Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej på er!
Är nyfiken på att höra vad ni anser man kan göra svart. Själv så vet jag att många gör mycket svart. Min fråga är vad som är rimligt och vad man kan göra utan att riskera alltför mycket. Exempelvis kan man ju få svårt med försäkringen om man anlitat nån svart för ett badrumsjobb och det blir vattenskada... Sen så krävs det väl att man har skapligt med pengar som man kan lägga in. Är ju svårt att gå till banken å låna för att betala nån svart med. Alla hantverkare jag träffat har accepterat svara pengar bara man frågat, inte tvekat en sekund. Exempelvis kan man ju köra delar av fakturorna svart... Hur har ni gjort?
 
Man KAN tänka sig att betala vissa delar svart. Markanläggning, målning och annat som man (som du själv skriver) av försäkringstekniskt hänseende inte behöver ett kvitto på.

Du har ju redan själv berört det faktum att det också behövs visst monetärt utrymme för att kunna göra detta, det är ju inte allt för lätt att få in svarta kostnader i ett kreditiv på banken. ;)
 
Jag lånade 100 000kr som placerades i topplånet på huset... dessa pengar åkte in på mitt konto och jag kan köpa vad jag vill för dom...
 
lennyDD skrev:
Hur har ni gjort?
Allt vitt!!!

Anledning nummer ett är att jag vill kunna reklamera i upp till 10 år.

Dessutom tycker jag inte om att hjälpa hantverkarna skattefuska.
 
W
Byggde for ett par ar sedan och det mea var svart; aven tomten betalades till halften svart for att inte skruva upp tax varde samt att bade saljaren och jag tjanade pa det. Arkitekten var vit sedan var hela bygget svart, fran grund till sissta penseldraget, totalt langt over 3 miljoner. Inga probem att lana till detta pa banken heller. Nu e huset salt och det var inga problem att hitta kopare pa det heller. Alla tjanade pa detta utom staten. Vill inte ens tanka pa vad detta hade kostat vitt.
Ursakta bristen pa svenska tecken men sitter utomlands for tillfallet :(
 
Wester skrev:
Alla tjanade pa detta utom staten.
Alla = du och hantverkarna?

Inte konstigt att skolorna inte har råd med städning, böcker och personal...
 
Ursakta bristen pa svenska tecken men sitter utomlands for tillfallet  
Har det månne något att göra med att staten är på jakt efter sina skattepengar...  ;D


Sorry kunde inte låta bli.
 
B
Av 100 000 går följande till skatt: under förutsättning att man tar ut ersättningen som lön.
- 20 000 i moms
- 20 000 i soc avgifter
- 35 000 i kommunal och statlig skatt

Kvar: 25 000 kronor !!

Kostnaden för en hantverkare med avgifter och försäkringar ligger omkring 250-275 kronor, dvs det självkostnadpris som företaget har. Därutöver ska bolaget också räkna in kostnader för administartion  och vinst. Av dessa 250-275 kronor får arbetstagaren behålla 70-90 kronor. Resterande går till skatter och avgifter.

1 300 000 kronor motsvarar med enkel matematik ca:  325 000 kronor SVART! Till detta pris kan man lägga till en privat pensionsförsäkring så att man integår miste om pensionspoäng, vad det nu är värt.

Inte konstigt att vi har en stor svart sektor inom ALLA branscher.
 
jarlh skrev:
Allt vitt!!!
Anledning nummer ett är att jag vill kunna reklamera i upp till 10 år.
Dessutom tycker jag inte om att hjälpa hantverkarna skattefuska.
Den som bidrar till fuskandet frånsäger sig rätten att klaga på andra som fuskar (tex. politiker, poliser mfl.)
Den som bidrar till skattesmitning, bidrar indirekt till en höjning av skattetrycket eftersom utgifterna för vård, omsorg etc. är lika stora.
Den som bidrar till svartarbete bidrar till problemen med hög arbetslöshet.
Den som anlitar svartarbetare frånsäger sig rätten till konsumentskydd och reklamationshjälp.

 
Vad präktig du låter volvo! ;)

Nu ska man kanske inte hårddra det så mycket som du gör även om du i grund och botten har rätt. Men vad tusan gör det om jag betalar en plåtslagare svart när politiker använder regeringsplanet för nöjesresor?
 
Två fel blir inte ett rätt, bara för att någon annan gör fel så betyder det inte att jag också får göra det, det legitimerar inte mitt fel.

Sedan är det upp till var och en att besluta om de tänker leja ut jobbet svart eller vitt, men jag förstår argumentet "Vi fick mera för pengarna." mycket bättre än "De gör fel, då får jag också göra fel.".

/ama
 
W
Starfighter skrev:
Har det månne något att göra med att staten är på jakt efter sina skattepengar...  ;D


Sorry kunde inte låta bli.

;D ;D ;D
Tankl om de anda hade haft tid med detta da kanske denna sektor varit mindre, men det e ju tur for de flesta att de prioriterar andra grejjer.

Sedan allt moral prat skiter ju de flesta i, det ar sa enormt stora pengar att spara. Forsakring mot bygg fel och liknande e ju skit samma, finns gott om byggnadsinspektorer och liknande som man kan hyra in (svart givetvis) som ser till att det hela blir korrekt gjort. Om nu nagot blir fel anda sa kostar det sa ofantligt lite i sammanhanget att fixa till att det e skit samma om man far nagon garanti eller inte.
 
B
Även om man betalar svart för en hantverkare finns det fortfarande en möjlighet att kräva skadestånd om arbetet är felaktigt utfört.

 
Beo skrev:
Även om man betalar svart för en hantverkare finns det fortfarande en möjlighet att kräva skadestånd om arbetet är felaktigt utfört.
låter intressant, berätta hur det blivit möjligt att kräva någon på skadestånd, som inte utfört jobb åt dig. För det har väl inte hantverkaren gjort, om du betalat honom/henne svart?
Men å andra sidan kan det ställa till det, med de där svarta tjänsterna. Ett nytt kök installeras på svart basis, huser brinner ned, och du önskar ersättning från försäkringsbolaget...men för vad då? Listan kan göras hur lång som helst, om man nu är motståndare till svarta tjänster ;D
Däremot undgår de svarta jobben inte den sedvanliga taxeringshöjningen :cool:
 
W
Det e ju med svart jobb som med vitt jobb, man håller inne en stor hög pengar för dem och då gör de som man vill. Inte många hantverkare som kan ligga ute med 500 000 och mer. Betalt får man när det är klart.
Sedan det där med kvitton brukar lösa sig ändå om man inte har för hög moral och enligt vissa av er verkar det inte som man har det och då är kvitto frågan inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.