Jag har ett Hjältevadshus med krypgrund från 1989, nu planerar vi att bygga ut vardagsrummet ca 15 kvm. Frågan är om man kan gjuta en platta efter konstens alla regler och vad man skall tänka på, eller om det är bättre att bygga ut med en krypgrund även under utbyggnaden.

Åsikter ?
 
Det rekommenderas att man fortsätter med samma typ av grund som det är på befintligt hus. Man får då att nya delen rör sig på samma sätt som gamla.

Krypgrund är en problemkonstruktion där det kan förekomma mycket fukt och mögel. Se till att kolla befintlig byggnad och bygg den nya delen så att nya problem inte uppstår. Ha många och stora ventiler eller sätt in en avfuktare i grunden. Du får inte ha något organiskt material på marken, detta är en grogrund för mögel. Se till att få bort alla byggsopor, sågspån etc.. Lägg ut en pressening på marken under byggtiden så får du lätt bort allt.

Problem med krypgrunder
- Tillskjutande fukt
- Välisolerade bjälklag i moderna hus gör att värmen inte tränger ner och det blir fuktigare i kryputrymmmet. (Äldre dåligt isolerade grunder har mindre problem)

 
Jag har god kontroll på min nuvarande krypgrund, det är inget organiskt material där inne och det ligger plast på marken. Däremot så steg luftfuktigheten oroväckande under sommaren som gick liksom i många andra hus med krypgrund. Eftersom det förmodligen kommer att bli ett varmare och fuktigare klimat här i landet så valde jag att täta alla kattluckor och installera en Munthers-avfuktare i höst så nu har jag luftfuktigheten på en kontrollerbar nivå.

Tanken med att välja platta för utbyggnaden var att jag skulle slippa öppna upp min krypgrund mot den "nya" grunden för att få cirkulation på min avfuktade luft. Dessutom vill jag gärna ha golvvärme i utbyggnaden för att slippa radiatorer i vardagsrummet eftersom vi skall ha fönster från golv till tak där inne.

Borde inte en nybyggd krypgrund också röra sig annorlunda än min gamla krypgrund som borde ha satt sig efter 17 år ? Har svårt att se att jag inte skulle få samma problem om jag bygger en krypgrund, och finns det sätt att motverka detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.