Behöver plugga lite VVS från ett gammalt kök, vatten och avlopp. Jag har sågat upp golvet och tänker sätta pluggen under golvnivån. Jag vet att detta inte är helt rätt men hur stor risk är det egentligen?
Pluggningen av vattenrören sker med en klämkoppling, avloppet med någon typ av dubbel gummitätning naturligtvis utfört av VVS proffs.

mvh
Erik
 
Pluggar proffs rör under golvet?
 
E erist skrev:
Behöver plugga lite VVS från ett gammalt kök, vatten och avlopp. Jag har sågat upp golvet och tänker sätta pluggen under golvnivån. Jag vet att detta inte är helt rätt men hur stor risk är det egentligen?
Pluggningen av vattenrören sker med en klämkoppling, avloppet med någon typ av dubbel gummitätning naturligtvis utfört av VVS proffs.

mvh
Erik
Du kanske skull hört med det såkallade vvs proffset, som skall göra jobbet, hade kanske varit lättare, eller du menar dig själv????
 
På kort sikt är det nog ingen fara, på lång sikt KOMMER det att börja läcka någon gång.
 
Lexington Lexington skrev:
På kort sikt är det nog ingen fara, på lång sikt KOMMER det att börja läcka någon gång.
Hoppas du har fel:oops: för jag har dessa i köksgolvet....:surprised:
Bild på gammal T-skarn vattenrörinstallation under köksgolvet med synliga tecken på läckage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men tycker att ska pluggarna börja läcka så lär ju hela T skarven göra det
 
Det hoppas jag också, men min erfarenhet säger tvärt om :D
Sen är ju frågan på hur lång sikt det gäller. 5 år eller 50 år.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Du kanske skull hört med det såkallade vvs proffset, som skall göra jobbet, hade kanske varit lättare, eller du menar dig själv????
Jag gör mycket själv, men detta överlåter jag till en VVS firma
 
M
Du kan inte såga av och plugga dem närmare inkommande vatten?
Att ha det i golvet är verkligen ingen höjdare och försäkringen kommer aldrig täcka det, även om det är en VVS-firma som gör det.
 
Hur långa rörändar ? Eller bara T som i ovanstående bild ? Annars finns risk för Legionella.
 
M Marcussjogren skrev:
Du kan inte såga av och plugga dem närmare inkommande vatten?
Att ha det i golvet är verkligen ingen höjdare och försäkringen kommer aldrig täcka det, även om det är en VVS-firma som gör det.
Tyvärr så går all VVS ut från pannrummet i en gren. Hur den förgrenar sig vet jag inte men jag har 2 kök, 4 toaletter och en tvättstuga som alla får sitt vatten från denna gren. Det är det ena köket som jag nu ska plugga. Troligtvis finns det en gren i närheten av pluggningen ( kök 1) som går till kök 2. Denna förgrening ligger redan under golvet någonstans. Enkel skiss nedan. Pannrum WC 1,2 kök 1 och tvättstuga på nedervåning. WC 3,4 och kök 2 på ovanvåningen. Det finns ingen synlig VVS i hela huset, allt ligger i betonggolv eller murade väggar.

Enkel planritning som visar VVS-förgreningar från pannrum till kök, toaletter och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E erist skrev:
Pluggningen av vattenrören sker med en klämkoppling
Om det är kopparrör så nyp ihop dom och hårdlöd.

Skulle aldrig lita på en dold klämringskoppling.

Det är en tidsfråga innan dom börjar läcka, även om det kan vara 10-tals år..
 
Med en värmekamera borde du hitta rören ganska lätt om du spolar lite! :)(y)
 
M
E erist skrev:
Tyvärr så går all VVS ut från pannrummet i en gren. Hur den förgrenar sig vet jag inte men jag har 2 kök, 4 toaletter och en tvättstuga som alla får sitt vatten från denna gren. Det är det ena köket som jag nu ska plugga. Troligtvis finns det en gren i närheten av pluggningen ( kök 1) som går till kök 2. Denna förgrening ligger redan under golvet någonstans. Enkel skiss nedan. Pannrum WC 1,2 kök 1 och tvättstuga på nedervåning. WC 3,4 och kök 2 på ovanvåningen. Det finns ingen synlig VVS i hela huset, allt ligger i betonggolv eller murade väggar.

[bild]
Ja aldrig får det vara som man vill ha det just för stunden :)

Går det inte att få till med en liten inspektionslucka så man kan inspektera kopplingen i framtiden.

Att det skulle bli en stor fontän är ju föga troligt, utan det kommer ju bli droppläckage i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.