Hej
Vi köpte ett bättre begagnat kylskåp där listen på nederkanten av kylskåpsdörren råkade gå sönder under flytten.
Kylskåpet är en smeg F32PVB

Vi ringde vårt serviceställe och killen påstod att det ofta inte blir bra när man byter listen på dessa typer av kylskåp och föredrog att man byter hela dörren istället för en kostnad av flera tusen. Men, det går att få tag på en list och den kostar ca 600 kronor. Någon som har erfarenhet av att byta tätningslist?

Som alternativ tänkte jag att det kanske går att laga. Är det möjligt att göra det?
Tänkte att det möjligtvis skulle kunna funka med någon form av specialtejp och lim. Finns det produkter för detta ändamål på marknaden? Någon som har erfarenhet av detta?
 
Lim och tejp kan du glömma! Jag har bara bytt list på ett par andra kylskåp och det var inga problem. Borde inte va svårare på ett Smeg. :-/
 
Immobil Immobil skrev:
Lim och tejp kan du glömma! Jag har bara bytt list på ett par andra kylskåp och det var inga problem. Borde inte va svårare på ett Smeg. :-/
Jag tror att det är lättare att byta tätningslist på gamla kylskåp. smegkylskåp inbillar jag mig att dom tillverkar så att det typ inte ska gå att laga, och eftersom servicegubben sa att det var svårt så blir jag än mer tveksam. Har även dålig erfarenhet av tidigare smegprodukter, men det kanske är vårt enda alternativ att testa att byta listen.
 
Han sa att det var svårt, för dom tjänar bättre på att byta hela dörren.
 
L
Beror på om det sitter skruvar på innerdörrsplasten , då går det att lätt , bara vara försiktig med platsen och inte dra skruvarna för hårt då spricker plasten
Sen om det går att få tag i en ny list kan jag inte svara på , till något bra bris
 
Om listen går att dra ur ett formgjutet spår i dörren så är den superenkel att byta, däremot om listen är vikt bakom innerplasten på skåpet så är den limmat mellan ytorna. Jag vill minnas att det tyvärr är så på de flesta smeg men inte på alla. Det syns tydligt om du viker bort listen och drar lite i den.

Är den inskjuten bakom plasten så är det inte alls roligt att byta, blir oftast väldigt dåligt/fult. Dock så kan man beställa listen som reservdel trots att den inte går att byta, har otaliga lister på firman som aldrig kommer gå åt då det inte framgår hos alla tillverkare vilka modeller som har limmade lister och vilka som har lister som enbart trycks fast i ett spår.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
A
Nja
Det går men det är ett högriskprojekt.
SMEG är SKRÄP
Det kan vara knöligt att få den nya listen att fästa.
Jag tror att de vet när de säger att det VM är bäst v att byts ut hela sliten, åtminstone hela dörren
 
  • Gilla
Pekkah86
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Om listen går att dra ur ett formgjutet spår i dörren så är den superenkel att byta, däremot om listen är vikt bakom innerplasten på skåpet så är den limmat mellan ytorna. Jag vill minnas att det tyvärr är så på de flesta smeg men inte på alla. Det syns tydligt om du viker bort listen och drar lite i den.

Är den inskjuten bakom plasten så är det inte alls roligt att byta, blir oftast väldigt dåligt/fult. Dock så kan man beställa listen som reservdel trots att den inte går att byta, har otaliga lister på firman som aldrig kommer gå åt då det inte framgår hos alla tillverkare vilka modeller som har limmade lister och vilka som har lister som enbart trycks fast i ett spår.
Jag har kommit ut till stugan nu och kikat, det verkar fasen som att tätningslisten sitter i ett spår som du skrev Nixon. Det verkar lovande. Var inställd på att byta kylskåp. Ska ta en närmare titt imorgon. Tack för era svar.
Vad beträffar kvaliteten på smegprodukter så håller jag med om att den generellt är kass.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.