Ämnet har diskuterats förr men är aktuellt igen här....

Jag pratade igår med den tilltänke plattsättaren rörande sättningen kring det runda 1-meters fönstret vi har i badrummet. På väggen ska det sitta liggande 30x60, i fönstersmygen ska det sitta mosaik. Tanken är sedan att låta två rader mosaik rama in fönstret, som ett foder.

Tidigare efterforskningar har visat att det borde gå att kapa ur plattorna med en vinkelslip - svårt men inte omöjligt.

Denne plattsättare föreslog istället att man bara grovkapade väggplattorna mot det runda hålet och därefter satte mosaiken utanpå väggplattorna, med anslutning mot mosaiken i smygen förstås. Mosaiken som ramar in fönstret skulle alltså verkligen sitta som ett utanpåliggande foder.

Gör man verkligen såhär? Blir det snyggt? [smiley=rolleyes.gif]
 
Inte ett klockrent svar... men kolla in http://www.bisazza.it

Det finns åtminstone en bild på hur man har kaklat runt en cirkulär spegel. Du får själv klicka dej fram för det är en flash-animation. Gör såhär:
Spring iväg till www.bisazza.it
Klicka på "English"
Klicka på "Applications" uppe i högremenyn
Klicka på "Bathrooms"
Kolla längst ned på sidan... där står det b.la. "Photo 6-10". Klicka där.

Nu kommer flashanimationen... det är ett gäng bildrutor som flyttar sej lite slumpmässigt.... :p Bland dessa bilder finns en vit cirkel runt en spegel - förvisso rätt fet, men ändå. Det kan ju ge dej en hint hur du vill/inte vill ha det.

 
Plattsattaren skrev:
Låter knepigt, Men antar att plattsättaren vill slippa det extra arbetet som tillkommer ifall man inte skulle göra som han föreslog...

Tänk på att lägga mosaiken som e i fönstersmygen så att det överlappar den på väggen, Så du döljer skärningarna, Så får du bästa resultatet...
Extra arbete är en sak (som kan vara ok), frågan är ju om det i praktiken går att få det snyggt, eller om detta rent av är ett bra sätt att dölja en svår övergång från väggplattor till mosaik.

Hur brukar du göra med stora runda fönster?
 
Fasting65 skrev:
Inte ett klockrent svar... men kolla in [länk]

Det finns åtminstone en bild på hur man har kaklat runt en cirkulär spegel. Du får själv klicka dej fram för det är en flash-animation. Gör såhär:
Spring iväg till www.bisazza.it
Klicka på "English"
Klicka på "Applications" uppe i högremenyn
Klicka på "Bathrooms"
Kolla längst ned på sidan... där står det b.la. "Photo 6-10". Klicka där.

Nu kommer flashanimationen... det är ett gäng bildrutor som flyttar sej lite slumpmässigt.... :p Bland dessa bilder finns en vit cirkel runt en spegel - förvisso rätt fet, men ändå. Det kan ju ge dej en hint hur du vill/inte vill ha det.
Tackar tipset. Det där var ju en rejäl "utbyggnad", här är det snarare tänkt att bara bli en mosaiktjocklek utbyggt.

Jag vettetusan hur man ska göra. Egentligen är det väl så att hur man än gör kommer det bli snyggt....
 
När jag försökte göra snygga ursågningar med vinkelslip och stenskiva i vårt kakel så sprätte det små, små glasyrflisor ur plattan. Jag tyckte det var svårt (läs omöjligt med mina förutsättningar) att får riktigt snygga kapningar. Det enda som blev snyggt var en manuell kakelskärare. Inte ens vattensågning blev 100%-igt.
 
Fasting65 skrev:
När jag försökte göra snygga ursågningar med vinkelslip och stenskiva i vårt kakel så sprätte det små, små glasyrflisor ur plattan. Jag tyckte det var svårt (läs omöjligt med mina förutsättningar) att får riktigt snygga kapningar. Det enda som blev snyggt var en manuell kakelskärare. Inte ens vattensågning blev 100%-igt.
Det var ungefär så plattis utryckte det också: "Inte ens med min fina vattensåg blir det helt perfekt".


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.