A
Har lite funderingar kring dörrar, skjutdörrar och lister/karmar och infällt vrede för normal dörr, har litet utrymme, både innanför och utanför, gillar lättstädat/stilrent

1. Skjutdörr, 50% av väggen är massiv resterande ihålig det sitter 4brytare på insidan av rummet på utsidan ovanför dörren sitter det 2 plastdosor (sannolikt el?) och "skjuter vi in dörren" så sitter det en garderob på slutet mot ett elskåp.
Det kommer isåfall att lejas bort och känns som ett jättejobb/dyrt , eller är det ett lätt projekt och något som andra har positiva erfarenheter av?

2. Vill riva bort listerna det kanske räcker med att göra det på insidan men vill egentligen ha bort dom på utsidan också eller faller allting och hela karmen måste bort?, brukar det vara dyrt/svårt? Åker man sedan på "list" igen eller finns det snygga/stilrena lösningar där det knappt synns? Då det är ett badrum så ligger plattor på insidan vilket kanske inte passar så bra? Känns nästan som att jag har svarat på min egen fråga men undrar om någon har gjort detta eller gått i samma tankar. Behöver ivf göras nu om det ska göras då badrummet renoveras

3. Om allt annat faller så blir det byte av vreden eller dörr (till slät dörr) dörrar verkar vara rätt billigt men då det är toalett vill man ju ha lite avskildhet bör man undvika dom billigaste/ något speciellt att tänka på?. Och jag vill ha infällda vreden med lås hittar ingenting gällande detta för vanliga dörrar varken separat eller i paket, kan det vara så illa att det inte existerar eller så finns det men det fungerar så dåligt så det är ingen stor marknad? O_O

Det kanske är så simpelt som att riva bort dörrhandtaget och byta till ett annat lås?

Säkert ett gäng udda frågor men det måste ju finnas fler som inte är normala :)

Uky1SRp.png
 
Redigerat av moderator:

Bästa svaret

L
Hej,

1) När du säger att väggen är massiv, den är alltså murad då? Förstår inte exakt hur det ser ut, men det låter som att det finns stora hinder på bägge sidor om dörröppningen vilket gör det komplicerat att sätta dit inbyggd skjutdörr. Ingenting är ju omöjligt (nästan), men om den bit av väggen som är massiv också är bärande, måste ju den avväxlas med balk innan man kan uppföra en reglad vägg som kan svälja skjutdörren. Och elen går ju att flytta, men det blir också kostsamt. Men jag förstår som sagt inte exakt hur det ser ut på bägge sidor om dörröppningen, kanske du kan lägga upp fler bilder? Det finns ju också möjlighet att använda utanpåliggande skjutdörr som kan sättas både inne i och utanför badrummet, men inte helt enkelt få den att sluta riktigt tätt, som jag förmodar att du vill ha det eftersom det är ett badrum.

2) Dörrfodret (listerna runt dörren) kan du absolut ta bort, dörren är hängd i sin karm som är rejält infästad i väggarna, så fodret påverkar inte den konstruktionen. Det kommer ju då att bli glipor däremot, men dessa kan du fylla igen på olika sätt beroende på vilket ytskikt du tänkt dig.

3) De billigaste nytillverkade dörrarna är ju i princip inget mer än äggkartong med slät yta, så dörren kommer att bli mycket lätt i vikt och enkel att hantera vid infästningen, men kommer också att vara dåligt ljudisolerande, kännas "smäckig" och får lätt fula hål i sig om du råkar smälla in den i något. Om du vill få en verkligt luftig och modern känsla och en tunnare dörr, finns ju också alternativet att installera dörr av frostat glas, men det är så klart mer kostsamt. Infällda dörrhandtag har jag inte provat, den typen i videon ser dock lite "pillig" ut att hantera? Tycker i så fall personligen att denna ser mer intressant och ren ut i formen https://www.no-ha.com
: Modernt badrum med tvättställ och spegel, suddig förgrund visar del av dörröppning.
 
A
L Lärospånet skrev:
Hej,

1) När du säger att väggen är massiv, den är alltså murad då? Förstår inte exakt hur det ser ut, men det låter som att det finns stora hinder på bägge sidor om dörröppningen vilket gör det komplicerat att sätta dit inbyggd skjutdörr. Ingenting är ju omöjligt (nästan), men om den bit av väggen som är massiv också är bärande, måste ju den avväxlas med balk innan man kan uppföra en reglad vägg som kan svälja skjutdörren. Och elen går ju att flytta, men det blir också kostsamt. Men jag förstår som sagt inte exakt hur det ser ut på bägge sidor om dörröppningen, kanske du kan lägga upp fler bilder? Det finns ju också möjlighet att använda utanpåliggande skjutdörr som kan sättas både inne i och utanför badrummet, men inte helt enkelt få den att sluta riktigt tätt, som jag förmodar att du vill ha det eftersom det är ett badrum.

2) Dörrfodret (listerna runt dörren) kan du absolut ta bort, dörren är hängd i sin karm som är rejält infästad i väggarna, så fodret påverkar inte den konstruktionen. Det kommer ju då att bli glipor däremot, men dessa kan du fylla igen på olika sätt beroende på vilket ytskikt du tänkt dig.

3) De billigaste nytillverkade dörrarna är ju i princip inget mer än äggkartong med slät yta, så dörren kommer att bli mycket lätt i vikt och enkel att hantera vid infästningen, men kommer också att vara dåligt ljudisolerande, kännas "smäckig" och får lätt fula hål i sig om du råkar smälla in den i något. Om du vill få en verkligt luftig och modern känsla och en tunnare dörr, finns ju också alternativet att installera dörr av frostat glas, men det är så klart mer kostsamt. Infällda dörrhandtag har jag inte provat, den typen i videon ser dock lite "pillig" ut att hantera? Tycker i så fall personligen att denna ser mer intressant och ren ut i formen [länk]
: [bild]
Lite bilder : https://drive.google.com/open?id=1CO-oYqqLb00g29K6Y2QqDGLueghrHLKU

1) Ingen utanpåliggande, det låter som att jag får kolla den bärande biten och att det sannolikt inte blir av. Min hårdaste vägg låter som att den är bärande, väggen början dörren som ska skjutas in låter 20% mer igålig än den första, ytterligare en bit bort låter det ihåligt som fackmän säger :)

2) Kan bli ett alternativ att bara be dom rycka bort skiten på insidan, klä in det på något snyggt sätt så att dom inte synns bygger ut så är det akuta löst då det måste vara bestämt snart. Sen i framtiden kan jag ta utsidan och byta dörr

3) no-ha och en lite mer solid dörr låter som ett bra alternativ.
 
L
elfor12 skrev:
Lite bilder : [länk]

1) Ingen utanpåliggande, det låter som att jag får kolla den bärande biten och att det sannolikt inte blir av. Min hårdaste vägg låter som att den är bärande, väggen början dörren som ska skjutas in låter 20% mer igålig än den första, ytterligare en bit bort låter det ihåligt som fackmän säger :)

2) Kan bli ett alternativ att bara be dom rycka bort skiten på insidan, klä in det på något snyggt sätt så att dom inte synns bygger ut så är det akuta löst då det måste vara bestämt snart. Sen i framtiden kan jag ta utsidan och byta dörr

3) no-ha och en lite mer solid dörr låter som ett bra alternativ.

Tack för bilderna!
1) Ja det känns som att skjutdörr nog blir onödigt komplicerat här, även om jag tycker att skjutdörrar kan vara riktigt smarta alternativ.
2) Det låter som en vettig plan.
3) Lycka till - lägg gärna upp bilder här igen när du har gjort klart - oavsett vilken lösning det blev till slut :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.