Är på gång att köpa en åkgräsklippare.
Har bestämt mig för en Trädgårdstraktor. Detta för att den ska
användas till annat än bara gräsklippning.
Finns många märken att välja på, tex Partner, Husqvarna, MTD, Jonsered osv...
Finns det någon som har erfarenhet av dessa och
kan rekomendera någon?
Partner verkar vara lite billigare men är den bra?
Har förstått att hydrostatisk drivning är att föredra. Är det något mer man
bör tänka på? Ska man satsa på multiklipp eller uppsamlare?
 
Byggaren har nog rätt i att midjestyrt och Hondamotor är att föredra, men prislappen är ju en smula annan än på t.ex. en Partnertraktor. Tror billigaste maskinen med midjestyrning och Hondamotor är Stiga Park Royal - pris från runt 42000kr och uppåt.

Letar själv efter en åkis till denna säsång och det är en djungel...

/O
 
galento
Hej,vi har en svart Partner (traktor) 14,5 hk med 107 cm klippbredd och denna kan vi nog rekommendera.Hade tidigare en Huskvarna Rider midjestyrd.Den midjestyrda var klart lättare att klippa runt buskar o.d med men vi ville ha uppsamlingsfunktionen istället för vi ville ha en "renare" gräsmatta och för att kunna ta löven på hösten.Att klippa flera ggr i veckan vill vi helst slippa då vi har stor gräsmatta.Hydrostaten på Partnern är kanonbra,en pedal fram och en bakåt,mkt bättre än "vanlig" vxl-låda som den förra hade.Tycker även att uppsugningsförmågan är bra även om det är lite fuktigt i gräset,det sitter 2 knivar på varje axel (x2) monterade som ett kors.Vi är faktiskt väldigt nöjda med klipparen.Har en liten Huskvarna "mulchner" under buskar och närmast trädstammarna men tycker mulchner funktionen är lite kass,speciellt om gräset blivit lite längre.Det är nog för och nackdelar med båda åkklipparmodellerna,det gäller att hitta en för sina behov och plånbok,men skulle definitivt välja hydrostat.
 
Själva har vi bestämt oss för en frontklippare. Troligast är att det blir en Stiga Park. En stor anledning till frontmonterat klippdäck är att vi har ett par slänter med rätt skarp övergång mellan plant och lutning och en "traktor" riskerar nog att gränsla övergången och klippa alldeles för kort där.
 
jobbade på ett ställe tidigare där dom körde med stiga åkgräsklippare, dom hade en tendens att klippa rotoraxlarna vid häftig stenpåkänning. tidigare hade dom huskvarna som tydligen höll bättre ifråga om axlarna. själva har vi en huskvarna rider 850-12, köpte den beggad för några år sedan. har funkat bra förutom byte av batteri,remmar och en remskiva som separerade(pressade ihop den och svetsade den själv)
förutom denna har vi en "trädgårdstraktor", en volvo bm642, perfekt till större arbeten i trädgården som gräva ner bevattnigsledning, bygga stenpartier mm
642-81.jpg
 
galento
OlaF skrev:
Själva har vi bestämt oss för en frontklippare. Troligast är att det blir en Stiga Park. En stor anledning till frontmonterat klippdäck är att vi har ett par slänter med rätt skarp övergång mellan plant och lutning och en "traktor" riskerar nog att gränsla övergången och klippa alldeles för kort där.
Brorsan har en Stiga Park sen 15 år och den var begagnad när han köpte den också,och den har varit/är mkt slitstark.Detta med slänter som Du skriver är ju bra att tänka på med en traktor,eller bulor i gräsmattan,då kan det "snagga" bra.En annan nackdel (?) med traktorn är ju besvärligare rengörning av klippdäcket,har ett par bilramper som jag kör upp framhjulen på,då går det lite lättare.De nyare "frontarna" har väl uppfällbart klippdäck så då blir väl maximal servicevänlighet med detta.En del brukar ju montera gardenakopplingar i klippdäcket och spola efteråt,kanske funkar har inte testat detta.
Och Pellefant,en sådan skulle jag behöva att ta upp stenarna i gräsmattan.Tänkte prova att dra upp skiten med traktorn och skogskranen och går inte det åker jag och hämtar en L50 och tar dom med ;)
 
Om man vill skotta snö med maskinen då? Är en frontklippare att föredra då med? Traktor verkar ju bättre att enkelt hänga på plogen på?!

Jag tittar på Stiga Park Compact.....med HST....runt 30 papp har jag för mig. Har drygt 3000 kvm gräs och 300 kvm väg/uppfart att skotta.

/Calle
 
Frontaggregat, midjestyrt och hydrostat är mitt råd efter 20 år med gräsklippartraktorer. Hjulvikter rekomenderas om du har kuperad tomt eftersom det annars slirar allt för lätt om gräset är det minsta vått. Att skotta snö med en sådan är däremot nästan inte lönt! Inte heller en bakhjulsdriven fyrhjuling är något vidare att skotta snö med.

Har själv numera en fyrhjulsdriven fyrhjuling som faktiskt är förvånansvärt bra att skotta snö med. Men tyvärr så kostar den ju som en bättre äldre jordbrukstraktor som är överlägsen åtminstone tills man jämför med en baklastare eller ännu hellre en midjestyrd..... Och så drömde han sig iväg....Skämt åsido Köp en åkgräsklippare som är smidig att klippa gräs med. Ska du ta bort snö köp hellre en snöslunga eller t ex en fyrhjuling eller jordbrukstraktor om du ska skotta en väg eller liknande. Det finns ytterst få "universalmaskiner" som verkligen är bra och prisvärda på flera saker.
 
galento!
var försiktig om du ska stenarna med pallgafflarna, bättre med en stadig skopa
(vet av erfarenhet)

snöröjningen kan man leja, fast då får man inte nöjet att själv skotta med traktorn ;)
jag brukar betala mellan 1000 och 2000 per vinter för plogning av 150 meter väg + stor gårdsplan (50:- ) per gång :)
 
:-? Men inte kan väl Stiga, Jonsered, Partner m fl sälja snöaggregat utan att det funkar?

För gräsets skull så lutar det åt frontklippare helt klart.....men skulle ändå vilja höra fler med erfarenhet av snöröjning mha åkgräsklippare.
 
Frågan är väl bara hur mycket snö de orkar med.
2-5 cm:s lager torr snö är inga problem men 15 blötsnö ställer lita andra krav på maskinen. I det läget är det i princip bara en maskin som kan bära snöslunga som är värd att titta på.
 
Problemet med att försöka skotta snö med en gräsklippartraktor är att den väger för lite och bara driver på ett hjul åt gången eftersom den har differential för att inte riva upp gräsmattan (Ja jag vet att det numera finns 4WD men de kostar ju också ännu mer.)

Så även om du har hjulvikter, snökedjor och ölkagge ;) själv så kommer det mest att spinna så fort det tar emot det minsta typ någon decimeter blötsnö. Är det bara 10 cm pudersnö som ska bort så kan man ju nästan lika gärna strunta i det och låta den blåsa bort eller packas ihop. En bakhjulsdriven fyrhjuling driver på båda hjulen = stel bakaxel medans en fyrhjulsdriven fyrhjuling driver på båda bak och minst ett fram och det är först då det börjar funka. Alternativet är en liten jordbrukstraktor men då är det vikten som gör att det går bra trots att den bara driver på ett eller två av bakhjulen beornede på om man spärrar diffen. Problemet med olika maskiner som bara dirver bak är också när man försöker lyfta skopan/bladet fram så har man i princip ingen vikt kvar på bakjulen och det är då man behöver framhjulens drift som hjälp.

Dä är det bättre med en vanlig snöslunga som man går bakom kombinerat med snökedjor. Men då ska det förstås inte vara någon längre väg eller sådant som ska röjas

 
galento
pellefant skrev:
galento!
var försiktig om du ska stenarna med pallgafflarna, bättre med en stadig skopa
(vet av erfarenhet
Det gick bra med traktorn faktiskt,ja,det kan nog vara bra att använda några "skrotgafflar" om man ska hålla på med stenröjning ;)
Känner några som testat ploga snö med trädgårdstraktorn och enligt dom var det tämligen meningslöst,de har gett upp detta och lejer bort plogandet till traktorägande grannar istället.
 
Ingen som har ett par hjulvikter till en Husqvarna Rider till salu? :)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.