Jag har tänkt att bygga en altan med ett uterum på.
Huset ligger ute i skogen med få grannar som inte har något emot mitt bygge.
Området är Detaljplanerat. Nu hävdar handläggaren att han inte kan bevilja bygglov utan att jag fyller upp marken under altanen. Vad jag kan utläsa på Boverkets hemsida så är det alltid kommunen som bedömer vad detaljplanen säger. Min fråga är om det är någon som vet
om handläggare och kommunen kan frångå detaljplanen utan att det är djuridiskt straffbart.
och vem skulle i så fall anmäla detta ?
Min tro att detta bara hänger på handläggarens byråkratiska ovilja.

/Tjockhultarn
 
Hur högt pratar vi om ?
Skall du ha ett isolerat uterum är det enklaste att gjuta sula med isolering under.
 
På högsta punkten är det nog 4 meter , men det är bara altanen utanför
uterummet. Enl Handläggare är det inte uterummet utan altanen som är problemet,
 
Jag hittar inga uppgifter någonstans om maxhöjd på altaner. Dock bygglov på altaner över en viss höjd, och om det blir ett rum under altanen kan det också behöva bygglov. Vilka höjder som gäller varierar från kommun till kommun.

Be dem visa regeln de hänvisar till.
 
Bygglov på altaner blir det ibland då de kan "upplevas som en volym" och det gäller oavsett om det är utfyllt eller ej under altanen. Höjderna varierar, men rättsfallen ligger från ca 90 cm om jag inte minns fel.

Vad hänvisar man till när man kräver att det ska fyllas under altanen? Är det rent utformningsmässigt så de inte vill ha synliga pelare eller hur kommer det sig?
 
Jag har koll på vilka höjder som gäller I min kommun.
Det jag egentligen undrar är om någon vet om kommunen kan frångå sin egen detaljplan
A Alias_Olle skrev:
Bygglov på altaner blir det ibland då de kan "upplevas som en volym" och det gäller oavsett om det är utfyllt eller ej under altanen. Höjderna varierar, men rättsfallen ligger från ca 90 cm om jag inte minns fel.

Vad hänvisar man till när man kräver att det ska fyllas under altanen? Är det rent utformningsmässigt så de inte vill ha synliga pelare eller hur kommer det sig?
Man säger att det räknas som tillbyggnad om jag inte fyller ut.
Men det jag undrar över är om kommunen finner det skäligt så kan dom väl ge mig bygglov utan att det är olagligt ? Trots att det frångår detaljplanen.
 
Normalt kan ju kommunen ibland gå med på s.k. mindre avvikelser från detaljplanen. Rör det sig om större avvikelser så ska detaljplanen ändras.
Jag tror dock inte spontant att detaljplanen är det avgörande i ditt fall.
Kan du inte helt enkelt ansöka om ett bygglov för tillbyggnad då?
 
Tja ,,,,,den har jag ju inte tänkt på. Dom vägrar att gå med på mindre avvikelse.
Men om jag fyller upp en massa jord innunder så blir det plötsligt "mindre avvikelse"
Svårt att tycka annat än att detta bara är trams. Men dyrt trams.
 
Spontant så skulle det väl krävas ett marklov för att förändra markhöjden så mycket.

Har det låst sig i kommunikationen med en handläggare, så be att få byta.
 
Vill du ha pålitliga kommentarer måste du nog publicera utdrag ur detaljplanen. Generellt får byggnadsnämnden medge vad som kallas för "mindre avvikelse". Det finns ganska många rättsfall om vad som ingår i detta begrepp. Om byggnadsarean är upp till 15% större än vad som står i planen brukar detta godkännas, däremot får man aldrig byta ändamål som t.ex. från bostad till handel osv. Många kommuner har bygglovshandläggare på olika kompetensnivåer. Enklare ärenden sköts av personer med endast begränsad utbildning, medan svårare ärenden alltid handläggs av arkitekter. Det kan löna sig att prata med handläggarens chef. Du kan också anlita en arkitekt själv som har kontakterna med kommunen. Det kan löna sig.
 
Har redan bett om ny handläggare.
Men frågan kvarstår .Har inte kommunen rätt att bifalla ett bygglov om det ter sig vettigt även om det frångår detaljplanen?
Eller skulle detta bryta mot lagen som handläggaren påstår ?
 
Plan- och bygglagen (PBL) är rätt petig och allmänt oflexibel. Texten i detaljplanen har väldigt stor betydelse. Min erfarenhet är att de flesta bygglovshandläggare anstränger sig för att hjälpa till, men att de ibland stöter på idiotregler som inte går att ändra på. Det kan också vara så att detaljplanen är en gammal byggnadsplan (så kallad bonnplan) som aldrig från början var avsedd att vara så styrande.
 
T Tjockhultarn skrev:
Jag har koll på vilka höjder som gäller I min kommun.
Det jag egentligen undrar är om någon vet om kommunen kan frångå sin egen detaljplan

Man säger att det räknas som tillbyggnad om jag inte fyller ut.
Men det jag undrar över är om kommunen finner det skäligt så kan dom väl ge mig bygglov utan att det är olagligt ? Trots att det frångår detaljplanen.
Är det jag som är trög? Jag förstår inte problemet, ska du ändå söka bygglov för uterummet så spelar det väl ingen roll om även altanen är en tillbyggnad också?

Avvikelser kan göras men avvikelsen måste vara förenlig med planens syfte samt vara liten eller gälla en åtgärd som är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt.
 
T Tjockhultarn skrev:
Har redan bett om ny handläggare.
Men frågan kvarstår .Har inte kommunen rätt att bifalla ett bygglov om det ter sig vettigt även om det frångår detaljplanen?
Eller skulle detta bryta mot lagen som handläggaren påstår ?
Ja kommunen får inte bevilja något som är strid med detaljplanen. Undantaget är s.k mindre avvikelse, ett begrepp som är rätt fluffigt. Men även för mindre avvikelser finns rättsfall att luta sig mot.

Det finns exempel på kommuner som fråntagits sin rätt att bevilja bygglov överhuvudtaget efter att de alltför frikostigt brutit mot gällande detaljplan (Ekerö). Där tog staten över bygglovsprövningen tills de sparkade chefen för bygglovsavdelningen.

I princip kan handläggaren dömas för tjänstefel, men det har aldrig hänt.
 
Ne
A Alias_Olle skrev:
Är det jag som är trög? Jag förstår inte problemet, ska du ändå söka bygglov för uterummet så spelar det väl ingen roll om även altanen är en tillbyggnad också?

Avvikelser kan göras men avvikelsen måste vara förenlig med planens syfte samt vara liten eller gälla en åtgärd som är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt.
H hempularen skrev:
Ja kommunen får inte bevilja något som är strid med detaljplanen. Undantaget är s.k mindre avvikelse, ett begrepp som är rätt fluffigt. Men även för mindre avvikelser finns rättsfall att luta sig mot.

Det finns exempel på kommuner som fråntagits sin rätt att bevilja bygglov överhuvudtaget efter att de alltför frikostigt brutit mot gällande detaljplan (Ekerö). Där tog staten över bygglovsprövningen tills de sparkade chefen för bygglovsavdelningen.

I princip kan handläggaren dömas för tjänstefel, men det har aldrig hänt.
Tack för svar . (Även om det inte gjorde mig gladare.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.