Ganska vag artikel.
Det första jag reagerar på är att man "använt mätutrustning". Den meningen säger egentligen ingenting. Tumstocken är en mätutrustning, men den är tämligen värdelös i sammanhanget. Vad är det egentligen man mätt?

En liten googling berättar mer. Man har mätt varmvattensförbrukning i ett bostadsområde, därefter bytt blandare, och så har man mätt igen. Gott så. Mätutrustningen kan då antas ha mätt varmvattensförbrukningen.

Men. Den här undersökningen skulle behöva granskas. De boende i området har nämligen fått ingå i en fokusgrupp där de diskuterat sin varmvattenanvändning, under pågående test. Det går alltså inte att direkt säga att minskningen i vattenåtgång är beroende av blandaren, utan det kan lika gärna vara beteendet som ändrats. Man kan ha tagit hänsyn till det i undersökningen, men det framgår absolut inte av byggahus artikel.

Den här artikeln är dessutom smått oärlig i sin slutkläm: "Projektet var finansierat av Energimyndigheten.". I en pressrelease står istället "Projektet finansieras av: Energimyndigheten, AB Bostäder Borås, FM Mattsson, Villeroy & Boch Gustavsberg, JM, HSB, Skanska samt Boverket" Det är en markant skillnad, att projektet finansierades av någon som direkt drar nytta av ett visst resultat.

En korrekt rubrik på artikeln skulle vara "Nya blandare sparar en fjärdedel av varmvattnet, om man i samband med blandarbytet får ha tät kontakt med blandartillverkaren och diskutera sin varmvattensförbrukning." Inte speciellt klämkäckt, men mer korrekt.
 
  • Gilla
Noseone och 6 till
  • Laddar…
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1163957/FULLTEXT01.pdf

"I mätstudien framkom inga tecken på att besparingen avtog över tid. Detta tyder på att den minskade varmvattenanvändningen var en följd av egenskaperna hos de energieffektiva blandarna snarare än förändrat handhavande med andledning av de nya installationerna. Det tyder även på att handhavandet inte har förändrats över tid hos de boende för att kompensera för exempelvis lägre temperatur eller flöde."

Men jag håller med om att det är svårt att förutse och mäta de psykologiska effekterna när man ingår i en studie. Helst ska studien pågå länge utan inblandning av de som genomför den så att alla glömmer bort att dom är med i studien...
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
För att något skall minska så måste ju något annat öka, gick det ut lika mkt kallvatten totalt?.
jag GISSAR att dom också har blandat in mer luft i blandarna och på det sättet fått det att verka "bra" jag tycker att mer luft i blandaren är skit....
 
Det står i rapporten. Kallvattenförbrukingen minskade 6%, men det gjorde den även i referenshuset, så statistiskt sett var den oförändrad.
 
I vårat hus tänker vi precis tvärtom, vi vill inte ha nåt snålspolande. Mkt vatten gör att avloppsledningarna håller sig rena. Snålspolande toaletter är rena döden för avlopp, iaf gamla gjutjärnsrör då skit kan fastna i skarvar o med litet vattenflöde byggs de upp mer o mer.
 
Y
Gustavsberg är måna att blandarna installeras rätt och har kitt med mätinstrument för det.
(låda med skruvmejsel, flödesmätarkopp, temperaturmätare)
Dom vill inte att kunderna ska få dålig upplevelse.

Strålsamlaren blandar i luft.
Men spartekniken ligger mer i handtaget som inte bara är fjädrat i flödet så man måste tvinga upp handtaget för att maxa. Numera får man även tvinga handtaget för få max värme.
Släpper man åker handtaget tillbaka till jummet.
- Något som frustrerar dom som tänkt handdiska.

Med handen på hjärtat så är det ju ofta man sätter på full fräs när man ska borsta tänderna, men sällan det verkligen behövs. På så vis blir inte besparingsfunktionerna så störande egentligen.

Det blir inte så mycket mer avloppsproblem i flerfamiljhusen.
Inte svårhanterade. Vissa bolag kör årsspolning av hela kvarteren och klarar sig utan problem alls under året. Bolagen har ibland krav på sig att nå vissa energibesparingar inom visst antal år, att byta blandare är lätt mot andra val. Inte alltid det handlar om pengar. Dock är det endel pengar i varmvatten och värme som vi villaägare inte kan föreställa oss.
 
Det man sparar in på mindre mängd förbrukat varmvatten - läs lägre energiförbrukning - förlorar man istället på ökad mängd irritation över att man inte kan få välja själv hur mycket eller varmt vatten som ska komma ur kranen. Personligen avskyr jag exempelvis engreppsblandare där ljummet vatten inte fås när greppet står rakt fram utan en bit åt det varma hållet, om ni fattar vad jag menar. Med ljummet rakt fram är det bara att ställa greppet rakt fram och slutresultatet kommer bli ljummet och man kan i lugn och ro tvätta händer och ansikte och vad mer man nu behagar tvaga. Numer får man ju stå där med lödder i ögonen och finjustera fanskapet för att inte bränna eller förfrysa sig... Ruttet trist. Det kanske går att justera enkelt, och det kan man ju göra hemma möjligen men inte på alla andra ställen man besöker och använder handfaten...
Vill jag fylla diskhon med rejält varmt vatten av någon anledning vill jag inte behöva står där i flera minuter och hålla i handtaget. Jag vill bestämma själv!!!

Möjligen kan min inställning påverkas något av att jag inte avlat fram några miljöförstörande barn, utan tycker mig ha lite marginal i mitt personliga miljöförstörande istället. Typ, jag kan använda mina utsläppskvoter själv istället för att spara dem till mina barn. ;)
 
Tyvärr börjar det ju bli så att när man ska byta ut prylarna söker man efter det med sämst miljöklassning. Blandarna går inte använda pga man har kort spann för varmvattnet, måste hålla i annars fjädrar den tillbaka, diskmaskinen tar flera timmar, kylen rymmer knappt nånting pga isoleringstjocklek. Går inte ens att köpa en ny perkolator, alla har nån inbyggd timer som stänger efter 45 min.
 
  • Gilla
proffsrik och 1 till
  • Laddar…
Kan väl inflika med tvättmaskiner som sköljer tvätten för dåligt enligt oberoende tester och som tar en jä... tid.
Men som tur är finns "super"-lägen och plötsligt går det en timma snabbare, trots extra sköljning.
 
T ToRy skrev:
Det man sparar in på mindre mängd förbrukat varmvatten - läs lägre energiförbrukning - förlorar man istället på ökad mängd irritation över att man inte kan få välja själv hur mycket eller varmt vatten som ska komma ur kranen. Personligen avskyr jag exempelvis engreppsblandare där ljummet vatten inte fås när greppet står rakt fram utan en bit åt det varma hållet, om ni fattar vad jag menar. Med ljummet rakt fram är det bara att ställa greppet rakt fram och slutresultatet kommer bli ljummet och man kan i lugn och ro tvätta händer och ansikte och vad mer man nu behagar tvaga. Numer får man ju stå där med lödder i ögonen och finjustera fanskapet för att inte bränna eller förfrysa sig... Ruttet trist. Det kanske går att justera enkelt, och det kan man ju göra hemma möjligen men inte på alla andra ställen man besöker och använder handfaten...
Vill jag fylla diskhon med rejält varmt vatten av någon anledning vill jag inte behöva står där i flera minuter och hålla i handtaget. Jag vill bestämma själv!!!

Möjligen kan min inställning påverkas något av att jag inte avlat fram några miljöförstörande barn, utan tycker mig ha lite marginal i mitt personliga miljöförstörande istället. Typ, jag kan använda mina utsläppskvoter själv istället för att spara dem till mina barn. ;)
Du menar kallstart. Den "funktionen" suger så sjukt hårt.

Illustration av ett kranhandtag med kallstartsfunktion och dess spaks rörelseområde.

Går åt sjuka mängder vatten när jag ska ställa in lagom temperatur för att inte bränna eller förfrysa ungarna vid blöjbyte. Man har ju bara några få graders vinkel att spela på. Skitfunktion!
 
Jag hade istället velat ha automatisk choke!!

Dvs sätter jag blandaren på 37Cska den köra BARA varmvatten tills temperaturen är rätt!

Vi har direktverkande fjärrvärme utan cirkulation så man får spola lite för att få fram varmvattnet. OBS detta lär ändå vara mest energisnålt eftersom man slipper stå och läcka ut värme dygnet runt.
 
martin43 martin43 skrev:
Jag hade istället velat ha automatisk choke!!

Dvs sätter jag blandaren på 37Cska den köra BARA varmvatten tills temperaturen är rätt!

Vi har direktverkande fjärrvärme utan cirkulation så man får spola lite för att få fram varmvattnet. OBS detta lär ändå vara mest energisnålt eftersom man slipper stå och läcka ut värme dygnet runt.

Vi med har fjärrvärme.
Men man får ju spola en liter vatten innan varmvattnet börjar komma. Snacka om slöseri med vatten
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Vi med har fjärrvärme.
Men man får ju spola en liter vatten innan varmvattnet börjar komma. Snacka om slöseri med vatten
Samma hos mig. När jag ska tvätta ansikte och händer så drar jag på så mycket varmvatten jag kan, men det hinner ändå inte komma något ljummet vatten innan jag är klar.

Känns så skönt när man är på jobbet och kan tvätta händerna i ljummet vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.