Hej alla renoveringsexperter!

Är ny på forumet och har försökt läsa så mycket som möjligt om renoveringar vilket har varit mycket lärorikt.

Nu är det så här att vi funderar på att köpa mina föräldrars hus som är byggt 1939. Det är en omfattande renovering och min fråga är hur mycket det kommer att kosta, mellan tummen och pekfingret. Det vi vet behöver göras är:

Källare:
Dränera, isolera med platon, gör allt själv utom att gräva.
Putsa om källarväggarna+måla. Kan ej putsa om själv. Eventuellt gjuta nytt källargolv. Vi ska inte inreda källaren men den dryper av fukt som det är nu. Dra om elen i källaren, anlita elektriker till detta.

1:a vån:
Välta vägg in till vard.rum från kök, (göra själv)
Ny köksinredning+vitvaror (mellanprisklass) köket är ganska litet,
flytta avlopp,rör till vask och diskmaskin, vi tänker anlita hantverkare till allt arbete i köket.
fler eluttag både i kök, hall, vard.rum och farstu,
spottar i taket i köket.
Golvvärme (vattenburen) + klinker i kök, hall, farstu ca 20-25 kvadratmeter, anlita hantverkare till detta.
Tapetsera i samtliga rum, panel i tak nya golvlister, taklister + nytt parkettgolv i vard.rum, allt detta gör vi själv.

2: vån
Bygga ut takkupa till badrum + inreda med golvvärme, kakel, klinker, toalett, vask, badkar, dusch, dra in el, avlopp. (Finns gamla rör som använts till en liten vask för väldigt länge sedan). Vi anlitar hantverkare till allt detta.
Tapetsera, måla, panel i tak, nya golv, lister m m i 2 sovrum och 1 liten hall. Detta gör vi själv.
Dra om elen i 1 sovrum + fler uttag, elektriker gör detta.

Vi behöver även ett telefonjack till + att vi behöver två tv-uttag, ett uppe och ett nere. Tv-antennen är indragen genom ett fönster idag.

Nya fönster 14 st + installation + 1 balkongdörr
Innerdörrar 5st +1 ytterdörr

Eventuellt nytt tak

Det var på ett ungefär allt. Vad kan detta landa på ungefär? Är det någon som har tid eller lust att göra en uppskattning så är jag jättetacksam.

Mvh katpie
 
Hej
Vi har för många år sedan renoverat ett hus från 32 och bor nu i ett från 38 där vi har bara gjort lite renovering.  Vad det kostade vet jag men det var länge sedan vi gjorde mycket på en gång.  Men jag vill ge dig ett gott råd, om jag får! Jag älskar gamla hus och ser med stor sorg hur det ena efter det andra renoveras sönder. Jag hoppas att du kan ställa dig några frågor själv innan ni börjar:

- fönstren
hur gamla är de? Är de original? Om de är kopplade original (så att ni slipper lösa innanfönster) - överväg länge innan ni byter ut dem! Är de englas så går det att fixa bra också till dubbla. Är det original så har något som troligen kommer att leva längre än de nya som ni köper. Är de redan utbytta till fel stil? - köp nya enligt rätt tids modell! Kolla gamla bilder i så fall. Fönstren betyder såååå mycket på ett hus. På fönsterbyten tjänar man mycket lite avseende värmeförluster!

- ytterdörr
måste också passa till huset! Titta på gamla bilder. Svårt att hitta på återvinningscentraler, tyvärr.


- köksinredning
Hur ser den ut? Om ett par år är 40/50/60-talskök största mode igen! Och definitivt av bättre kavlite' än ett nytt mellanprisklass-kök. Måla om! Höj bänkar! Men riv inte ut (om det inte redan är utbytt mot ett laminatkök förstås). Har ni verkligen tänkt efter om det inte går att arbete med nuvarande planering i köket? Flytta rör etc kostar mer än det smakar! Om man vill undvika att riva upp golv för att få golvvärme så är några värmeslingar utefter golvsockeln på skåpen ett mycket bra alternativ!

- riva väggar? Jo, det är ju modernt. Men egentligen passar det inte i små hus (men ert kanske är stort). Och små rum är billiga att värma upp! Och tänk efter om ni kanske förstör helheten i huset. Detta gäller inte bara för hus byggda på 1700-talet utan är lika relevant för hus byggda 1900-1950! Att välja möbler i rätt storlek till huset är viktigt också för att få ett luftigt hus. Jag har sett så många tråkiga varienter med utrivna väggar i 30-talskvarteren. Ingen av dem var nog värdehöjande för husen!

- innerdörrar? Har ni rätt eller fel modell idag? Har någon redan renoverat sönder? Försök att bevara om det går. Dörrar från 1930-talet har en kvalité som vida överstiger den ni får med nya!

Om ni bor i ett område med sönderrenoverade hus så ta en tur till Enskede där det i vissa kvarter finns bevarade hus.
I staden där jag bor vet jag bara ett (!) 30-talshus som borde K-märkas (om det gick att göra det). Tyvärr inte vårt som dock var ganksa bra. Vårt gamla hus från 32 hade inte originalfönster men dock tidstypiska, putsen och rumsfördelningen var som designat från början. Helt underbart! Nu bor vi ett större funkishus där jag låter mig långsamt ta in intrycken av vad som är fint och vad som är fult - det är bra att bo in sig.  Efter ett tag har jag sett och märkt saker som jag inte tänkte på först och som verkligen kan framhävas för att skapa rätt stil och stämning - en del saker som jag tänkte ändra eller ta bort från början! Så ta det lugnt! Stilarna från 30-talet är ju mer avskalade och enkla men oftast oerhört vackra.
Det var allt från en besservisser....

 
Hej!

Kolla in vår hemsida lite (www.pinebar.com).

Vi gör ungefär samma som du vill göra + att vi bygger ut en hel del. Vi hoppas på en total kostnad på ca 1 miljon för hela bygget, men har ingen detaljerad budget. Vi tänker också göra så mycket som vi kan och orkar själva.

Vi har hittills gjort av med ca 450 tusen och för det fått dränering, utbyggnad, halva köket (stommar & luckor), påbörjad el och påbörjat VA.

Vårt hus är byggt 1938. Och jag håller med Torpar-Karin om dörrar och fönster. Fundera allvarligt på att renovera dem istället för att byta. Jag är jätteglad för alla de gamla som vi har kvar och tänker renovera dem. Det tar naturligtvis längre tid än att köpa nya och byta ut, men jag tycker att det är värt det.

Håller också med Torpar-Karin om att 30 - 40-talsstilen är värd att bevara trots att den på något vis är inklämd mellan de mer kända 20- och 50-talen.

;) pinebar

 
Som man redan antytt så är skillnaden mellan renovering och vandalisering hårfin.

För det första kräver de förändringar ni tänker på bygglov - kolla först med kommunen att det är ok!

Fixa källaren, köket och ett fungerande badrum först, så har ni en bra plattform att gå vidare ifrån. Läcker taket så bör ni ju börja där, annars kan det vänta till sist. Sedan tar ni resten i etapper där ni provar olika idéer innan ni genomför varje etapp. Att göra det i etapper gör att man ser att något blir färdigt - annars är det lätt att man har ett hus med en massa halvfärdiga rum (gissa hur jag vet..) För det är ju så - att ju mer man håller på med sitt hus ju mer kunskap får man om vad som är möjligt.

Själv håller jag på med ett hus från 37 som delvis har vandaliserats, men som lyckligtvis har kvar många originaldetaljer - som nästan alla innerdörrar, alla fönster och ytterdörrar (renoverade av oss) samt putsen (som lagades förra sommaren och ska få färg denna höst). Tyvärr var vi tvungna att riva balkongräcket (ruttet) och riva alla i betong gjutna entrétrappor då de hade separerat från huset och hängde som kalvande isberg. Invändigt har vi gjort lite omdispositioner då huset bestod av två lägenheter när vi förvärvade det.

Fönster är en speciell fråga - jag har sett många ruttna nya fönster men väldigt få gamla. Som våra - det var säkert 20 år sedan någon gjorde något. Det var bara att ta bort torkat kitt, skrapa, kitta och måla med äkta linoljefärg och de blev som nya. Medans grannen som bytte fönster för 10 år sedan behöver göra det igen, då träet redan har ruttnat på utsatta ställen.

Renovera 30-talshus är kul. De är ofta gediget byggda med känsla för material och kvalité - något som man får leta länge efter idag.
 
Amen! 30 - 40 är ofta med god kvalite. Mitt hus från 38 skulle inte många har råd att bygga idag!
Vi har tex 3 lager mur i väggarna med luftspalter efter konstens alla regler, vi har koppar i hängrännor och skorstenspipor som inponerade på sotaren (minns inte exakt vad det var men de var skodda på något sätt), huggen sten, stenskivor i alla fönster, ventilationskanaler i alla rum med vackra järn-arbeten, matkällare osv., trädgolv och stav-parkett, klädkammare, garderober med stabila konstruktioner, putsade tak etc
Massor av genomarbetade detaljer och fina material.

Tyvärr fattar inte folk ibland när de flyttar in i en funkisvilla eller egnahemshus med falnande puts och fukt i källaren att de sitter på en pärla. Många renoveringar rubbar balansen i huset, tex ventilation. Fula tilläggsisoleringar, nya fönster och tillbyggnader tillkommer fort! . För att inte tala om alla lågpriskök, laminatgolv och kaklade källare som finns idag och som alla efterliknar ikea-kataloger från 2000-talet.

Det borde göras bra handledning/litteratur för att rädda även dessa hus!
 
Torpar-Karin skrev:
. För att inte tala om alla lågpriskök, laminatgolv och kaklade källare som finns idag och som alla efterliknar ikea-kataloger från 2000-talet.  

Det borde göras bra handledning/litteratur för att rädda även dessa hus!
:surprised:
gaia
 
Om intresse finnes så vet jag var det finns ett större antal spegeldörrar tillverkade 1933, alla med 4 speglar och tidsenligt trycke + lås. Storlekarna är ca 86x196 och 66x198.

Hälsar
Rickard
 
Torpar-Karin skrev:
Tyvärr fattar inte folk ibland när de flyttar in i en funkisvilla eller egnahemshus med falnande puts och fukt i källaren att de sitter på en pärla. Många renoveringar rubbar balansen i huset, tex ventilation. Fula tilläggsisoleringar, nya fönster och tillbyggnader tillkommer fort! . För att inte tala om alla lågpriskök, laminatgolv och kaklade källare som finns idag och som alla efterliknar ikea-kataloger från 2000-talet.  !
Varför denna rädsla för modernisering? Hallå, vi lever på 2000-talet!!! Tycker ibland denna hysteri att bevara allting nästan kan bli fånig... Varför bo i ett hus som ser ut som 1906 när man lever i 2006?
 
tuffatass skrev:
Varför denna rädsla för modernisering? Hallå, vi lever på 2000-talet!!! Tycker ibland denna hysteri att bevara allting nästan kan bli fånig... Varför bo i ett hus som ser ut som 1906 när man lever i 2006?
Kanske för att man gillar hus från 1906? Och kanske för att det sällan blir särskilt snyggt att försöka ge modernt utseende åt något som är byggt med helt annat tänkande och proportioner?

Jovisst, det skulle bli fånigt och förstelnat om alla gick in för att bevara och återställa för hela slanten oavsett hur sönderrenoverat och 13-på-dussinet objektet är. Och visst är det mycket begärt att alla - oavsett intresse - skulle göra sig till självutnämnda bygdemuseiintendenter, när det finns lättare och billigare sätt att göra huset beboeligt.

Men det är också sant att det skulle bli j***igt monotont om vi alla årligen reste oss som en man för att knö in släta högblanka luckor, klickparkett och bänkskivor i oljad ek - eller vad som nu var poppis det året - i vartenda hus. För att vara "moderna". Och nog verkar en och annan renovering dras igång utan mycket tanke på om modeinredningen verkligen passar in där den hamnar - speciellt när det är försäljning på gång. Om jag fick en tia för alla underligheter jag såg när vi letade hus - varje köksö som hamnat där den egentligen inte fick plats, varje relaxavdelning som klämts in i en gammal källare som knappast var i skick att användas som boyta...
 
Jag håller också med alla inlägg nedan avseende att behålla så mycket som möjligt och reparera - inte renovera sönder. Har precis lämnat ett hus från 20-talet som vid inköpet inte var 'så väldigt mycket förstört'. Det var/är i högsta grad ett funktionellt hus med alla de höga materialkvalitéer som användes på den tiden. Med moderna, luftiga möbler och modernt färgval kan man definitivt åstadkomma ett 1906 års hus i 2006 års tappning utan att förstöra själva huset för nästa intresserade generation.

Om man inte är intresserad av den gamla hustypen tycker jag att man i första hand ska inrikta sig på att skaffa sig ett yngre och lämna de äldre till de som ser värdet.
 
Många visa ord som gör mig glad! Kommer att återkomma till Dig Torpar-Karin om tips angående mitt framtida bygge. Till trådskaparen så ber jag om ursäkt för att jag inte har något att tillföra, men å andra sidan så har det redan sagt mycket bra saker, då lyssna på tidigare talare.. Men för att kunna bedömma så skulle det vara kul att se bilder, sör även om gränsen mellan renovering och vandalisering är hårfin, så finns det även en gräns mellan charmig inredning och tragisk inredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.