Börjar bli dax för mig att lägga golvvärme på min nedervåning (oisolerad platta)
Min tanke har varit att lägga ångspärr, EPS30, plåt/slang, foam och sen 14mm golv.

Skulle precis beställa LKs spårade EPS och slog mig om man inte kan köpa vanlig EPS på Byggmax och sen fräsa spår i den?

19,95kr
https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-s80-eps-p16403

VS

73kr
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-sparskiva-eps-30mm-16-ror/

Ser framför mig att man bygger en jigg för fräsningen, lär inte ta många sekunder att fräsa en skiva och man sparar 53kr per skiva.

Någon som ser några nackdelar?
 
Städningen under och efter fräsandet.
Usch jag avskyr de där vita små kulorna som är överallt efter man bearbetat sånna skivor.
 
fgo fgo skrev:
Städningen under och efter fräsandet.
Usch jag avskyr de där vita små kulorna som är överallt efter man bearbetat sånna skivor.
Sant Lär bli en hel del. Får tillverka en sådan där sittsäck
 
H
chaser chaser skrev:
Börjar bli dax för mig att lägga golvvärme på min nedervåning (oisolerad platta)
Min tanke har varit att lägga ångspärr, EPS30, plåt/slang, foam och sen 14mm golv.

Skulle precis beställa LKs spårade EPS och slog mig om man inte kan köpa vanlig EPS på Byggmax och sen fräsa spår i den?

19,95kr
[länk]

VS

73kr
[länk]

Ser framför mig att man bygger en jigg för fräsningen, lär inte ta många sekunder att fräsa en skiva och man sparar 53kr per skiva.

Någon som ser några nackdelar?
sen kan ju det vara olika klassning på eps:n hittar s80 på byggmax eps.n
 
Vart att beställa färdigspårad EPS. Kommer dock köpa lite "vanlig" från Byggmax och använda på vissa ställen där golvvärmen inte behövs. Kanske blir något spår för att testa hur det funkar trots allt
 
Borde gå att tillverka en värmesågningjigg.
Ett bit styv ståltråd och ett bilbatteri eller kraftig strömkub som går att reglera.
Monteras i en jigg som håller rätt avstånd och fixerar ståltråden, sen kör man igenom skivorna mot ett anhåll.
 
Kanthaltråd använde jag, samma som i brödrostar.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.