Hej,
Jag är ganska tekniskt men får ändå inte ihop tankarna.
Vi har nylige fått en trippel-play gateway(multi-roter kort beskrivet) hemma, matas med fiber ända upp i bostaden. Jag villa ha routern placerad ovanför elcentralen i hallen.

Wifi.
Jag är riktigt besviken på wi-fi täckningen, och jag bor i en 2:a! Hemma i mina föräldrars hus är det bra täckning i alla rum, trots att routern är "gömd" i ett förråd på bottenvåningen, med stängd dörr. Enligt min operatör är den routern mina föräldrar har äldre telia-modell som har för stark signal, som idag inte är godkänd(för stark alltså) Om detta är skitsnack eller jag vet jag inte. Den routern jag har är inte heller ny, den har dem haft säkert 4 år också, dock har den AC-standard. Bandbredd o signalstyrka är två olika saker.

Jag börjar fundera på om elekromagnetism(?) från elcentralen kan störa routerns radiovågor? ..dock borde teknikern påpekat detta. Om jag skaffar en ny router, eller homeplugs, eller mesh-puckar, måste jag då brygga operatörens routern? (stänga av wifi) ...jag antar detta.

homeplugs
Om jag skaffar homeplugs, för att både skicka iptv och internet via hemma-elnätet, bör jag då ha två homeplugs intill routern, eller räcker det med 1st som har två nätverksportar? Fördelen med två är att jag då kan para signalerna med sändare o mottagare, men detta kanske inte är nödvändigt.

Generellt vad ger bäst wifi
Läser massa tester på nätet, om Velop, Orbi(?) som verkar de två bästa mesh-lösningarna, varav Velop har "äkta" mesh. Men även homplug sägs vara bästa lösning enligt tester, för bättre täckning hemma, ...men såklart beroende på hur man bor. En fet router vore kanske det enklaste, men 1) de är så fula o stora nu, och hade önskat operatörens router var bra nog, 2) måste ändå skaffa homeplug för NAS och IPTV. De bästa homeplugs från TP-link är också mkt dyra, och jag behöver då köpa 3 kit, á 1800kr eller vad de kostade. Homeplug tror jag max ger ca 400mb/s i ett hemma-elnät, men det är fortfarande klart bra. Wifi via mesh kan dock komma upp lite mer om det är hyfsade avstånd, ca 650mb/s.

Alla inputs välkomna.
 
Ubiquiti USG (har ej inbyggd wifi utan bara arbetar med att ge ut internet) + deras AP Pro (Accesspunkter med AC) och du kommer ha fantastisk wifi :)

Bytte nyligen ut alla olika märken jag haft till detta och det har inte gått ner en enda gång medan andra märken speciellt Asus plötsligt tappar wifi, man behöver starta om router etc. Med Ubiquiti så bara fungerar det.

Min setup är 3 st AP spridda i 2 våningsplan + 1 i garaget (som är nätverkat till huset) och sedan en USGoch 2 st switchar med PoE (då deras AP är PoE). Ingen nertid alls... sjukt bra grejer. USGn gör att mobil eller en wifienhet automatiskt byter till den AP med starkast signal utan att du märker något.

Det är lite över medel i krav från den som installerar, men det är the shit.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Enligt min operatör är den routern mina föräldrar har äldre telia-modell som har för stark signal, som idag inte är godkänd(för stark alltså) Om detta är skitsnack eller jag vet jag inte.
Det låter som skitsnack. Reglerna för uteffekt i dom berörda frekvensbanden har inte ändrats på flera decennier vad jag vet.

Grundproblemet är nog att du bor i ett hus av armerad betong. Har bekanta som har haft problem att få signalen att gå från en sida av en vägg till en annan i lägenheten.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju mycket metall i en elcentral och metallen skärmar av och sen har du väl också många grannar med trådlösa nätverk så det gäller att inte använda kanaler som störs av grannarnas nätverk. Appen Wifi Analyzer är bra att använda om du har en Android-mobil/platta och i den kan du se vad det är för signalstyrka på ditt trådlösa nätverk i förhållande till grannarna på olika ställen i lägenheten.

I en liten lägenhet kan det nog vara en nackdel att ha en router/accesspunkt som är mycket bra på att plocka upp svaga signaler (dvs. klarar av att ansluta till sånt som är långt borta) eftersom det innebär att den "hör" ändå fler trådlösa nätverk. Men man vet mer om problemet är avskärmning eller grannätverk efter en koll med Wifi Analyzer eller liknande.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Instämmer med BirgitS här ovan. Det ger ju information om grannarnas kanalval också och det kan ju vara så lätt att lösa problemet, som att bara byta kanal!
 
J
Är det Telias Smart-router du har idag, så är det inga problem att koppla en homeplug till en port, och i andra änden plocka ut flera, eftersom TV och Surf går i samma kabel efter routern. Detta eftersom tv-trafik och surf routas. Detta fungera rinte om du har en egen router, eller kopplar från mediaomvandlaren. Däremot kan du använda flera homeplugs i det fallet.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ubiquiti USG (har ej inbyggd wifi utan bara arbetar med att ge ut internet) + deras AP Pro (Accesspunkter med AC) och du kommer ha fantastisk wifi :)

Bytte nyligen ut alla olika märken jag haft till detta och det har inte gått ner en enda gång medan andra märken speciellt Asus plötsligt tappar wifi, man behöver starta om router etc. Med Ubiquiti så bara fungerar det.

Min setup är 3 st AP spridda i 2 våningsplan + 1 i garaget (som är nätverkat till huset) och sedan en USGoch 2 st switchar med PoE (då deras AP är PoE). Ingen nertid alls... sjukt bra grejer. USGn gör att mobil eller en wifienhet automatiskt byter till den AP med starkast signal utan att du märker något.

Det är lite över medel i krav från den som installerar, men det är the shit.
Tack. såg detta märke också före ett tag sedan, verkar jättebra, och drivs med POE vilket är smidigt. Det blir nog en sådan, om inte leverantören av fiber kan byta ut eller flytta befintlig router.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju mycket metall i en elcentral och metallen skärmar av och sen har du väl också många grannar med trådlösa nätverk så det gäller att inte använda kanaler som störs av grannarnas nätverk. Appen Wifi Analyzer är bra att använda om du har en Android-mobil/platta och i den kan du se vad det är för signalstyrka på ditt trådlösa nätverk i förhållande till grannarna på olika ställen i lägenheten.

I en liten lägenhet kan det nog vara en nackdel att ha en router/accesspunkt som är mycket bra på att plocka upp svaga signaler (dvs. klarar av att ansluta till sånt som är långt borta) eftersom det innebär att den "hör" ändå fler trådlösa nätverk. Men man vet mer om problemet är avskärmning eller grannätverk efter en koll med Wifi Analyzer eller liknande.
Jag har redan skannat av med Appen Wifi Analyzer, både hos mig o föräldrar. Ja visst får jag upp massa wifi runt omkring. Tipset var att byta frekvensen lite så det skiljer sig så mkt som möjligt från grannarna.

Metallen stör väl inte, utan ev elektromagnetism, så jag skärmade av med en kraftig handsåg(la på elcentralen) men mätvärden var densamma.
 
J Jocke Best skrev:
Är det Telias Smart-router du har idag, så är det inga problem att koppla en homeplug till en port, och i andra änden plocka ut flera, eftersom TV och Surf går i samma kabel efter routern. Detta eftersom tv-trafik och surf routas. Detta fungera rinte om du har en egen router, eller kopplar från mediaomvandlaren. Däremot kan du använda flera homeplugs i det fallet.
Integro(?) är fabrikat på router. Den har separata uttag för ip-tv, och separata uttag för internet. Så jag måste ha två "Ingångar" på pluggen som sitter vid routern, men frågan är om jag ska ha en plugg med två portar eller två pluggar.
 
Om du bor i en 2a.
Dra en nätverkskabel från routern till en billig router omkonfad till accesspunkt.
Så done enkelt.smidigt.

Vissas förslag här är onödigt dyra lösningar för typ byggnader på 200m2 eller flera våningar.
 
J
Dracula Dracula skrev:
Integro(?) är fabrikat på router. Den har separata uttag för ip-tv, och separata uttag för internet. Så jag måste ha två "Ingångar" på pluggen som sitter vid routern, men frågan är om jag ska ha en plugg med två portar eller två pluggar.
Nu blev det rörigt. Jag gissar att du menar Inteno, och det är inte en router utan mediaomvandlare samt bredbandsswitch. Du har ett uttag i den som ska gå till antingen en dator (inte att rekommendera), eller en router.
De andra uttagen är för tv-boxar och för telefoni. Jag rekommenderar att du tar en bild så vi kan se vad det är du har. du måste ha en router någonstans också eftersom du bevisligen har wifi här och där. Har du en router från Telia så räcker det med en plugg ut från den.
 
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Jag gissar att du menar Inteno, och det är inte en router utan mediaomvandlare samt bredbandsswitch
Inteno hade även bredbandsswitchar med inbyggd router och accesspunkt för några år sen. Man måste alltså veta vad det är för modellnummer.


Dracula Dracula skrev:
Jag har redan skannat av med Appen Wifi Analyzer, både hos mig o föräldrar. Ja visst får jag upp massa wifi runt omkring. Tipset var att byta frekvensen lite så det skiljer sig så mkt som möjligt från grannarna.

Metallen stör väl inte, utan ev elektromagnetism, så jag skärmade av med en kraftig handsåg(la på elcentralen) men mätvärden var densamma.
Det är värre att ligga en eller två kanaler från någon annans starka nät än att dela kanal med något annat nät.

Betongväggar som innehåller armeringsjärn är effektiva på att blockera trådlösa nätverk, så metall kan hindra signalen att gå i vissa riktningar.
 
Dracula Dracula skrev:
homeplugs
Om jag skaffar homeplugs, för att både skicka iptv och internet via hemma-elnätet, bör jag då ha två homeplugs intill routern, eller räcker det med 1st som har två nätverksportar? Fördelen med två är att jag då kan para signalerna med sändare o mottagare, men detta kanske inte är nödvändigt.
En homeplug vid routern. Den kan sedan prata via elnätet med övriga homeplugs - oavsett antal.

Såvitt jag förstår är enda anledningen till att köpa homeplug med dubbla nätverksportar är om du t.ex. har två datorer som står bredvid varandra och ska dela på en homeplug.

Homeplug är supersmidigt. Jag har kört med homeplugs sedan 2005. Kör själv numera Zyxel PLA5456 AV200.
 
M
Som redan har beskrivit, fast i andra termer, så är wi-fi en riktig skitteknik då det finns väldigt många faktorer som kan påverka samtidigt som det marknadsförs som guld och gröna skogar.
En tvåa av betong på 65kvm täcker vilken rutten access-punk som helst med full styrka överallt.

Det första du ska göra är att stänga av 2,4GHz då det är en dålig teknik, både ur perspektivet stabilitet och hastighet.
Har man dessutom många SSID i närheten så stör det otroligt mycket då det dels bara finns tre kanaler som man skall välja mellan, samtisigt som grannen kanske har konfigurerar sitt trådlösa nät felaktigt och därmed skjuter ihjäl ditt nät.

När du har slagit av 2,4GHz så kontrollera att 5GHz är påslaget och välj en så hög kanal som möjligt, men lägre inte högre än 64 T ex kanal 56, 60 eller 64.
Du är då med största sannolikhet utanför spannet av kanaler som gemene man har hemma.
Ändra kanalbredden till 80MHz (om routern stödjer detta), får du instabilt nät så gå ner till 40MHz.

Du ska nu ha de bästa förutsättningarna för ett någorlunda stabilt trådlöst nätverk.

Elcentralen är ju förmodligen inte speciellt stor och centralen är väl byggd i plast (men med en hel del metall inuti) - så jag tycker inte den borde störa en liten lägenhet.
Enda sättet att få veta är att prova att flytta den temporärt.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Inteno hade även bredbandsswitchar med inbyggd router och accesspunkt för några år sen. Man måste alltså veta vad det är för modellnummer.



Det är värre att ligga en eller två kanaler från någon annans starka nät än att dela kanal med något annat nät.

Betongväggar som innehåller armeringsjärn är effektiva på att blockera trådlösa nätverk, så metall kan hindra signalen att gå i vissa riktningar.
Jo, det fanns tidigare vad jag vet, men eftersom de nyligen fått fiber verkar det konstigt. Hoppas vi kan få klarhet i vad det egentligen är för utrustning de har därhemma... :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.