Hej!

Jag håller på att bygga en bastu och ska ha offerdalsskiffer 2-4cm oregelbunden på två av väggarna. Detta väger relativt mycket väggen är idag uppreglad CC 60 och det sitter en osv skiva, räcker en vanlig gips på det eller ska jag sätta en plyfa också, vad tror ni?

/Avle
 
A Avle skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga en bastu och ska ha offerdalsskiffer 2-4cm oregelbunden på två av väggarna. Detta väger relativt mycket väggen är idag uppreglad CC 60 och det sitter en osv skiva, räcker en vanlig gips på det eller ska jag sätta en plyfa också, vad tror ni?

/Avle
Hej. Vilket skivmaterial valde du?

Pratade med knauf som gör gipsskivor och dom rekommenderade inte deras secura board (brandgips). Citerar dem: "Gips börjar fälla ut sitt kristalliserade vatten vid 70 grader som ger det goda brandskyddet i gips. När väl allt vatten har försvunnit har skivan tappat alla sin egenskaper."

Jag är inne på att ha en cementbaserad ((http://www.fresks.se/sortiment/skivmaterial/cementbaserade-skivor/451351) skiva som jag sen målar med värmefärg (100kr för en sprayburk) eller klär med något keramiskt material.

Har också läst någonstans om att man borde ha en luftspalt bakom skivan.
 
Jag skruvlimmade dubbla osb skivor och utanpå det hade jag Fiberboard närmaste 2 metrarna runt kaminen men annars vanlig gipsskiva. Nu har det inte suttit uppe så länge men det fungerar ännu iaf.

Ingen luftspalt bakom, det var inget som nämndes av sotaren däremot plåtreglar och ingen OSB runt kaminen.
 
  • Gilla
T.K.P.
  • Laddar…
aha intressant. är fiberboard cementbaserad skiva? var den dyr?
vilken natursten använde du?
 
H
Jag körde regält med reglar, osb samt våtrumsgips eller vad det heter som man har i dagens badrum, dyr som...
Sedan ÄKTA sten som jag murade på plats.
Det har fungerat sedan i sommras åtminstånde

Självklart är det vedeldad bastu, finns det något annat!
 
  • Vägg i bastu med äkta stenmur och inbyggd vedkamin, omgiven av träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något speciellt fix man måste använda när man fäster stenen? Hade du luftspalt?
 
A Avle skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga en bastu och ska ha offerdalsskiffer 2-4cm oregelbunden på två av väggarna. Detta väger relativt mycket väggen är idag uppreglad CC 60 och det sitter en osv skiva, räcker en vanlig gips på det eller ska jag sätta en plyfa också, vad tror ni?

/Avle
Jag är i samma läge. Min research har kommit fram till att en fibercementskiva vore det bästa, den sorten som är primad och man kan kakla på direkt. Min stomme är 30CC träregel. Ytskiktet blir natursten. Jag kommer att sätta fibercementskivan direkt på reglarna, utan OSB.
 
N Nikorasu skrev:
Jag är i samma läge. Min research har kommit fram till att en fibercementskiva vore det bästa, den sorten som är primad och man kan kakla på direkt. Min stomme är 30CC träregel. Ytskiktet blir natursten. Jag kommer att sätta fibercementskivan direkt på reglarna, utan OSB.
Då är vi i samma skede:) Vad är det för skiva som är färdigprimad? verkar nice. Vad för natursten blir det? är det dyrt? Har inte bestämt mig ännu har många "idéer", har varit inne på en stor kopparplåt bakom, fibercementskiva som jag målar svart, keramiskt material, och natursten, bastusten bakom typ hönsnät upp till taket. Har i alla fall avfärdat trä då mitt oisolerade rökrör då måste vara 40cm från väggen och det blir lite problematiskt.
 
H
Jag använde vanligt bruk som jag blev rekommenderad på den stora tyska bygg varuhuset som börjar på B, jag köpte även dekorstenen där.
Dekorstenen kostade ca 3000 kr för 1,4 * 2,5 meter

Dekorstenen i gips tål inte värmen kan jag tipsa om

Våtrumsskivan impregnerade jag först för att mätta skivan så fixet fäster bättre.

Min vägg ser ut så här:
dekorstenen, våtrumsfiberskiva, osb, reglar, innervägg till relax.

En kopparplåt kommer inte att bli snygg efter ett tag om du inte klarlackar den förs villsäga
 
Redigerat:
Jag använde kerarapid, snabbare torktid som rekommenderades av leverantör. Regla mycket om du endast ska ha den cementbaserade fiberskivan, samma som jag använde.

Jag köpte oregelbunden Offerdals skiffer ca 3cm tjock, tung som... jag la en regel längs golvet i lod och tog en rad åt gången så det hann brinna mellan raderna och kilade fast plattorna med långa brädor från andra Bastuvägen.

Tog vanligt c eller b bruk som fog.
 
J Jonas Kenntoft skrev:
Då är vi i samma skede:) Vad är det för skiva som är färdigprimad? verkar nice. Vad för natursten blir det? är det dyrt?
Sorry, frågorna hade jag missat.
Cembrit Aqua Block blir skivan, den är primad så att fixet fäster. Jag har inte valt sten ännu, men det blir inte så dyrt (tror jag). I enklaste fall ”plattor” med sammansatt bruten sten som ser ojämn ut. Måste dock vara riktig sten.
 
N Nikorasu skrev:
Sorry, frågorna hade jag missat.
Cembrit Aqua Block blir skivan, den är primad så att fixet fäster. Jag har inte valt sten ännu, men det blir inte så dyrt (tror jag). I enklaste fall ”plattor” med sammansatt bruten sten som ser ojämn ut. Måste dock vara riktig sten.
Måste här rätta mig själv. Skivan bakom blev Masterboard till slut då Cembrit inte klarade bastukraven enl. tillverkaren. På det blev det täljstensplattor.
 
Som fix rekommenderas ngt som har hög flexibilitet med tanke på stora temperaturväxlingar och olika material i väggen.
Det som generellt rekommenderas är fix med klass "S2" , i tilägg ska man kolla at fixen tål höga temperaturer.
Kiilto:
Highflex S2 DF(tål 100gr)
Mapei:
Ultralite S2 (tål 90gr)
Weber:
Flex fix (tror det var 100gr)

Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.