Ja underlaget har säkert spruckit där.
Blanda vatten och lite diskmedel och lägg på sprickan. Torka av efter 5 minuter då kommer det att synas en fuktig spricka om det är en spricka.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det var ju trist, så det är dåligt underlagsjobb eller vad? Trots att armerings och speciellt flytspacel använts?
Isf har det spruckit upp på fler ställen på senaste tiden, först var det två ställen för rätt länge sean, och nu är det alltså fyra ställen.

Är detta mer eller mindre estetiskt nu, eller kommer det orsaka mer problem framöver..?
 
J joksi skrev:
Det var ju trist, så det är dåligt underlagsjobb eller vad? Trots att armerings och speciellt flytspacel använts?
Isf har det spruckit upp på fler ställen på senaste tiden, först var det två ställen för rätt länge sean, och nu är det alltså fyra ställen.

Är detta mer eller mindre estetiskt nu, eller kommer det orsaka mer problem framöver..?
Krasst kan man väl säga att underarbetet inte är bra eftersom det har satt sig.
Dock så verkar det vara en rejäl sättning i bjälklaget, som kanske inte ens det bästa underarbetet kunde räddat detta. Dom har väl lagt allt på befintligt undergolv?
Med facit i hand så skulle kanske undergolvet också bytts med förstärkningar i bjälklaget.
Man kan ju bara spekulera i orsaken, men har det väl börjat så lär det fortsätta att spricka, och så småningom lossna fog och sen plattor.
Sen om det tar ett par månader eller år går inte att säga säkert!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Okerj. Har klinker i köket och hallen, hallen verkar inte alls påvisa samma problematik. Det är samma som gjort båda samtidigt, och inget har bytts på underlaget utan lagt flytspackel och armeringsnät direklt på spångolvet som ligger där ursprunligen. (tagit bort gammal matta och laminat som legat över)

Vad menas med sättning i bjälklaget? Varför blir det så?
 
Att det är samma konstruktion i andra rum betyder inte per automatik att samma problem uppstår.
En sättning innebär att huset rör på sig i en eller annan riktning, av olika anledningar.
Om du har klinker i ett angränsande rum så titta i samma längdriktning om samma fenomen uppstått där.
 
Utan att på något sätt veta så var min absolut första tanke att du haft en matta på golvet och så hade solljuset påverkat färgen. Alternativt att du haft kraftig solinstrålning och att överkanten på fönstret gått precis där. Men då rör sig ändå skuggan över dygnet och året så borde inte bli en så pass rak linje.
Sen när du tog en sådan närbild av "sprickan" där du även ritade ut din röda linje så såg man att linjen inte var så spikrak som det först såg ut på dina två överblicksbilder. Så tyvärr ser det ut som en lång tunn spricka har uppkommit.

Från tillverkare av flytspackel och golvvärme brukar det följa med en föreskrift om hur tjocka de gjutna kakorna ska vara. Jag tror mitt golvvärmesystem ville ha 30 mm ovanför golvvärmekabeln (då inkluderade de också tjockleken på klinkersen här). Detta är nog för att få en hyfsat jämn värmespridning på värmen på golvet. Men det indikerar också ungefär hur tjock en kaka normal är när man flytspacklar eller gjuter. Sen är det viktigt att "ytarmera" kakan. Alltså att armeringen hamnar underst på kakan. Och på andra ytan (den uppåt) blir klinkersen armeringen. Då blir det en sandwichkonstruktion, likt wellpapp, där flytspacklet blir det veckade pappret i mitten. Brasklapp här på att detta var så som jag uppfattade processen när jag gjorde samma sak för några månader sen. (Jag blir gärna tillrättasagd här ifall detta är fel.)
Detta borde såklart din gjutare ha koll på. Men nu har du iaf. en uppfattning om hur jag gjorde och ungefär tjocklek på den kakan jag gjöt. Så kan du jmf med hur han gjorde din kaka.
 
Kolla om du har nåt sort vattenläckage i rummet. Det kan vara spånskivorna som har svullnat och spräckt plattorna.
 
J Jörgen Ö skrev:
Att det är samma konstruktion i andra rum betyder inte per automatik att samma problem uppstår.
En sättning innebär att huset rör på sig i en eller annan riktning, av olika anledningar.
Om du har klinker i ett angränsande rum så titta i samma längdriktning om samma fenomen uppstått där.
Det är en lägenhet, men det kanske inte spelar roll?
I angränsaden rum är hallen, och den går på tvären, och har dessutom inga fönster plus svart klinker med stenig yta (ej slätt som i köket) så hur jag än försökt leta hittar jag inget. Jag har även ett badrum bredvid/paralellt med köket med några meter vägg emellan, finns inget i badrummet heller (badrums klinkern är dessutom över 10 år gammal, de andra 6 år).
 
T tobbbias skrev:
Utan att på något sätt veta så var min absolut första tanke att du haft en matta på golvet och så hade solljuset påverkat färgen. Alternativt att du haft kraftig solinstrålning och att överkanten på fönstret gått precis där. Men då rör sig ändå skuggan över dygnet och året så borde inte bli en så pass rak linje.
Sen när du tog en sådan närbild av "sprickan" där du även ritade ut din röda linje så såg man att linjen inte var så spikrak som det först såg ut på dina två överblicksbilder. Så tyvärr ser det ut som en lång tunn spricka har uppkommit.

Från tillverkare av flytspackel och golvvärme brukar det följa med en föreskrift om hur tjocka de gjutna kakorna ska vara. Jag tror mitt golvvärmesystem ville ha 30 mm ovanför golvvärmekabeln (då inkluderade de också tjockleken på klinkersen här). Detta är nog för att få en hyfsat jämn värmespridning på värmen på golvet. Men det indikerar också ungefär hur tjock en kaka normal är när man flytspacklar eller gjuter. Sen är det viktigt att "ytarmera" kakan. Alltså att armeringen hamnar underst på kakan. Och på andra ytan (den uppåt) blir klinkersen armeringen. Då blir det en sandwichkonstruktion, likt wellpapp, där flytspacklet blir det veckade pappret i mitten. Brasklapp här på att detta var så som jag uppfattade processen när jag gjorde samma sak för några månader sen. (Jag blir gärna tillrättasagd här ifall detta är fel.)
Detta borde såklart din gjutare ha koll på. Men nu har du iaf. en uppfattning om hur jag gjorde och ungefär tjocklek på den kakan jag gjöt. Så kan du jmf med hur han gjorde din kaka.
Har aldrig varit med om att solen skulle bleka kakel eller klinker.
Sen det där med sandwichkonstruktion vet jag inte vad du fått ifrån :)
Det bästa är en så homogen kaka som möjligt, normalt är en kaka på 30mm att rekommendera i dom flesta fall på ett sånt underlag som TS har. Plus klinker!
 
L Lars48 skrev:
Kolla om du har nåt sort vattenläckage i rummet. Det kan vara spånskivorna som har svullnat och spräckt plattorna.
Nja...
 
J joksi skrev:
Det är en lägenhet, men det kanske inte spelar roll?
I angränsaden rum är hallen, och den går på tvären, och har dessutom inga fönster plus svart klinker med stenig yta (ej slätt som i köket) så hur jag än försökt leta hittar jag inget. Jag har även ett badrum bredvid/paralellt med köket med några meter vägg emellan, finns inget i badrummet heller (badrums klinkern är dessutom över 10 år gammal, de andra 6 år).
Kan ju bero på att golven är uppbyggda på olika sätt, med olika typer av klinker......finns massor av tänkbara orsaker...
 
L
J joksi skrev:
Nu är jag inte med, det ä'r ju fog mellan plattorna? Vad menar du med spånet syns?
Jag vet faktiskt väldigt lie om detta, mer än att där innan golvläggningen var laminat, under gammal matta och under det träplattor/spånskivor. Vi gjorde underarbetet själva, rev bort laminat och skrapa bort mattan, sedan köpte han som la golvet in speciellt flytspackelt och armeringsnät som var tänkt för just om man inte lägger golvet på stum betong. Detta underlag skulle kunna röra sig, därav skulle ett armeringsnätet göra så att det inte riskerar att spricka. Allt är inhandlat hos seriöst golvfirma...förutom plattorna som är köpa hos Hornbach.

Ska mäta när jag kommer hem, men har inte märkt något på golvet alls att det skulle svikta eller något, är ju stenhårt som klinkergolv brukar vara!
Då är det en synvilla det med fogarna ,:confused: ser ut som det är mellanrum
 
Leta efter små flisor i sprickan eller flisor som är borta. Detta är isåfall bevis på att det är en riktig spricka.
Armeringsnätet hindrar sprickan ifrån att gå isär. Det är kombinationen av ett kraftigt Armeringsnät och höjden på gjutningen som hindrar att det spricker. Men har hela huset satt sig så måste gjutningen vara starkare än hela huset för att inte spricka.
 
Solklara sprickor baserat på bilderna. Varför har underlaget rört sig? I det badrum där jag har träbjälklag har jag dubbla lager golvspån som är fastskruvat i bjälklaget. På detta ligger sedan våtrumsplatta fastskruvat i spånet. Sedan ligger fuktspärren på detta och ovanpå det kaklet.

Det jag framförallt reagerar på är att ni har kakel i ett långt rum, det är som gjort för att få problem när man har träbjälklag. Jag har fått liknande problem i mitt kök trots att jag där har linoleumplattor. Rakt över en bjälke har sponten i plattorna gått av så att jag har en liten förskjutning på en halv millimeter i höjdled mellan dem. Det ligger ingen skarv på golvgipset på denna bjälken, utan det verkar som sponten sviktat av pga rörelserna över bjälken när man går. Inget problem av detta slaget, men mycket irriterande...
 
Finns inga flisor övht, känns inte ens med nageln utan där det är vitt i linjen ser ut som en missfärgning mera, och ingenting märkbart/synbart alls i fogen där linjen "korsar" mellan plattor. Det är alltså fullständigt slätt, och det är inte vitt längs med hela linjen heller. utan tittar man från sidan eller uppifrån så liknar det som en synvilla.

Här kommer ytterligare en bild som beskriver hur köket ser ut, hallen är också avlång fast köket är lite L format. Linjerna har ca 110-115 cm mellan varann och går inte ut lver hela golvet där köket är bredast tex, borde de inte spruckit upp hela vägen då vore ju rimligt?

Jaja, tack alla, jag får nog ta hem någon kunnig som får titta efter med egna ögon och ge mig ett 100% svar. HAr svårt att tro att det har spruckit, känns som att antingen spricker de helt eller så gör det inte det (förstår dock inte vad det är). Och spricker bör väl liknas vid när man tappar något hårt eller spetsigt och det blir en spricka i klinkern, så uppfattar iaf jag ordet spricka...
 
  • Skiss av ett L-format köksgolv med linjer som illustrerar avstånd mellan misstänkta sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.