L Liteavvarje skrev:
OK då den ska kunna förflyttas i hela sin längd utan fastna i hål eller att använda verktyyg
och är inte från läkarens rike , då går det nog illa för dig om du har en behandling som du tolkar så
Var har du fått detta ifrån?
Jag gillar inte om folk kommer med hemmagjorda föreskrifter som ofta leder till förvirring.
 
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Var har du fått detta ifrån?
Jag gillar inte om folk kommer med hemmagjorda föreskrifter som ofta leder till förvirring.
Det är en anslutningskabel som ska vara lös i hela sin längd
Nu ska du inte komma med något om hemgjorda föreskrifter , har du inget vettigt att komma med ska du vara tyst , det är klart förbjudet att borra hål i en fönsterkarm och dra ut en skarvsladd , montera uttaget så den inte går att förflytta med mindre än att verktyg brukas
Och det med förvirring , när man läser dina inlägg kommer det ena eller andra fram som hänvisar till olika avsnitt i någon regelbok , har du inga kunskaper själv , utan bara teoretiska som du kanske läst om , det kan skapa förvirring för en TS som bara frågar
KAN JAG GÖRA SÅ HÄR och vill ha ett klart och tydligt svar på frågan JA eller NEJ
 
tommib
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Ja nä, stämmer nog. Förvånar mig lite dock att det inte finns någon färdig lösning för en så enkel sak som ett rakt rör genom en vägg. En färdig lösning menar jag då att det kan fästas på båda sidor. Det närmaste man kommer är för ventilation.

Men ja, nu har jag att fundera på olika alternativ i alla fall. Och vet att den sorts färdig produkt/lösning jag eftersökte inte finns.
Skulle tro att det beror på att problemet egentligen "inte finns". Man ska inte dra sladdar på det sättet mellan rum (när det gäller el). Man gör en utökning av den fasta installationen om man behöver ett uttag på ett nytt ställe.

För andra typer av kablar gäller troligen att det är såpass ovanligt att man inte ser en marknad för en särskild produkt. Det som du själv varit inne på, ventrör (av plast), används säkert en del. Andra lösningar kan vara att helt enkelt bygga en kanal i väggen klädd med gips. Man gör helt enkelt en specifik platsbyggd lösning om det behövs. Ett exempel på produkt för detta är borstgenomföringar. Så produkter i form av komponenter finns, för proffsverksamhet.

En annan aspekt på det hela är att man vanligen inte vill ha stora hål mellan rum på detta sätt. Ljud sprids, likaså brand (knappast aktuellt i en hemmiljö iofs). Ventilation kan bli irriterande och det kan uppstå drag och missljud.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det är en anslutningskabel som ska vara lös i hela sin längd
Nu ska du inte komma med något om hemgjorda föreskrifter , har du inget vettigt att komma med ska du vara tyst , det är klart förbjudet att borra hål i en fönsterkarm och dra ut en skarvsladd , montera uttaget så den inte går att förflytta med mindre än att verktyg brukas
Och det med förvirring , när man läser dina inlägg kommer det ena eller andra fram som hänvisar till olika avsnitt i någon regelbok , har du inga kunskaper själv , utan bara teoretiska som du kanske läst om , det kan skapa förvirring för en TS som bara frågar
KAN JAG GÖRA SÅ HÄR och vill ha ett klart och tydligt svar på frågan JA eller NEJ
Lägg av! Du kan inte hänvisa till någon regelbok utan bara häver ur dig vad som är OK eller inte, på ett otydligt språk. Pratar vi om fönsterkarm här? Uttag monteras väl alltid fast så att förflyttning med eller utan verktyg blir inte aktuell.
Och då säger du att jag ska hålla tyst?
 
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Lägg av! Du kan inte hänvisa till någon regelbok utan bara häver ur dig vad som är OK eller inte, på ett otydligt språk. Pratar vi om fönsterkarm här? Uttag monteras väl alltid fast så att förflyttning med eller utan verktyg blir inte aktuell.
Och då säger du att jag ska hålla tyst?
Det var inte frågan fast installation , det var om det är enligt gällande normer som frågan gällde
Om det är fönsterkarm eller en vägg har ingen betydelse , det är lik förbaskat förbjudet att göra på ett sådant sätt med en förlängningskabel , det behövs inga ytterligare kommentarer till det .
Så där har du fel
 
W
Förlåt om jag kapade tråden förut.
Är det en laddare med sladd som du kan ta loss ifrån laddaren?
I så fall kanske du kan vända på det och dra igenom anslutningskabeln med ett litet hål igenom hål och garderob, och förlängningssladd på andra sidan väggen. Under tiden tills du har fått upp ett uttag i närheten av dammsugaren. Blir kanske inte snyggt men ett minimalt hål iaf.
Om inte ovanstående funkar och att du inte vill ha ett hål stort som ett avloppsrör så kanske ett långsmalt vent.rör funkar där du kan få igenom en eu-kontakt till ( om laddaren har en sån kontakt). Men som sagt ett uttag precis brevid (som tidigare sagts) är det jag iaf tycker blir bäst och snyggast och ser inte så "epa" ut.
 
  • Gilla
peterwesterlund och 1 till
  • Laddar…
hugodog skrev:
Förlåt om jag kapade tråden förut.
Är det en laddare med sladd som du kan ta loss ifrån laddaren?
I så fall kanske du kan vända på det och dra igenom anslutningskabeln med ett litet hål igenom hål och garderob, och förlängningssladd på andra sidan väggen. Under tiden tills du har fått upp ett uttag i närheten av dammsugaren. Blir kanske inte snyggt men ett minimalt hål iaf.
Om inte ovanstående funkar och att du inte vill ha ett hål stort som ett avloppsrör så kanske ett långsmalt vent.rör funkar där du kan få igenom en eu-kontakt till ( om laddaren har en sån kontakt). Men som sagt ett uttag precis brevid (som tidigare sagts) är det jag iaf tycker blir bäst och snyggast och ser inte så "epa" ut.
Ja, det är faktiskt en sladd som man sätter fast på laddstationen. Så det går absolut att borra bara ett litet hål rakt igenom garderob och vägg in i klädkammaren. Då behövs bara sättas ett uttag i klädkammaren. För finns ju som sagt inget där heller. Närmaste uttag är i nästa rum på andra sidan klädkammaren vilket är sovrummet.
 
W
Aha ok.
Det handlar bara om en förlängningskabel, ska du laddaren i garderoben och inte kan få dit en skarvkabel på ett bra sätt så skulle jag bara hängt upp kabeln längs väggen( som en tillfällig lösning) eller ha den i när du laddar å sen kopplat bort den när den är färdigladdad. Inget av det där med förlängssladdar kors å tvärs genom huset/lägenheten blir ju särskilt snyggt eller praktisk. sen tillkommer ju det där med jordat/ojordat i olika rum.
Nu är det en dubbelisolerad produkt som används i torra utrymmen, värre är att dra en skarvkabel in till badrummet för tvättmaskin å torktummlare tex.
Summa kardemumma ett uttag vid laddplatsen då du har så långt till närmsta uttag skulle jag satsa på :)
 
W
Trodde inte du hsde så långt till närmsts uttag det vsr därför jag skrev om stt borra ett litet hål genom väggen.
tommib har nog redan gett ett bra å uttömmande svar redan angående denna skarvsladd :p;)
 
Sådär, nu har jag fixat en ritning så ni förstår hur det ser ut:
Ritning av en bostadsplan med markerade rum som sovrum, klädkammare, och hall samt plats för dammsugarladdaren vid elcentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det är en anslutningskabel som ska vara lös i hela sin längd
Nu ska du inte komma med något om hemgjorda föreskrifter , har du inget vettigt att komma med ska du vara tyst , det är klart förbjudet att borra hål i en fönsterkarm och dra ut en skarvsladd , montera uttaget så den inte går att förflytta med mindre än att verktyg brukas
Och det med förvirring , när man läser dina inlägg kommer det ena eller andra fram som hänvisar till olika avsnitt i någon regelbok , har du inga kunskaper själv , utan bara teoretiska som du kanske läst om , det kan skapa förvirring för en TS som bara frågar
KAN JAG GÖRA SÅ HÄR och vill ha ett klart och tydligt svar på frågan JA eller NEJ

Så fort du blir ifrågasatt börjar du spy ur dig galla och idiotförklara alla andra! Det här är ett diskussionsforum där man diskuterar saker. Vet du inte vad en diskussion är så får du söka dig till andra forum.
Du vet säkert en massa bra saker, men det finns även andra på forumet som sitter inne med stora kunskaper, så du måste tåla att bli ifrågasatt. Tål du inte det så ska du inte ge dig in i diskussionerna. Påstår man saker så är det bra om man kan komma med någon som helst källa som styrker det man påstår.

Tyvärr gör ditt dåliga humör och språk att du ofta förstör mer än du tillför i trådarna. Ta ett steg tillbaks, ta inte allt personligt och delta i diskussionen på ett konstruktivt sätt.

Ha en bra dag.
 
  • Gilla
senap och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Så fort du blir ifrågasatt börjar du spy ur dig galla och idiotförklara alla andra! Det här är ett diskussionsforum där man diskuterar saker. Vet du inte vad en diskussion är så får du söka dig till andra forum.
Du vet säkert en massa bra saker, men det finns även andra på forumet som sitter inne med stora kunskaper, så du måste tåla att bli ifrågasatt. Tål du inte det så ska du inte ge dig in i diskussionerna. Påstår man saker så är det bra om man kan komma med någon som helst källa som styrker det man påstår.

Tyvärr gör ditt dåliga humör och språk att du ofta förstör mer än du tillför i trådarna. Ta ett steg tillbaks, ta inte allt personligt och delta i diskussionen på ett konstruktivt sätt.

Ha en bra dag.
Inte nog med det, han anar avundsjuka, samt hotar de som inte tycker som han. Jag skriver HAN eftersom jag är övertygad om att liteavvarje, är en pensionerad äldre gentleman.

"Osökt kan man undra om du är avundsjuk på mig , det är bara att kontrollera bästa svar , där du har 3 st och jag har 46 st , vad innebär detta .
Att jag har lite mer i min databank än dig , utan hack och virus i den , så jag tror nog att du ska hålla inne med dina så att säga syrliga kommentarer , det kan straffa sig på längre sikt , men ingen vet när"

Här är hela tråden. Läs och njut!

https://www.byggahus.se/forum/threads/raett-monterade-radiatorer.305762/
 
Kan bara instämma i det tråkiga och aggressiva beteende som "Liteavvarje" har.
Jag har själv blivit påhoppad för att ha yttrat något om elkablars åldrande i solljus, där önskade han att jag skulle skadas genom att sätta något i halsen, och for ut med att andra märkliga kommentarer.
Anmälde detta till administratorn som tog bort hans kommentar.
Börjar tröttna på att läsa/skriva på detta forum när en sådan person far runt i alla ämne och hoppar på andra forummedlemmar.
 
Strikt sett ska förlängningskablar av flera skäl inte dras genom vägg, även om det kanske inte är helt olagligt om hålet är stort nog.

Snyggaste lösningen vore hur som helst att be en elektriker dra ut en ledning ur centralen och sätta ett fast uttag i klädkammaren och ett i städskrubben på varsin sida av väggen. Uttaget i klädkammaren kan användas för batteriladdare, om man vill göra om skrubben till teknikrum med server, router och sådant, om någon i framtiden får behov av en elscooter mm så det är en mycket bra förändring.

(och om nån undrar så är jag dataingenjör med elutbildning i botten)
 
  • Gilla
BabarLouie och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggaste lösningen vore hur som helst att be en elektriker dra ut en ledning ur centralen och sätta ett fast uttag i klädkammaren och ett i städskrubben på varsin sida av väggen.)
Det är väl den enda vettiga lösningen också.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.