OLED så ju maffigt ut, kolsvart o feta färger, men jag gillar inte den plastfolie-glansiga ytan, som förmodligen blir spegel hemma, lampor o reflektion syns (avskyr glansiga laptops, köper alltid matt skärm) vet inte heller om jag gillar bildlooken generellt, ser artificiellt ut, men kanske bara vanesak.

Hittade även en LCD som också är en flaggskeppsmodell. ...har en liknande idag. Som jag är sugen på.

När jag kollade tv för några år sedan hade jag kravet att tv skulle ha äkta 200hertz uppdateringsfrekvens, vilket är ganska ovanligt. Sony löste detta genom att ha två 100hz bildprocessorer som ritar upp halva skärmytan var, om detta är korrekt vet jag ej min säljare på sony sålda in det så. Enligt specen är det också 200hz. Jämför man tv-apparater när tex en snabb eftertext rullar, eller panoreringar sidledes så kan man enkelt plocka ut de snabba skärmarna eftersom dessa inte ger några släpningar.

Idag finner jag nästan ingen 200hz alls, och OLED verkar ligga på 120hz. Någon som vet om 120hz OLED är motsvarande 200? Jag kommer när jag får tid åka till butiken o kolla lite mer.

(sen finns även en upp-processad "fejkad" hz som tillverkarna också specar, men den är jag inte intresserad av)
 
Sweclockers har en bra guide till TV-apparater som jag absolut kan rekommendera. Kolla här.

När det gäller Hz på TV-apparater så är det mest försäljningssnack som man lurar folk med. Allt material som du spelar upp ligger som mest i 50 eller 60 Hz. Vissa TV-apparater kan interpolera bilder mellan dessa bilder och då brukar det klassas som 100 eller 120 Hz eftersom man får dubbelt så många bilder per sekund. Alla Hz-tal över detta är mest bluff och båg och kreativa sätta att räkna.

Jag tycker framförallt att du ska kolla noga efter alla bildfel som jag tycker att nästan alla TV-apparater inom rimligt pris (under 30k) lider av. När vi skulle köpa ny TV förra året så insåg vi att det enda som höll måttet var OLED för närmare 60k och det är i alla fall helt orimligt för mig. det slutade med att vi köpte en projektor för en fjärdedel av det priset. Visst, svärtan är inte riktigt lika fin men vi är helt befriade från bildfel och bilden är över 100" istället för de 70" som vi först letade efter. Större bild är alltid bättre! :)
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker Oled är helt underbart, speciellt om man tittar i mörka rum. fanns (fortfarande?) grymt bra pris på LG nu under black Friday. För egen del hoppas jag att dom kommer ner rejält i pris lagom till black Friday 2018 :p (ny tv när huset är klart)

Gillar det inbyggda stödet för Chromecast som Android tv har.

Led tycker jag att Sony och Samsung Qled är likvärdiga i samma prisklass. Frågan är om man över huvud taget märker någon skillnad när den är installerad hemma?
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Gjorde bra koll nu i butiker, o snackade med säljare. Jag kommer inte välja OLED som den ser ut idag, även om den är lika dyr som min favorit LED 4k Sony -9000 serie.

LED :
+snabbare bildhantering
+mattare bildyta
+filmkänsla
+bränner ej in
+klart väl godkänd svärta på sonys bättre modeller.
+extremt lite eller ingen clouding (på min Sony hx755 INGEN clouding)

OLD :
+megasvart svärta
-en del reflektioner i skärm
-bränner lätt in
-usel rörelsehantering vid högupplöst material(därför alla demofilmer i butiken går så långsamt)
-artificiell känsla
-sämre hantera kabeltv-signal(sämre signal)

...om några år.
 
Dracula Dracula skrev:
Gjorde bra koll nu i butiker, o snackade med säljare. Jag kommer inte välja OLED som den ser ut idag, även om den är lika dyr som min favorit LED 4k Sony -9000 serie.

LED :
+snabbare bildhantering
+mattare bildyta
+filmkänsla
+bränner ej in
+klart väl godkänd svärta på sonys bättre modeller.
+extremt lite eller ingen clouding (på min Sony hx755 INGEN clouding)

OLD :
+megasvart svärta
-en del reflektioner i skärm
-bränner lätt in
-usel rörelsehantering vid högupplöst material(därför alla demofilmer i butiken går så långsamt)
-artificiell känsla
-sämre hantera kabeltv-signal(sämre signal)
Jag slog till på stort på Black Friday och köpte mig en LG C7V 65", och jag har aldrig varit så nöjd med någon bildvisare. Har de senaste 10 åren uteslutande kört projektor och plasma själv, då jag aldrig riktigt gillat LCD. Jag anser mig vara betydligt mera kräsen än gemene man (kanske inte i nivå med de alla kräsnaste filmbuffarna men...) och jag har lite funderingar kring dina plus och minus.

Först och främst skulle jag vilja säga att när du skriver "LED" så pratar du ju egentligen om "LCD", för även om tillverkarna kallar det "LED" så är det en LCD, dock med LED-belysning istället för lysrör som de hade förut. Dessutom är det ju otroligt stor skillnad på "LED" och "LED". De flesta tillverkare kör kantbelysning, vilket är uselt om man är intresserad av uniformitet i bilden och bra svärta. Andra kör bakgrundsbelysning vilket är bättre, då du kan börja laborera med local dimming på ett annat sätt, men du har fortfarande belysning som lyser upp och svärtan blir aldrig som i en OLED. Nåväl.

Du skriver att LED har filmkänsla, och att OLED har artificiell känsla. Det skulle jag säga att är helt felaktigt. Jag blir nyfiken på vad du egentligen menar med "artificiell" känsla, och tänker samtidigt säga att på min C7V har jag, efter att ha stängt av alla "förbättringsfunktioner" och gjort en enkel kalibrering, fått en helt fantastisk bild som inte alls känns artificiell. Därav min nyfikenhet på vad du menar. Har man alla "förbättringsfunktioner" påslagna och väljer "vibrant" eller liknande bildläge så förstår jag dock vad du menar, men det gäller ju oavsett om man pratar LCD eller OLED.

Du skriver även att OLED "lätt bränner in" - detta är en grov överdrift. Visst, det har pratats lite om viss image retention på OLEDs, och man har vid grov provocering kunnat få lite att fastna. Det brukar dock gå över av sig själv, alternativt kan man köra en pixeluppfräschning. Risken att råka ut för det är dock försumbar om du nu inte sitter och spelar ett spel där du har en HUD på samma ställe hela tiden, och du spelar 12h per dygn. För en "normal" användare kommer det antagligen aldrig att ske.

Vidare anser du att OLED har "usel rörelsehantering vid högupplöst material", och jag blir nyfiken på vad du menar här också. Usel är ett ganska starkt ord att använda. Det pratas lite om ett visst judder, men jag har inte reagerat på något på min TV ännu.

Sen avslutar du med "klart väl godkänd svärta" och "extremt lite eller ingen clouding" som två fördelar för LCD. Hur kan detta vara plus egentligen, när en OLED har kolsvart svärta, och ingen clouding?

Jag upplever det som att du bestämt dig för att LCD är bra och OLED sämre, och sen satt plus och minus på ett sådant sätt att du stärker din egen övertygelse.

Efter de timmar jag spenderat på min TV, och det jag läst om OLEDs, så skulle jag säga att de två faktiska svagheter som OLED har är saker du inte ens tagit upp, nämligen svagare ljusstyrka och viss banding.
Banding verkar dock främst vara ett teoretiskt problem och inget man drabbas av vid normal användning, men med det sagt så finns det säkert en del variation mellan paneler.
Och vad gäller ljusstyrkan så funkar den alldeles utmärkt även i ett ljust rum. För en person som dock ska ha sin TV som en vardagsrums-TV och ofta tittar när det är ljust så tror jag att en LCD är ett bättre val, men vill man ha bästa bild och tittar när det är mörkt, då har inte en LCD en chans mot en OLED.

Min slutsats: OLED är inte perfekt, men väldigt nära, och vill man ha den bästa bild som går att få i dagsläget så är det den vägen man borde gå.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.