ska bygga hus och är i valet o kvalet vad gäller badkar..funderar på att strunta i badkar och bara ha ducsh i båda badrummen. tycker att badkar är ohygieniskt och mkt att sköta. sedan ser man inte när det börjar samlas hårstrå o annat mysigt i golvbrunnen och då blir det översvämning. har 2 ganska små barn som älskar att bada men vill ändå inte ha badkar. man kan väl gå till simhallen o bada? vattenkostnaden borde väl minska om man struntar i badkar? skulle vilja ha lite åsikter från er andra och gärna lite tips på hur man kan göra??
:) :) :)
 
Vi har nu bara dusch. Ungarna när de var små badade ofta hos farmor o mormor, det räckte gott och väl. Tänker som du mkt att städa.
Nu när vi bygger nytt blir det bara duschar igen...

Vi hade faktiskt när jag tänker efter en sådan där liten uppblåsbar historia i plast som de badade i. Den såg ut som en nyckelpiga. Det var himla praktiskt ;D
 
Självklart badkar. Nyttjar det själv friskt och även frugan och mina barn. Så visst ska det in ett kar när badrummet nu byggs om. Dock även en dusch för snabba tvagningar. Vattenmängd som går åt tycker jag är en liten myt då många står i duschen gott och väl längre än tiden det tar att fylla upp karet till badnivå. Detta är iaf hur det ser ut hos oss men är ingen av de vuxna intreserade av badet så förstår jag att man utelämnar det.
 
Det går att duscha i ett badkar också :D
 
Jag säger bara: nackont.

Försvinner i ett badkar men inte i duschen (mitt nackont i alla fall). Det är något visst med att vara nedsänkt i varmt vatten, avslappningen blir annorlunda än stående i duschen.

/ama

*EDIT* Vi har alltså både och, och både dusch och badkar används flitigt.
 
Vi hade badkar först men det åkte ut då ingen i familjen ändå hade tid att bada.Har nu bara duschar och mer golvyta.Ingen i familjen har någonsin efterfrågat det sen dess och det är några år sedan.
Håller däremot på med ett relaxrum där jag skall sätta in ett badkar bara för skoj skull när jag ändå har så mkt yta "över" :p och att det inte äter bröd där det står ;). Får man barnbarn så kanske dom i alla fall badar :)
 
tack för alla åsikter.. det där med att ha en uppblåsbar sak låter intressant! när barnen är riktigt små badar de ju i badbalja ändå. ni som gillar badkar: vad har ni för rengörningsstips? det blir ju beläggningar så himla fort även om man spolar av karet när man badat.
 
Jag bygger själv utan badkar. I förra huset slängde jag ut badkaret utan att själv ha ångrat det någon gång (men döttrarna protesterade förstås ;)).

Som tidigare nämnts blir det antagligen inte billigare på sikt med dusch - det är lätt att stå förlänge i duschen.

Du behöver alls inte bygga med badkar. Eftersom du ändå planerar ett relaxrum med kar har du inte sänkt husstandarden vid en eventuell försäljning. Hade du inte relaxrummet i tanke hade jag rått dig att se till att plats för badkar finns i badrummet - även om du inte installerar kar.
 
Vi valde att sätta in badkar (bubbel) när vi renoverade/byggde ut och vi har inte ångrat det en sekund. Ungarna älskar att bada och gör det helst flera gånger per dag. (Vi har en solcell kopplat till varmvattnet så är det bara sol ute är varmvattnet gratis!) Rengöringen är enkel; en gång i månaden kör jag karet med descinficeringsmedel enligt tillverkarens instruktion. Spolar ur gör jag så snart någon badat. Rengör med medel på en svamp en gång i veckan och karet glänser som en nyputsad bil! Jag tycker inte det är jobbigare att rengöra badkaret än duschen faktiskt snarare tvärtom när jag tänker på alla kakelfogar som måste svabbas i duschen!
 
Klart att man ska ha badkar!
Tänk vad skönt när man slitit i trädgården hela eftermiddagen en dak i sena oktober...

Det bästa med badkar måste ju ändå vara att man vet var vattnet är och vart det tar vägen. Kanske framförallt gäller det plaskande barn? I en dusch hamnar allt vatten på golvet. Populärt men riskfyllt. Konstigt att antalet vatten- / fuktskador rusar i höjden?

Vill man inte ha badkar fyller duschkabinen samma funktion vad gäller vattnets väg mot avloppet...

Badkar och duschkar rengöres med Vim och en fuktad trasa. Skölj ordentligt.

"Bakåtsträvaren"
 
Hej! Jag är ny på forumet.
Ska få ett älvsbyhus modell Lodur.
Vi vill ha badkar.
Dels beroende på att jag har värk.
Dels kan man alltid skölja av nåt klädesplagg eller matta och så i ett badkar.

Jag har fått mycket beröm för mina skinande vita badkar då jag bott i olika lägenheter.

Det jag använt är då lite tvättmedel på en skurborste alternativt, skum-tvättkudde.

-Eller en anings klorin.
-Eller wim eller sånt här allrengöringsmedel.

Det blir alltid helt superrent och det håller rent och blir ej repor.
Mvh!
Ankie badkarsberoende 8)
 
tack för alla åsikter.
badkar kanske är bra i alla fall... (känner kanske så för att hösten, vintern närmar sig :))
 
1.Har du inte plats för både och?
2. yssna på din fru el motsv. och lyssna noga för det är inte alltid så att dom säger vad dom menar jag trodde ganska länge att jag inte ville ha ett badkar men förstod tillslut att VI ville ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.