Hej

Vi påbörja i somras ommålningen av huset. Huset var tidigare målat gult med Beckers Perfekt oljefärg och nu blir huset vitt och då föll valet på Jotun Demidekk brilliant white då många rekommenderat den färgen.
Den gamla färgen var inte i så dåligt skick utan vi måla om främst för vi ville ha ett vitt hus.

Enligt färghandlaren så skulle det gå bra att använda denna dekidekk färgen direkt på den gamla och vi skulle inte behöva grundmåla så vi tvätt huset med kraftvask, skrapa bort lös färg och sedan målades det när trät var torrt.

Det jag nu märket är att den nya färgen lätt släpper. När den nya fasadbelysningen sattes upp så räckte den med att slå till fasaden så lossna en liten färgflik av den nya färgen så man såg det gamla gula igen.

2/3 är nu klart, resten görs nästa år så frågan är om akrylat färg beter sig på detta viset eller om det är något som inte är riktigt? Behöver vi tex grunda innan...
 
Kan det sitta något under den gula oljefärgen?
 
Under den är det grundfärg. Detta är andra gången som huset målas om.
Den tidigare täckfärgen sitter bra, det verkar vara den nya som inte fäst ordentligt på den gamla täckfärgen.
Alternativt så är det så med akrylatfärg, att den är lite plastig och inte har samma vidhäftning förmåga så därav är det den som släpper medans den gamla sitter kvar.
 
Många moderna färger idag är ju hybrider/modifierade. Jotun anger ju den ni använt som Alkydmodifierad akrylat. Lyssnat med färghandlaren?
 
Så ska en utomhusfärg absolut inte bete sig. Har man tvättat fasaden innan ommålning och målat under rätt förhållanden så ska färgen sitta. Ett tips för att kolla vidhäftningen på den nya färgen är att måla den på en lös ny panelbit, och efter torkning skrapa lite på den för att se vad som händer. Om den sitter kvar så är det inget fel på färgen.
 
Jag har talat med färghandeln där jag köpte färgen och som sa att att det skulle gå bra att måla direkt på befintlig färg.

De bekräftar att att det skall gå att måla direkt på, Juton har inte ens en grundfärg som man kan lägga på innan.
Vi bytta samtidigt vindskivor och dessa var bara grundade innan de målades och på dessasitter färgen bättre så därav min tanke om det finns något underlag som man inte skall använda denna färgen på utöver linolja.

Vi får nu avvakta och se hur hårt det sitter om ett år eller så.
 
Hej.

Står inför exakt samma problem.
Skulle lyfta in ett bord genom ytterdörren och råkade slå i fodret med ena bordsbenet.
Färgen på fodret lossnade och det gick väldigt lätt att med nagel skrapa bort ännu mer färg.
Gick runt huset för att se hur färgen sitter och blir väldigt förvånad över hur löst färgen sitter överallt. Med nagel kan man med lätthet skrapa av färgen.

Huset är byggt 90, målat med oljefärg i 2 omgångar.
Ja anlitade en firma som tvättade av fasaden grundligt.
Avvaktade några dagar innan jag målade i skugga på torrt trä.
Trots detta sitter inte färgen.
Rådfrågade även jag den lokala färgbutiken innan målning där endast en fasad målad med linoljefärg skulle vara ett problem.
Det är ju liksom ingen byrå man målat. Åtskilliga timmar och 25000:- senare och färgen släpper!!!
 
Ditt fenomen är tyvärr en av oljefärgens sämre egenskaper då den blir rätt hård och spröd. Är huset inte ommålat sedan 1990?
Eller fattade jag fel?
 
S SpackelFredrik skrev:
Ditt fenomen är tyvärr en av oljefärgens sämre egenskaper då den blir rätt hård och spröd. Är huset inte ommålat sedan 1990?
Eller fattade jag fel?
Tidigare ägare målade om fram och baksida senast 2014.
Då med flugger täcklasyr vilket enligt jotun inte ska vara några problem att måla över med brilliant white.
Här fanns således inget behov av skrapning eftersom färgen satt riktigt bra. Gavlarna däremot är skrapade till förbannelse och grundade med jotun visir.
 
Gäller det just briljant White eller demidekk överlag?
 
Vore intressant att höra fortsättningen på de som haft problem med den färgen. Har stora problem på mitt hus, målat för 2 å sen. Hade dessutom yrkesfolk som utförde målningen.
Behövde inte ens skrapa i färgen, lossnar avsig själv.
 
Hej

Färgen sitter fortfarande kvar. Den lossnar inte av sig själv utan det har varit om man skruvar eller spikat i fasaden men det för man inte varje dag så inte haft några större problem.

Måste även säga att jag är imponerad av hur ren fasaden är. Men Becker oljebaserade färg blev det svarta prickar efter ett år, hsrdhar inte fått någon påväxt på demidekken ännu
 
  • Gilla
per-axel
  • Laddar…
nikasp
Blev lite orolig nu efter att lagt mycket tid på tvätt med Jotun kraftvask, skrapning, stålborstning, sandpappring, grundning på trärent med Jotun Visir och sedan två lager Demidekk Ultimate skiffergrå ovanpå en gammal Beckers täcklasyr.

Inga tendenser alls att den ska sitta löst och går absolut inte att skrapa loss med naglarna. Puh :D

Men jag kan tänka mig om man slarvat med tvätt att färgen kan sitta sämre eller rent av dåligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.