Dår vi bor (Skåne) är det matrikelnummer som använts. Vår hus ligger på matrikel Rönneholm 6:4 så då blev vår adress Rönneholm 604, närmste "granne" längs vägen har 179, bredvid det ligger 182. Lite tokigt för stadsfolk som ska hitta och tror det är en lång gata med mycket hus, de gissar inte att första huset på vägen är 604, fast de inser snabbt att det närmre är 6 hus total än 600 :)
 
  • Gilla
lundsbo och 1 till
  • Laddar…
I Vellinge för ett antal år sen, användes bara fastighetsbeteckningen, och det var inte lyckat, beslut kom att inga gator/vägar utan husnummer. Leveranser var ett helvete,
även en önskan från räddningstjänsten/taxi/färdtjänst
 
Bra ide med ett eget namn. Då det finns en sjö rätt nära så kanske Svarttjärn nummer 1 skulle kunna bli mitt bidarag till traktens historia.
 
Numret blir nog ett nummer i byn/området.
 
Förra ägarinnan förde en lång kamp mot detta, så när jag köpte gården av hennes arvvinge så kom det ungefär samtidigt ett brev från kommunen att adressen till slut fick bli (bynamn) Västergården. Grannarnas heter något med (nästa ort)-vägen 123. Till och med Google maps hittar nu hit. :)

Tyvärr är lantmäteriet inte lika smidiga, så den gamla fastighetsbeteckningen (bynamn) 1:1 försvann vid sammanläggning med min tidigare gård.
 
Du kan ju inte ha flera fastighetsbeteckningar på en fastighet. Men Varför slogs de ihop?
 
För att spara in stämpelskatt.
 
O Oxsar skrev:
För ca 20år sedan blev man tvingad att ta bort gårdsnamn som adress och rätta in sig i ledet med namn och löpnr. Detta vill jag minnas hade något med att räddningstjänst skulle hitta.

Ocharmigt och en del krångel då vägarna delade sig men inte namnen. D.v.s. Gård4 behövde inte ligga granne med Gård5 den kunde heta Gård9. Alla säger fortfarande gårdsnamnen även då postbudet kommer.:)
Ja precis så blev och är det här, jag blev av med torpets namn som adress och fick en väg istället men alla säger fortfarande torpets namn iallafall. Nu fick vägen faktiskt ett namn efter mitt torp så jag blev inte alltför missnöjd, det löste dom bra i mitt fall. :)
 
Här blev det Torp, Gård, Ort även om posten försökte med Gård, Torp, Ort.
 
Hemmakatten
Att "alla" känner till torpets/husets namn är en sanning med modifikation. Lantbrevbäraren och kommunen kanske.

Att tilldela hus på samma gata adresser som överensstämmer med varandra är viktigt för många myndigheter. T. ex. polis, brandkår, ambulans, socialtjänst m. fl.

Själva är vi glada att ambulansen hittade hit snabbt och att polisens insatsstyrka kom på plats hos en granne som hade vapen och tänkte använda det.

Våra gamla address var ett udda gårdsnam som knappt brevbäraren hittade till, inte den nya iaf . Om man nu tycker så mycket om sitta gamla charmiga gårdsnamn så kan man i kontakt med leverantörer och andra skriva gårdsnamnet på raden under gatuadress.
 
I Halmstads kommun gjorde man ett smart drag, för 30 - 40 år sedan.
Alla gator och vägar, även små vägsnuttar, fick egna namn, och sedan fick fastigheterna/tomterna nummer på vanligt sätt, med jämna nummer på ena sidan och udda nummer på den andra sidan.

Så finns det t.ex. en liten vägsnutt med namnet "XXX Vinkelväg". Skyltar är uppsatta vid båda ändarna på denna 2x50 m vägsnutt, och det råder ingen som helst tvekan om var den ligger.

Där jag bor nu, i Laholms kommun, finns det ingen som vet var Xinge 413 eller Xinge 420 ligger.
En liten antydan får man om man läser på brevlådan, med den står kanske en km ifrån själva bostadshuset :thinking:
 
Gatunamn oh nummer hjälper bara om gårdarna ligger på rad efter en ganska stor gata/väg. Om gårdarna ligger huller om buller, en del med egna vägar in någon km, så hjälper inte ett sekvensnummer.

Med tanke på hur fel posten kommer ibland, så inte hjälper det posten i alla fall att grannen har ett gatunummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.