tommib
Om du mot förmodan skulle vilja gå vidare med din ide med det stora hålet kan du titta på denna bordsgenomföring. En på varje sida av väggen som sagt, med en bit avloppsrör mellan för att hålla undan isoleringen. De behöver inte fästas något vidare, lite PL400 eller liknande i kanten räcker bra. Köp den matchande hålsågen så sitter de rätt tight från början.

Men det är fortfarande fel. Rätt lösning är att sätta ett nytt eluttag där du behöver det. Sitter centralen så till kan det inte ta mer än 30 min att fixa. Varför skulle du vilja ha uttaget utanför städskåpet om dammsugaren ska stå i? Jag skulle sätta uttaget där inne för att slippa se det.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kabel med sladd och stickpropp monterade , ska kunna vid förflyttning tagas i ena ändan och förflytta den i hela sin längd utan att den stannar upp eller att verktyg måste användas
Så det med att dra den genom väggen finns bara ett alternativ för dig , ett hål så stort att stickpropp och skarvuttag går igenom
Varför måste man kunna det?
Jag är på g att göra samma sak, ta en sladd på stickpropp borra ett hål för igenom sladden och sedan grenuttag på andra sidan.
Självklart kommer kableln att fästast med några klammer så slipper den ligga på golvet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Som @Liteavvarje skrev så får man inte klammra fast skarvsladdar utan att dom ska kunna flyttas utan verktyg bästa lösningen på ts problem är att göra en fast installation (behörighetskrävande) eller borra ett >50mm stort hål dra skarvsladd och modda ett par doslock
 
W
L Liteavvarje skrev:
Du ska inte fara fram med ironi av något slag , är det fel på det jag sagt så ska du tala om det
och inte komma med något som du tycker är lustigt , för det har framkommit här att det inte är fel , men frågan om det var fel att göra så och då svarar man TS om vad som går eller inte går .
Inte gå in på det ena eller andra , klart TS funderar lite på om han ska ta upp ett hål eller få dit ett VK i ordentlig installation
L Liteavvarje skrev:
Du ska inte fara fram med ironi av något slag , är det fel på det jag sagt så ska du tala om det
och inte komma med något som du tycker är lustigt , för det har framkommit här att det inte är fel , men frågan om det var fel att göra så och då svarar man TS om vad som går eller inte går .
Inte gå in på det ena eller andra , klart TS funderar lite på om han ska ta upp ett hål eller få dit ett VK i ordentlig installation
Lite offtopic och jag ber om ursäkt.
Förlåt liteavvarje men läs din text igen. Den är faktiskt rätt rolig. "En kabel med sladd och stickpropp skall kunna dras ut i sin hela längd.."
Det låter som att den skulle kunna vara saxad från regelboken men ser lite ut som de omedvetna felskrivningarna läkare gör i sina patientjournaler ibland ;):)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L
hugodog skrev:
Lite offtopic och jag ber om ursäkt.
Förlåt liteavvarje men läs din text igen. Den är faktiskt rätt rolig. "En kabel med sladd och stickpropp skall kunna dras ut i sin hela längd.."
Det låter som att den skulle vara saxad från regelboken men ser lite ut som de omedvetna felskrivningarna läkare gör i sina patientjournaler ibland ;):)
OK då den ska kunna förflyttas i hela sin längd utan fastna i hål eller att använda verktyyg
och är inte från läkarens rike , då går det nog illa för dig om du har en behandling som du tolkar så
 
L
A Andy78 skrev:
Varför måste man kunna det?
Jag är på g att göra samma sak, ta en sladd på stickpropp borra ett hål för igenom sladden och sedan grenuttag på andra sidan.
Självklart kommer kableln att fästast med några klammer så slipper den ligga på golvet.
Det är inte tillåtet att göra så , men gemene man gör så för att få ut ström till bilvärmaren ,
inget ovanligt och jackar i ett uttag i källaren direkt , det är en skarvsladd eller förlängare , beror på vad man kallar den , läs föregående inlägg
 
L Liteavvarje skrev:
Det är inte tillåtet att göra så , men gemene man gör så för att få ut ström till bilvärmaren ,
inget ovanligt och jackar i ett uttag i källaren direkt , det är en skarvsladd eller förlängare , beror på vad man kallar den , läs föregående inlägg
Helt förståligt.
 
Kan va gjort lite hur som eftersom det bara är signalkablar
 
Ny ide: Funderar på om man kan köra en förlängningssladd under skarvlisten mellan golven där kanske:

Golvövergång från trä till klinker med dörr och dammsugare i hörnet, möjlig plats för förlängningssladd under list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä en sämre ide tror jag med tanke på att det skulle kunna nöta sönder kabeln och ge en spänningssatt list (teoretiskt)
 
W
Menade inte att göra narr av dig på nåt sätt.
L Liteavvarje skrev:
OK då den ska kunna förflyttas i hela sin längd utan fastna i hål eller att använda verktyyg
och är inte från läkarens rike , då går det nog illa för dig om du har en behandling som du tolkar så
Det var roligt skrivet..
Och ja, det finns många regler kring skarvsladdar, anpassad för ändamål ute/inne, spänningsfall och då med hänsyn till utlösningsvillkor, klammring, jordade rum.
Allmäna platser/tillställningar och krav på jordfelsbrytare etc etc
Mitt inlägg tillförde inte så mycket fakta, tyckte du skrev det lite kul bara ;)
Sätter punkt här.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tror inte vi kommer så mycket längre @tommib s svar i inlägg #2 är nog det seriösaste om man inte vill/kan göra rätt
 
Ja nä, stämmer nog. Förvånar mig lite dock att det inte finns någon färdig lösning för en så enkel sak som ett rakt rör genom en vägg. En färdig lösning menar jag då att det kan fästas på båda sidor. Det närmaste man kommer är för ventilation.

Men ja, nu har jag att fundera på olika alternativ i alla fall. Och vet att den sorts färdig produkt/lösning jag eftersökte inte finns.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
klammra fast skarvsladdar utan att dom ska kunna flyttas utan verktyg
Du kan lita på att jag kan flytta även klamrade skarvsladdar utan verktyg.
 
  • Gilla
tcepser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.