För att dra fördelar av att ha öppet till nock måste man ha en planlösning och en disposition i stort som utnyttjar detta. Dessutom krävs en teknisk lösning med diffusionsöppen underlagspapp på taket (och ingen bandtäckning med plåt). Man kan alltså inte säga generellt att det ena är bättre än det andra, utan måste som alltid se till helheten.
 
L
J justusandersson skrev:
För att dra fördelar av att ha öppet till nock måste man ha en planlösning och en disposition i stort som utnyttjar detta. Dessutom krävs en teknisk lösning med diffusionsöppen underlagspapp på taket (och ingen bandtäckning med plåt). Man kan alltså inte säga generellt att det ena är bättre än det andra, utan måste som alltid se till helheten.
Bandtäckning blir alltså för tätt inifrån?
 
Jag tror inte det är optimalt i kombination med diffusionsöppen underlagspapp.
 
L
J justusandersson skrev:
Jag tror inte det är optimalt i kombination med diffusionsöppen underlagspapp.
Skulle vara intressant med en studie på tex i stort sett identiska typhus från säg 1970-talet i samma område där man jämför skick på de som från början anlades öppna upp i nock, med dem som byggdes med loft. Har någon sådan genomgång gjorts måntro?
 
Äldre lösningar med isolering upp i nock utnyttjade luftspalter för sin funktion. Nybyggnadsstandard fram till ca 1975 var 15 cm isolering i tak/vindsbjälklag. De stora tak/vind problemen har kommit först sedan kravet på isoleringsmängder har ökat dramatiskt. Jag tror att regntäta men diffusionsöppna material är relativt nya. Det finns forskning om de diffusionsöppna papperna. Sök på fuktcentrum vid LTH.
 
L
J justusandersson skrev:
Äldre lösningar med isolering upp i nock utnyttjade luftspalter för sin funktion. Nybyggnadsstandard fram till ca 1975 var 15 cm isolering i tak/vindsbjälklag. De stora tak/vind problemen har kommit först sedan kravet på isoleringsmängder har ökat dramatiskt. Jag tror att regntäta men diffusionsöppna material är relativt nya. Det finns forskning om de diffusionsöppna papperna. Sök på fuktcentrum vid LTH.
Tack för att du är så generös med dina kunskaper! Och för tipset. Men förhydningspapp har ju förresten funnits länge?
 
Ja, förhydningspapp har funnits jättelänge, men den lämpar sig inte som underlagspapp. De diffusionsöppna men regntäta varianterna är mer som Gore-Tex.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Ja, förhydningspapp har funnits jättelänge, men den lämpar sig inte som underlagspapp. De diffusionsöppna men regntäta varianterna är mer som Gore-Tex.
Ah, anade något i den vägen, tack!
 
L Lärospånet skrev:
Sant - att bädda där måste vara en mardröm! :) Bra Oldboy - utveckla gärna nackdelarna! Som du kanske såg i originalposten försökte jag täcka de vanliga invändningarna - men utveckla gärna!
Det viktigaste kriteriet är väl om man gillar det estetiska med öppet i nock. Då spelar allt annat ingen roll.

Annars går det åt mer isolering och mer värme eftersom ytan mot ute blir större.
Det är en öppen planlösning, vilket innebär att ljud och matos sprids effektivt.
Om vindsutrymmet är så stort så att det går att utnyttja till bostadsyta så är det ett slöseri då huset måste byggas onödigt stort för att ändå uppnå tillräckligt med yta.
All varm och go luft samlas uppe vid nock, och måste fläktas ner. Är naturligtvis bra under den enda dagen på året då det är för varmt, men dåligt alla andra 364 dgr. (Hade varit annorlunda om Sverige legat några hundra mil söderut, vilket det tyvärr inte gör.)
 
L
Oldboy Oldboy skrev:
Det viktigaste kriteriet är väl om man gillar det estetiska med öppet i nock. Då spelar allt annat ingen roll.

Annars går det åt mer isolering och mer värme eftersom ytan mot ute blir större.
Det är en öppen planlösning, vilket innebär att ljud och matos sprids effektivt.
Om vindsutrymmet är så stort så att det går att utnyttja till bostadsyta så är det ett slöseri då huset måste byggas onödigt stort för att ändå uppnå tillräckligt med yta.
All varm och go luft samlas uppe vid nock, och måste fläktas ner. Är naturligtvis bra under den enda dagen på året då det är för varmt, men dåligt alla andra 364 dgr. (Hade varit annorlunda om Sverige legat några hundra mil söderut, vilket det tyvärr inte gör.)
Tack Oldboy för återkopplingen! Förstår dina synpunkter, men nog har vi väl ändå något mer än bara en varm dag om året trots allt :) Personligen tycker jag faktiskt att Sverige är lite av ett U-land när det gäller luftkonditionering sommartid, man kan t ex stövla in i till och med i foajén till ett lyxhotell eller i en flott butik mitt i sommaren här i landet och mötas av en vägg av unken instängd värme som måste få våra utländska turister att baxna.
 
Våra behov och upplevelser skiljer sig från person till person och från hus till hus och från norr till söder.
Både jag och frugan är frusna själar som behöver närmare +23 - 25°C för att inte frysa, och först med en konstant temp över det börjar vi besväras av värmen nattetid. Allt under + 23°C tycker vi är kallt.
Sedan bor vi i en gammal skånelänga väl förankrad i kall fuktig lerjord... Så det är bara en, ok kanske ett par, dagar per sommar när dygnsmedeltemp inne och ute är >25°C.

Vi tycker annars tvärtom när vi är utomlands. Man går lättklädd och njuter i sol och värme och så kliver man in i veritabla frysboxar när man går in i hotellfoajéer etc. :cool:
 
L
Haha - jo - sant - det är väldigt mycket "det beror på". Instämmer med att det ofta är som att gå in i en frysbox utomlands - men jag tänker varenda gång att det måste väl finnas några lägen mitt emellan OFF och MAX på dom där apparaterna :) Som det är nu blir man ju förkyld när man kommer in lättklädd från +30 till frysboxtemp.
 
Snyggt och coolt med öppet till nock. Men:

- dyrare tak med balkar i stället för enklaste takstolen.
- fler kvm klimatskal
- värmen samlas uppe i nock.
- fler kubik att värma upp
- lite knepigare med taklampor...
- ofta lite bullrigare ljudmiljö.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Snyggt och coolt med öppet till nock. Men:
För att inte nämna:
- Inget "gratis" lagringsutrymme där uppe under taket.
Användes väl förr ofta för att hänga tvätt (torkvind).
Och när jag var barn samlades vi småungar på vinden och spelade spel, när det var regnigt ute.
Och jag och brorsan fick ett eget, avskilt sovrum, där vi slapp vara övervakade av de vuxna.
 
L
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Snyggt och coolt med öppet till nock. Men:

- dyrare tak med balkar i stället för enklaste takstolen.
- fler kvm klimatskal
- värmen samlas uppe i nock.
- fler kubik att värma upp
- lite knepigare med taklampor...
- ofta lite bullrigare ljudmiljö.
Hej - jo det innebär vissa "utmaningar" men också nya möjligheter. Får man t ex snurr på värmen så fördelas den lättare över ett större utrymme med rejäl takhöjd än över en mängd små rum - kanske tom på olika våningsplan om det råkade vara ett uppvärmt vindsrum tex.

Frågan är kanske om det blir prisskillnad mellan två i övrigt likvärdiga hus - det ena med upp i nock och det andra traditionellt? Ingen mäklare här som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.