Hej!

Har i flera timmar sökt igenom alla möjliga trådar och hemsidor på nätet för att reda ut hur jag ska konstruera mina väggar i bastun. Har inte funnit något direkt svar utan egentligen bara blivet mer fundersam. Så tänkte att jag provar att fråga här.

Bakgrundsfakta:
Bastun ligger på 2:a våning i 1 1/2 plansvilla ifrån 84. En vägg vätter mot ett badrum. Det är snedtak i bastun vilket gör att snedtaket samt den låga väggen under vätter mot yttervägg/yttertak. De andra två gränsar till befintliga innerväggar. Har precis renoverat badrummet och passade då även på att riva ner bastuväggarna och ska nu bygga upp dem på nytt. Golvet i bastun har bytts i samband med badrumsrenoveringen. Istället för plastmatta med tröskel ut mot badrummet ligger där nu klinkers. Det är samma golv som är i badrummet, alltså ingen tröskel emellan. Ventilation skapas igenom en 4-5cm glipa under dörren och ett FTX utblås i motsatt hörn.

Nu till problemet:

När jag rev bastupanelen såg det ut så här: (Bifogar en bild så det blir mer lättförståeligt)
- Masonit och efter den isolering emellan horisontella 45x45 reglar på den låga väggen under snedtaket
- Horisontella 45x45 reglar med luft emellan och sen isolering på snedtaket
- Isolering emellan horisontella 45x45 reglar sen masonitskiva på väggen som gränsar mot "hallen".
- På de två väggarna som inte syns på bilden var det masonit direkt under panelen och därefter isolering emellan vertikala 45x45 reglar.
Schematisk bild av snitt genom bastuvägg och tak med isolering, reglar, masonit och bastupanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var alltså ingen bastufolie. Dock inga tecken på någon fuktskada överhuvudtaget. Planen var från början att skippa masonit och bastufolie (enligt Tylö ska man inte ha något sådant), sätta gles på dom två väggarna som har stående reglar och sen bara smacka på stående bastupanel. I taket och den låga väggen som vätter mot ytterväggen fanns ingen ångspärr så tanken var dock att sätta bastufolie här och sedan panelen på. Snickarna som hjälpte mig med badrummet förberedde således för allt detta. Tänkte igår därmed börja med panelen men började då noja om detta verkligen är en bra lösning. Har läst att tylö varianten endast funkar om man bygger som "rum i rummet", vilket jag antar att mitt inte blir? Så har efter detta läst massor på nätet och har väl mer eller mindre kommit fram till att köra på folie ändå.

Funderar på att göra enligt följande. Bifogar även bild på detta.
. Illustration av väggkonstruktion i en bastu med märkning av isolering, reglar, bastufolie, luftspalt och bastupanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätta bastufolie på alla väggar utom den väggen som vätter emot badrummet då den redan har tätskikt. Vill inte stänga in fukt. På denna vägg tänker jag att jag sätter gles på befintliga vertikala reglaroch därefter bastupanel. Då blir det ju en luftspalt mellan isolering och panel. Likadant gör jag på väggen mitt emot med skillnaden att jag sätter bastufolie mellan gles och isolering.

Har läst att man bör ha en luftspalt mellan bastunsvägg och yttervägg, så i snedtaket och den låga väggen som angränsar mot yttervägg skapar jag en luftspalt enligt bild. Dennas mynnar ut i utrymmet emellan bastutaket och befintligt innertak. Tänker nämligen att jag sänker bastutaket så takhöjden blir 2.20. Bör man sätta en ventil till angränsande rum för att ventilera ut detta utrymme som luftspalten går till? För att skapa luftspalten tänker jag att jag borrar några hål i befintliga horisontella reglar, funkar det?

Den låga väggen som går upp mot snedtaket var vi tvungna att bygga ut p.g.a några vattenrör. Därför är den såpass tjock. På den högra väggen tänker jag att jag sätter folien direkt emot de horisontella 45x45 reglar som sitter där och sen panelen utanpå. Snedtaket vill jag inte sänka mer än vad det är, varför bastufolien hamnar direkt bakom panelen och då blir luftspalten emellan folie och befintlig isolering.

Om någon orkar läsa och ge mig input om jag tänker rätt vore jag väldigt tacksam. Har som sagt spenderat ett antal timmar för att försöka få någon rätsida på detta. Vill ju bara kunna fortsätta bygga.

Mvh Joel
 
Hej, och välkommen..
Det finns så många olika läror kring det, precis som du själv skriver.
Det viktiga är ju att det inte blir dubbla tätskikt någonstans, och att det finns luftspalter.
Varför montera folie nu, när det uppenbarligen har fungerat utan tidigare?
 
Man har ju ångspärr mot ytterväggar i resten av huset just pga kondensering i isolation. Problemet är större runt bastu i och med högre temperaturgradient . Detta altså mot yttertak och vägg. Så defintivt folie i tak och yttervägg. Folien måste skjötas mot befintlig ångspärr med tejp.
Annat alternativ är at klä med sauna-satu(altså ta bort 45mm läkt) då får man lite ekstra isolation mot yttervägg/tak också.
Hade det varit mig så hade jag klätt hela rummet med sauna-satu och lämnat luftspalt mellan skivorna och badrumsvägg denne spalt med luftning mot angränsande rum.
Man måste komma ihåg att Tylös lösning har varit oförändrad sedan 60-70-tal och är just riktat mot bastu som byggs som rum i rummet. Den är tar inte heller hänsyn til nya konstruktionsmetoder eller ventilation.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Hej. Tack för era svar. Har också tänkt likadant, kanske inte bör kapsla in med folie när det inte har varit det innan. Men samtidigt känns det som att man kanske skulle passa på att göra det så rätt som möjligt när man ändå rivit? Framförallt eftersom jag inte kan se att det är några luftspalter runt så som det är nu

Angående ångspärren så verkar det som att man helt enkelt tagit bort denna just i bastutrymmet, antagligen för att man är rädd att den inte klarar temperaturen. Kan dock bli svårt att tejpa ihop bastufolien med den plasten som kommer ifrån intilliggande rum då det blir svårt att komma åt innanför väggarna.

Men borde jag inte kunna göra som i bild 2, sätta folie och skapa en luftspalt mot yttervägg och yttertak som går till ett utrymme ovanför bastutaket som jag ventilerar ut i ett annat rum?

Alternativt att sätta folien endast mot yttervägg och yttertak och försöka ansluta den så gott det går mot gamla ångspärren. Men om jag ändå ska sätta folie, kan det då skada att även sätta den mot de två innerväggarna (som inte gränsar mot badrummet)?

Känns som det kanske blir väldigt mycket jobb och extra kostnad att riva och sätta sauna satu.

En annan fråga som dök upp, vad menas egentligen med "rum i rummet". Står ju i tylös beskrivning att det inte behöver vara luftspalt mellan befintlig innervägg och bastuvägg. Så om jag då lyckas skapa luftspalt mot yttervägg och yttertak och kanske på något sätt (vet inte hur jag ska lösa detta) även mot badrumsvägg, får jag då ett rum i rummet även om det inte är luftspalt mot de andra två väggarna?

Ursäkta mina långa texter och många frågor. Blir inte klok på detta. Trodde i min enfald att det skulle finnas en beskrivning på hur en bastu ska konstrueras... men icke!

Mvh Joel
 
Redigerat:
J jomoo skrev:
Hej. Tack för era svar. Har också tänkt likadant, kanske inte bör kapsla in med folie när det inte har varit det innan. Men samtidigt känns det som att man kanske skulle passa på att göra det så rätt som möjligt när man ändå rivit? Framförallt eftersom jag inte kan se att det är några luftspalter runt så som det är nu

Angående ångspärren så verkar det som att man helt enkelt tagit bort denna just i bastutrymmet, antagligen för att man är rädd att den inte klarar temperaturen. Kan dock bli svårt att tejpa ihop bastufolien med den plasten som kommer ifrån intilliggande rum då det blir svårt att komma åt innanför väggarna.

Men borde jag inte kunna göra som i bild 2, sätta folie och skapa en luftspalt mot yttervägg och yttertak som går till ett utrymme ovanför bastutaket som jag ventilerar ut i ett annat rum?

Alternativt att sätta folien endast mot yttervägg och yttertak och försöka ansluta den så gott det går mot gamla ångspärren. Men om jag ändå ska sätta folie, kan det då skada att även sätta den mot de två innerväggarna (som inte gränsar mot badrummet)?

Känns som det kanske blir väldigt mycket jobb och extra kostnad att riva och sätta sauna satu.

En annan fråga som dök upp, vad menas egentligen med "rum i rummet". Står ju i tylös beskrivning att det inte behöver vara luftspalt mellan befintlig innervägg och bastuvägg. Så om jag då lyckas skapa luftspalt mot yttervägg och yttertak och kanske på något sätt (vet inte hur jag ska lösa detta) även mot badrumsvägg, får jag då ett rum i rummet även om det inte är luftspalt mot de andra två väggarna?

Ursäkta mina långa texter och många frågor. Blir inte klok på detta. Trodde i min enfald att det skulle finnas en beskrivning på hur en bastu ska konstrueras... men icke!

Mvh Joel
Rum i rummet betyder just att bastu är byggd som egen konstruktion i ett befintligt rum. Altså i praktiken så att bastuisolationen har en luftad spalt utanför.
Så som du har tecnat så har du spalt mellan folie och isolation och denna spalt är luftad.
Detta är en hybridlösning som jag inte har sett för. Kan fungera.
Om man lägger folie(och det bör du ha mot tak och yttervägg) så lägges den som vanlig ångspärr utanpå isolationen, spikläkt och så panel.
När man använder folie så ska den vara helt tät med tejpade sköter. Och så ska man egentligen klä hela rummet.
Om man skulle gjort en luftad lösning riktigt så är konstruktionen som fölger: isolation i tak-plast-luftspalt(ventilerad mot varma rum) 50mmläkt med isolation-(evfolie+spikläkt)-panel. (Folien här utgör inte någon risk, men reducerar damptrykket mot spalten ytterligare)

Specielt mot kalla väggar/tak så är det viktigt att konstruktionen är riktig då temperaturerna är så höga.
Mvh
Sakke
 
Tack så jättemycket för all info Sakke.
Anledningen till att luftspalten i så fall skulle hamna emellan folien och isoleringen i snedtaket beror på att dom 45*45 reglarna som sitter i taket är en del av den befintliga konstruktionen, dvs de fortsätter in i angränsande rum. När jag känner med handen genom väggen in i de angränsande rummen så är där isolering emellan dessa 45*45 reglar, och sen plast på det. Jag vill helst inte sänka snedtaket mer (takhöjden ligger precis på gränsen som det är mot bastuaggregatet). Så tanken var att strunta i att fylla isolering mellan dessa reglar och utnyttja det mellanrummet som dessa skapar mot befintlig takisolering (den tjockare isoleringen som jag antar är emellan takstolarna) som luftspalt. Tänker att det är bättre än ingen alls. Men kanske är helt galet tänkt? Spelar det egentligen någon roll om luftspalten hamnar direkt bakom folien och sen isolering eller om det är i ordning folie, isolering, luftspalt, isolering? Vet inte var jag annars skulle kunna få plats att skapa en luftspalt mot yttertaket.

Denna luftspalt ansluter jag i så fall till luftspalten i väggen mot ytterväggen som skapas emellan bastuns isolering och ytterväggens, se bild 2 ovan

Alternativet är att jag struntar i luftspalt mellan bastutak och yttertak, isolerar emellan 45*45 reglarna, bastufolie på detta, gles och sen panel. Likadant i så fall på väggen förutom att det där blir mer isolering eftersom väggen är utbyggd.

Då skulle takkonstruktionen bli i ordning inifrån: panel,gles,folie,45reglar inkl isolering, takstolar inkl isolering, sen är det någon skiva jag kan se baksidan på om jag lyfter undan isolering och därefter antar jag luftspalt mot råsponten. Gör jag på detta sätt struntar jag i så fall att sänka bastutaket så det inte blir ett oventierat tomrum där.

Blir rörigt detta så laddar upp bilder på utrymmet så ni får bättre förståelse för hur det ser ut i dagsläget. På den låga väggen som angränsar mot yttervägg har jag på bilden (första bilden) lyft undan två lager isolering för att bättre visa hur väggen ser ut. Isoleringen som syns där är den befintliga i ytterväggen.

Fan, Nu blev det en roman igen :)
Bild på ett öppet väggutrymme med gul glasullsisolering mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild som visar 45x45 reglar och isolering i ett snedtak nära bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg i snedtak med synliga 45x45 reglar och isolering, samt elkabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering mellan takstolar och reglar i snedtak, synliga träreglar och gul isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med snedtak och takfönster, vit inredning och tillgång till bastu genom glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det var så som jag förestälde mig rummet(badet var fint!). Det viktigaste är att den varma bastuluften inte går inn i takisolationen, det är a och o.
Jag hadde använt sauna-satu (sparar lite plats också då den är bara 30mm mot dina läkt på 45mm) och klätt hela rummet med det.
Mvh
Sakke
 
Ok. Hmm. Svårt detta. Om jag då exempelvis använder sauna satu. Behöver jag då luftspalt mot yttertak och yttervägg, alltså ska jag då lägga isolering emellan 45 reglarna i taket, eller låta där vara en luftspalt tänkt som i ritningen i första inlägget? Det ska väl också vara gles utanpå sauna skivorna och sen bastupanel på det?
 
Sauna satu monteras utan luftspalt. Då hade jag tagit bort 45 lekten och monterat sauna satu direkt på existerande isolation.
Men som sagt detta är så som JAG personligen hade gjort.
Detta är en utmanande konstruktion/situation.
Hur mycket har bastun blivit använd förr?
Egentligen lite märkligt att det inte var några tecken på kondens i isolationen från tidigare...
Mvh
Sakke
 
Ok. Men luftspalt mot badrumsvägg i så fall? Frågan är hur denna då ska ventileras in/ut....?
45*45 reglarna fortsätter ju in i angränsande rum som jag nämnde tidigare, blir nog svårt att ta bort.
Har under mina 4 år i huset använt den mycket begränsat, men enligt tidigare ägare så har dom använt bastun ganska flitigt, han var finne så det låter ju inte otroligt.
 
Har nu pratat med två olika snickare med erfarenhet av bastubygge och båda tycker jag ska sätta folie mot isoleringen, därefter gles/spikläkt och bastupanel. Alltså skippa allt krångel med luftspalt bakom isoleringen då det blir svårt att ventilera ut denna på ett bra sätt i mitt fall. Risken finns att man leder upp ev. fuktig luft på vinden. Så det blir folie på snedtak, tak och alla väggar utom badrumsväggen för att minska risken att stänga in fukt. Här viker jag ner folien en bit ner på väggen från taket sett.

Jag tackar iaf för hjälpen med detta, känner dock att jag inte kommer bli klokare då det finns lika många svar som personer man frågar, så väljer nog att gå på detta spår och hoppas det funkar väl.
 
J jomoo skrev:
Har nu pratat med två olika snickare med erfarenhet av bastubygge och båda tycker jag ska sätta folie mot isoleringen, därefter gles/spikläkt och bastupanel. Alltså skippa allt krångel med luftspalt bakom isoleringen då det blir svårt att ventilera ut denna på ett bra sätt i mitt fall. Risken finns att man leder upp ev. fuktig luft på vinden. Så det blir folie på snedtak, tak och alla väggar utom badrumsväggen för att minska risken att stänga in fukt. Här viker jag ner folien en bit ner på väggen från taket sett.

Jag tackar iaf för hjälpen med detta, känner dock att jag inte kommer bli klokare då det finns lika många svar som personer man frågar, så väljer nog att gå på detta spår och hoppas det funkar väl.
Denna konstruktionssätt är den vanligaste i finland och beskrivet i tekniska blad så det går nog bra. Du kan eventuelt dra folien in til byggskivan bakom isolationen i kanterna och teijpa där
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Denna konstruktionssätt är den vanligaste i finland och beskrivet i tekniska blad så det går nog bra. Du kan eventuelt dra folien in til byggskivan bakom isolationen i kanterna och teijpa där
Mvh
Sakke
Du verkar kunna bastubyggandet....har kollat lite på Sauna Satu plattorna, Det står att mot yttervägg i källare att man kan lämna 30cm upp , lägga en ventilerad aluprofil .
- vem säljer en sådan aluprofil och hur kan man lägga klinker upp mot aluprofilen ? lägger man ngn form av primer för att få klinker att fästa ?

hur gör man i nederkant där klinker möter bastupanelen, om man sätter skivorna och lämnar en kant nedtill om 30cm , kommer inte bastupanelen skjuta över med tjockleken om läkt+panel , ca 40mm ?
 
Den kanalen har jag inte försökt att hitta, så jag vet inte. Men om väggen är väldränerad så tror jag inte det är ett stort problem. Jag limmade en difföppen våtrumsskiva(tetti) med klinkerlim nederst på väggen för att eliminera växtmöjligheter/fuktsamling.
Nederst går läkten ner til där klinker startar , panelen läggs så att nedersta kanten går ett par centimeter förbi änden på läkt så att övergången blir täckt.
Poänget är ju att spalten mellan skivorna och panelen är luftat.
Mvh
Sakke
 
Ok då är jag med , får jag be om en bild så jag se hur mkt det bygger utanpå klinkersockeln ?
Kan man lägga dessa plattor direkt mot befintligt innertak också , och då sedan gles för luftspalt, och bastupanel direkt på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.