har du stöd för tanken att materialet i PEX inte isolerar lika bra som det tunna skiktet plast på prisol?
Och om så inte vore, den lilla kondens som kan bildas, är den ett problem eller inte? Jag anser inte det och ser inte hur det skulle kunna ge mig någon vattenskada givet att materialen omkring slangen är oorganiska. Jag är beredd att avstå försäkringsskydd för just det problemet.
Har heller inte sett krav på kondensisolering i Säkervatten.
Eller att någon PEX-tillverkare skrivit att man inte får isolera rören, vilket jag gör på vv-delarna även om de går i glasull i väggen.
Lustigt att man skriver att jag ska ringa o fråga om detta, finns det verkligen inga monteringsanvisningar online som ger stöd för era troenden?

System/anvisning utan dyr väggdosa (menade dosa inte väggbricka för det är väl samma med o utan RIR) har jag inte sett, har du länk?
Och om det är OK att bara böja till en RIR vid väggenomföring så är ju mitt system med riktiga plåtbockvinklar som jag fixerar med patentband i reglar/kortlingar betydligt robustare.
Med den metoden fixerar jag pexen 100% i alla ledder och röret kommer ut 90gr mot väggen.
 
nino nino skrev:
Ring till LK och/eller wirsbo och fråga efter monteringsanvisning till pex så får du svaret
Varför ringa, det står tydligt här att LK kan monteras dolt?:
Sid 3, https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_123_1870754.pdf
LK PAL Universalrör i raka längder används för synligt montage. PE-X Universalrör på ring rekommenderas för dolt montage och för montage på t.ex. kabelstege.

Att de sedan har RIR som alternativ är en annan sak.
 
Frågan är vad de menar dolt montage, de kanske menar att dolt montage innebär att det dras i RIR? Enklast är att fråga LK så får du ett Ja eller Nej och så slipper vi försöka tolka deras text.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågan är vad de menar dolt montage, de kanske menar att dolt montage innebär att det dras i RIR? Enklast är att fråga LK så får du ett Ja eller Nej och så slipper vi försöka tolka deras text.
Ringde nu. Finns inget krav på RIR. Gällande kondens så är det en risk, men det är mer användningen som avgör. Ett kv-rör till toalett i en skola tex är ju mkt mer nedkyld än till en toalett i en bostad normalt sett.
Som jag hela tiden tänkt, lite sunt förnuft är aldrig fel.
 
Ja kör med pex utan ytterrör du
 
nino nino skrev:
Ja kör med pex utan ytterrör du
Det kan du fethaja! ;)
 
Redigerat:
I
Vet inte riktigt hur du räknar men om du t.ex drar lk rir och sen sätter dessa www.rinkabyror.se/artikel/lk-vaggbockstod-25mm/ för 34 kr/st. Har du 10 rörändar in i badrummet så blir det 340 kr. Tillkommer fästplåtar som kostar 77 kr för 700mm lång med cc 40, kan du kapa själv det du behöver. För under 500 kr för montagematerialet så är du ute ur väggen och i samma läge som om du sätter naken pex. Blandarfästen m.m är samma för naken pex som rir.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Vet inte riktigt hur du räknar men om du t.ex drar lk rir och sen sätter dessa www.rinkabyror.se/artikel/lk-vaggbockstod-25mm/ för 34 kr/st. Har du 10 rörändar in i badrummet så blir det 340 kr. Tillkommer fästplåtar som kostar 77 kr för 700mm lång med cc 40, kan du kapa själv det du behöver. För under 500 kr för montagematerialet så är du ute ur väggen och i samma läge som om du sätter naken pex. Blandarfästen m.m är samma för naken pex som rir.
Det var bra priser! Jo det kan vara ett alternativ sett till kostnader.
Har sett helt andra priser hittills.
Dock kvarstår de stora hålen för själva slangen som måste tas upp och försvaga reglarna som måste förstärkas mm mm
 
I
K karlmb skrev:
Det var bra priser! Jo det kan vara ett alternativ sett till kostnader.
Har sett helt andra priser hittills.
Dock kvarstår de stora hålen för själva slangen som måste tas upp och försvaga reglarna som måste förstärkas mm mm
Slangen är ju 25 mm på 16mm pex så ska du dra efter väggarna kan du regla på 28x70 å dra i. Lika om du ska dra i bjälklag egentligen. Jag har 220 bjälklag med 28x70 i taket i källaren där jag dragit vattnet till både badrum och kök för att slippa gå genom reglarna.
 
I Ingolainen skrev:
Slangen är ju 25 mm på 16mm pex så ska du dra efter väggarna kan du regla på 28x70 å dra i. Lika om du ska dra i bjälklag egentligen. Jag har 220 bjälklag med 28x70 i taket i källaren där jag dragit vattnet till både badrum och kök för att slippa gå genom reglarna.
Jo, har reglat på 45x45 liggande på ytterväggarna så där hade det funkat, men har inte plats riktigt på motstående innervägg. En del extrajobb dessutom bara för att få fram tappvatten till ett tvättställ och dessutom hamnar inte rören så skyddat mot skruvar o spikar som de gör mitt inne i väggen. Killen jag pratade med på LK hade inte valt RIR när han renoverade sitt eget badrum, det säger ju en del...
 
Har du namnet på LK- killen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.