Hej,
Det finns olika svetar, el o gas. likström o växelström. Och svets som går på vanlig säkring hemma.
Jag skulle vilja ha en svets för hemmabruk, o framförallt för att försöka byta ut en liten del av en rostig balk under bilen.

Jag känner inte till balkens tjocklek, eller heller vilken svets som kan göra jobbet. Skulle va fiffigt om det gick att svetsa både tunn bilplåt samt "vanliga" stålbalkar, men kanske det inte finns svetsar som klarar så olika tjocklekar av stål/plåt? I vilka sammanhang behövs en gas-svets?

Att "fylla ut" med bly, vis karaossarbeten, krävs gas då?

Någon som vet om synliga "spark-plåten" under bildörrarna sitter ihop med den bärande stålbalken under bilen? (det är den balken jag fått kommentar om på besiktning är lite för rostig på ett lokalt område om ca 20cm)
 
Gunde har kurs i bilplåtssvetsning, & rätar ut vissa frågetecken.

 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Oj, det mest kompletta och samtidigt moderna borde bli en MIG svets.
Tjockaste plåtarna på en bil brukar vara kring 3mm.
Kring denna tjocklek klarar man med de enklaste mig svetsarna.

Det du menar med bly vid karossarbeten måste vara tenn?
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
L
Finns det någon kvar som tennar ut en bula , det är ett utdöende släkte , iaf på verkstäder
nu är det bara bytesgubbar som är kvar , och en massa plast
Förutom någon pensionerad bilplåtis , det är ett riktigt hantverk att tenna , och mycket lätt det rinner bort , för mycket värme vill det gärna bli
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Finns det någon kvar som tennar ut en bula , det är ett utdöende släkte , iaf på verkstäder
nu är det bara bytesgubbar som är kvar , och en massa plast
Förutom någon pensionerad bilplåtis , det är ett riktigt hantverk att tenna , och mycket lätt det rinner bort , för mycket värme vill det gärna bli
Ja jag har då inte heller varken sett eller hört att någon som arbetar med tenn senaste 20 åren.

Jag glömde att nämna att det krävs en klassisk gassvets för att "tenna" karossen på en bil.
I dag finns det så pass bra spackel så tenn brukar inte användas.

Vill slå ett slag för gamla hederliga böcker på biblioteket, där finns info både när det gäller svets och plåt rep på bilar.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
F
Man kommer väldigt långt med en Mig/Mag. 160-200A räcker långt och köper man modern så är det både litet och 1-fas.

Hoppa över den billigaste skiten och framför allt dom alternativen med "gaslös tråd", det är den billigaste skitmaskinen som finns och flux-tråd är svårsvetsat i tunnplåt.

Har du råd eller lust så köp en liten kvalitetsinverter från nåt erkänt bra märke, brukar löna sig och håller skapliga begagnatpriser.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man kommer väldigt långt med en Mig/Mag. 160-200A räcker långt och köper man modern så är det både litet och 1-fas.

Hoppa över den billigaste skiten och framför allt dom alternativen med "gaslös tråd", det är den billigaste skitmaskinen som finns och flux-tråd är svårsvetsat i tunnplåt.

Har du råd eller lust så köp en liten kvalitetsinverter från nåt erkänt bra märke, brukar löna sig och håller skapliga begagnatpriser.
tack. kvalitets-inverter är ett annat ord för svets?
 
tack.
Någon som finns i norra Sthlm och vill göra en 1 timmes snabbkurs? :)
 
F
Dracula Dracula skrev:
tack. kvalitets-inverter är ett annat ord för svets?
Inverter är den tekniken man bygger svetsar med som totalt dominerar marknaden. Har väl varit så på mindre maskiner i minst 10-15 år och mer därtill. Mindre till formatet och energieffektiva (varierar med årgång och tillverkare).

Med kvalitets menade jag nåt av dom mer namnkunniga märkena som ESAB, Kemppi, EWM, Fronius, Migatronic mm. Jag tror att du letar efter en Esab CaddyMig eller en Kemppi MinarcMig om det skall vara 1-fas. Alternativt en Esab Rebel om man i samma maskin vill kunna svetsa pinne och tig men det är en dyrare maskin. Har man inte behovet av flera svetsmetoder så är det tveksamt. Och även om det behovet finns så kan det mycket väl vara bättre med en liten, billig pinn-inverter vid sidan om istället.

Vill du ha 3-fas och inte har så ont om plats så finns det ju en begagnatmarknad att kika på. Jag hade tittat mer på skick än hur gammal maskinen är men inte köpt för gammalt med tanke på eventuella reservdelar.

Kemppi Kempact RA är lite rolig, ser ut som en högtryckstvätt. Relativt billig ny och antagligen svår att hitta begagnad. Sen finns ESABs compacter som varit med länge, från C170 (finns en C140 med men då hade jag hellre satsat på en CaddyMig) till 320 tror jag. En föregångare är LKA180 från början av 90 nån gång, finns till salu i varierande skick för 3-5000kr. Äldre än så skulle jag inte köpa.

Finns motsvarande hos alla tillverkare men jag har inte koll på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.