Är det någon fara att låta fiberslang ligga fritt under stuga med plintgrund? Kommer få slang framdraget till huset men vill att den ska gå upp genom golvet på motsatt sida av där dom gräver. Finns det några risker med det? Möss som gnager osv? skulle det räcka med att lägga något över eller gräva ner den några cm bara?
 
L
Fiberslang ?? lägg en PEMslang , räcker med en 16 mm från under jord utanför huset och den kan ligga fritt under huset , inga möss ger sig på den , den enda som kan göra det är grävlingen och då bara om det är en elkabel , som kan ge ifrån sig något ljud i olika lägen , men extremt sällsynt
 
Fiberduct?
Har vänner som har haft det så i många år utan problem.
Se bara till att den är skyddad mot UV då ljuset kan bryta ned plasten på sikt
 
Vet inte vad det heter. Men var ute och kollade på slangen som sticker upp vid tomtgränsen och den är svart med blått/grönt streck på. Antar att det är PEM slang? Så det bör väl vara lugnt att lägga fritt under huset då :)
 
Då ligger fiberdukten i den slangen, så det är lugnt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ducten är det inga som helst problem med att den ligger fritt under altanen på det sättet! Vill du dock skydda den ytterligare så lägg den i en svart PEM-slang eller annat. :)
 
Vill väl inte kalla mitt hus för en altan kanske

Men hur som helst så låg det pem slang draget under huset när jag kom hem igår så det är inte mycket att fundera över längre.

Och jag antar att det inte är någon fara att krypa under huset och gräva ner slangen lite till våren. Eller fästa den i trossbotten? Alltså fibern är inte så känslig att man inte kan röra slangen lite försiktigt väl?
 
ingen fara, skarpa böjar ska man undvika men du får ta i bra mycket innan du böjer en pemslang på det viset
 
  • Gilla
Uffens
  • Laddar…
L
G GVR4 skrev:
Vill väl inte kalla mitt hus för en altan kanske

Men hur som helst så låg det pem slang draget under huset när jag kom hem igår så det är inte mycket att fundera över längre.

Och jag antar att det inte är någon fara att krypa under huset och gräva ner slangen lite till våren. Eller fästa den i trossbotten? Alltså fibern är inte så känslig att man inte kan röra slangen lite försiktigt väl?
Som du säger , gräva fästa , varför ligga under huset och hacka eller spika när du inte behöver , den ligger bra där och är skyddad mot en grävling om den kommer
Sen hur grov den är , och ducten ska in så går det bra att trä en tunnare PEM ( 16 är vanlig)
på som går in i den grova och upp i huset , då blir det inga stora hål och skyddet finns med hela vägen
 
Det är 16mm pem slang draget nu som fibern ska gå i. Skulle ju kunna passa på att trä över en grövre pem på den med. Men det kanske är lite väl mycket dubbelkondom?
 
L
G GVR4 skrev:
Det är 16mm pem slang draget nu som fibern ska gå i. Skulle ju kunna passa på att trä över en grövre pem på den med. Men det kanske är lite väl mycket dubbelkondom?
Vanliga elmuffar 16 passar till PEM 16 som hand i handske att skarva med
 
Normalt lägger man en 16mm PEM eller grövre för att dra t.ex. 7mm fiberdukt i när man inte kan gräva ned fiberdukten tillräckligt eller måste lägga den öppet. I fiberdukten blåser man sedan fiber. Sedan ska fiberdukten ha tätningar vid huset så att kondens inte kan rinna ned i den. PEM-slangen behöver man inte täta.
Låter mycket märkligt om det är som du skriver att man ska blåsa fiber i en 16mm PEM, stämmer verkligen det?
 
Det har jag varit med om, när vi kom till villor med framblåst fiber för att montera cpe och borra in. Då var det blåst i PEM-slang.....
 
L
A AndersS skrev:
Normalt lägger man en 16mm PEM eller grövre för att dra t.ex. 7mm fiberdukt i när man inte kan gräva ned fiberdukten tillräckligt eller måste lägga den öppet. I fiberdukten blåser man sedan fiber. Sedan ska fiberdukten ha tätningar vid huset så att kondens inte kan rinna ned i den. PEM-slangen behöver man inte täta.
Låter mycket märkligt om det är som du skriver att man ska blåsa fiber i en 16mm PEM, stämmer verkligen det?
Kanske ett ordvallsfel , han säger fiber , vi med lite mindre vetande säger nog fiber om allt och inte duckt som det heter med fiber i men det är dukten som ligger i PEM-slangen
 
Jag hör nog till dom med mindre vetande i det här fallet ja. Jag vet bara att det ligger 16 mm pem nu. Vilka olika saker som ska stoppas i den och vad det heter vet jag inte. Längst in är det iaf fiber
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.