Langbein
Förutom ev. vind verkar det snålt att förvara i nyare hus, i gamla har man ju både källare och vind. Har bara sett Ekohus som ritat in lite bättre, någon mer?
 
Inte ens vinden brukar gå att använda på ett vettigt sätt då det ligger 500mm lösull på den.
Ska man bygga ett golv som är ovanför detta får man i många fall knappt kryphöjd på vinden.

Enda stället vi får hyfsat bra höjd är ovanpå carporten där det är ståhöjd i mitten, så där har vi våran vind.
 
http://www.karlsonhus.se/ har i alla fall ett ordentligt skafferi i de flesta av sina hus! Jag gillar klädvård/groventré i många av husen hos www.karnhus.com. Själv har jag ritat en helt egen planlösning med extra mycket förvaring och stort skafferi :). Det går ju att göra hos de flesta hustillverkare!
 
Langbein
Jesca_j skrev:
Inte ens vinden brukar gå att använda på ett vettigt sätt då det ligger 500mm lösull på den.
Ska man bygga ett golv som är ovanför detta får man i många fall knappt kryphöjd på vinden.

Enda stället vi får hyfsat bra höjd är ovanpå carporten där det är ståhöjd i mitten, så där har vi våran vind.
Kallförvaring?
 
Langbein
Ella skrev:
[länk] har i alla fall ett ordentligt skafferi i de flesta av sina hus! Jag gillar klädvård/groventré i många av husen hos www.karnhus.com. Själv har jag ritat en helt egen planlösning med extra mycket förvaring och stort skafferi :). Det går ju att göra hos de flesta hustillverkare!
Därför vill jag ha källare under 1½planare, med bostad mest i mellanplan, så får man plats med allt :p
 
hej Anna!
En källare låter både dyrt och jobbigt tycker jag. Vi bor, för en gångs skull, utan källartrapp och jag är glad åt att slippa detta ständiga spring ... till frysbox, till tvättmaskin, till ...

Istället har vi ett förråd invändigt, ca 5 kvm som delvis är under trappan till ovanvåningen samt ett ca 7 kvms förrådsrum i garaget. Vi bor i ett hus från 72, som vad gäller förvaring kan anses uppfylla mer moderna krav ... Dvs en garderobsvägg i föräldrasovrummet, garderober i varje sovrum, garderob i samband med hall, rimligt med utrymme i köksskåpen samt garderober i tvättrummet ...

Jag är prylfanatiker som har jättesvårt att slänga saker, men trots detta får vi plats med allt vi inte använder ...(även med alla gamla barnkläder som jag ännu inte fixar att slänga, skidor, skridskor, gräsklippare, cykelkärra, kökssoffa, har fortfarande två barnvagnar kvar, för att inte tala om morfars gamla franska bidé som jag ärvt .... )
vänliga hälsningar F
 
Langbein
fiddeli skrev:
hej Anna!
En källare låter både dyrt och jobbigt tycker jag. Vi bor, för en gångs skull, utan källartrapp och jag är glad åt att slippa detta ständiga spring ... till frysbox, till tvättmaskin, till ...

Istället har vi ett förråd invändigt, ca 5 kvm som delvis är under trappan till ovanvåningen samt ett ca 7 kvms förrådsrum i garaget. Vi bor i ett hus från 72, som vad gäller förvaring kan anses uppfylla mer moderna krav ... Dvs en garderobsvägg i föräldrasovrummet, garderober i varje sovrum, garderob i samband med hall, rimligt med utrymme i köksskåpen samt garderober i tvättrummet ...

Jag är prylfanatiker som har jättesvårt att slänga saker, men trots detta får vi plats med allt vi inte använder ...(även med alla gamla barnkläder som jag ännu inte fixar att slänga, skidor, skridskor, gräsklippare, cykelkärra, kökssoffa, har fortfarande två barnvagnar kvar, för att inte tala om morfars gamla franska bidé som jag ärvt .... )
vänliga hälsningar F
Ja vi hatar den jäkla trappen, vi bor en trappa upp, så vi vill ha bostad och allt nästan i markplan men det tillåter inte kommunen. Nu har vi byggt trapp upp till berget och altan också, därför vill vi platta till oss med nytt.

Annaman är det Fast FI vill att vi ska få heta vad vi vill ???
Nu bor vi i 340 kvm och mest på övervåningen som har en förvaringsvind. Nere har vi 80 m2 garage med 2 bilar så det är plats över till annat, gamla garaget är ett fullt hobbyrum, sedan har vi 4 små förråd till förutom klädkammare och garderober. Att byta ner sig är inte önskvärt, även om vi kan kasta bort en del saker.

Märkligt nog blir även stora hus fulla och det staplas på höjden, kanske bättre att slänga och bo billigare, fast ofta är det nåt hemma som är bra att ha just när det behövs ;D
Utrikes däremot har vi små lgh och får tänka  annorlunda ::)
 
Hej igen och ursäkta!
Annaman ska det ju vara!
vänliga hälsningar Fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.