Hej där

Hoppas att någon kan hjälpa mig med råd o tips.

Jag har renoverat min jordkällare som har verit mer än äcklig. (Vad säger ni om att inte sätta in ventilation när någon renoverade för 15 år sedan, morr)

Vilken färg jag kan måla vägggarna med, den måste ju i rimlighetens namn "släppa igenom fukt" och dessutom lira med färgen som, delvis, sitter på väggarna idag (till 60% täckt som jag helst inte vill ta bort, skulle vara så infernaliskt jobbigt).

Väggarna består av mkt stora stenblock med kalkbruk emellan för att göra det hyffsat slätt/tätt.

Färgen som sitter på väggarna har suttit ett tag och är tjock (2-3 mm), den smular sig vid fukt och är grynig. Vet någon vad det är för färg?

Vad ska jag måla med när jag ska bättra på o göra fint.

Glad Fredag!
 
Snälla måla inte med någonting om man i förväg kan ana en viss fuktvandring. Det finns mig veterligen (25 år i branchen) ingenting speciellt inte i en jordkällare som ligger under marken./A
 
Jo, kalkfärg eller kalkvatten! :D Det kör vi och det fungerar utmärkt! Det håller ju inte i 25 år, men i allafall fem, och det är oerhört lätt att fräscha upp.

Man kan ju inte ha en omålad gammal jordkällare! :cool:
 
Tack för alla tips!
Nu när jordkällaren har torkat upp så är den gamla färgen som sitter på väggarna inte porös och smulig längre utan i fin form... Jag anar att det är gammal kalkfärg. Har studerat lite andra väggar hos bekanta där dom VET att det är kalkfärg de har på väggarna o det ser ut att stämma. Tror jag vågar mig på att prova kalkfärg. Jag får hem och sätta en sats på Onsdag så får vi leka med det i helgen.
hej hej
 
Aha, är det det det är : -) kalkfärg, det var som fasen ...
Har heller ingen ventilation, vinflaskorna är angripna av mögel o.s.v.

Ska fixas som näst näst nästa projekt, hur mycket ventilation behövs ?

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.